AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.305

Däck och fälg för lägsta möjliga ljudnivå till 520xd F11 -16

Sida 2 av 2
Kan vara värt med en hjulinställning, men har själv haft flera BMW med en alldeles för stor spårkänslighet även efter korrekt hjulinställning. Lite patetiskt att BMW predikat framhjulsdriftens förkastlighet just på grund av att den stör styrupplevelsen. Sedan släpper man gladeligen ut bilar med en chassiegeometri där det känns som om någon annan försökte styra! Framhjulsdriften har dock rehabiliterats av BMW, märkligt nog när man släppte egna bilar med framhjulsdrift!?
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Kör Michelin PS4 18"-245. Tyst och fint... komforten hjälps självklart upp av dynamiska dämpare.
Hugger in på tråden.
Jag upplever också att min 520d -11 är bullrig. jag åker på Goodyear EfficientGrip
225/55-17 vilket någon itråden rekomenderade. Mina är nu slitna och jag måste byta. Dock är jag ju inte nöjd med dessa och om dessa är bra så måste era andra däck vara katastrof... hade en e60 innan den var betydligt tystare och då åkte jag på 245/45-18.
Vad ska man göra?
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Efter mycket funderande har jag bestämt mej att satsa på Goodyear Eagle Assymetric3 som nästa däck. Verkar ha bra komfort men också lågt rullmotstånd (använder främst AMS's test på en F11 med 18-245/45 som referens)
ap
4
apelbimmer
520xd -16
Dez_ du får gärna berätta hur de nya däcken är. Jag funderar själv på att byta till dem. Är det RFT eller icke-RFT? Har velat länge men nästa säsong måste det bli ett byte.
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Det skall jag göra. Mina bridgestone vill ju aldtig slitas ut trots att jag bara hade 1mm kvar till markeringen när jag satte på dem, men nu bestämde jag mej för att det fick vara nog och beställde.

Velade ett tag på om jag skulle välja 96W som var några 10:or billigare och framförallt borde ge ännu högre komfort eftersom de borde vara något mjukare, men det blev 100Y till slut för att det borde ge iaf en teoretisk lägre risk för punktering (självklart inga RFT mao).

Återkommer om ett par veckor när däcken sitter på.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Har Goodyear Eagle Assymetric3 sen några veckor på min gamla F10:a och de är rätt tysta, men även lite diffusa. Kör 245/45-18. Vet inte vad man skulle köpt istället, men de hade rätt bra pris i alla fall.

Tycker de jag fick på den nya F10:an jag köpte var ungefär lika bra... är 245/45 R18 Bridgestone Turanza RFT..

Kan vara så att LCI är tystare i sig?

De
143
Dez_
520iA Touring -14
Nu har jag kört några min med mina nya Goodyear Eagle Assymetric 3. Största skillnaden är att bilen numer tar sig över brunnslock och mindre skarvar på ett mycket mer premiumlikt sätt. Man slipper att det känns upp i ryggen och skramlar och knakar i inredningen. I lägre farter och på slät asfalt är bilen också riktigt tyst.

Så jag är hyfsat nöjd iaf. Imorrn skall jag på semester så då får vi se hur däcken står sig förbrukningsmässigt och kanske framförallt ljudmässigt på den värsta sträckan jag vet - betongbeläggningen på E6 ~Varberg-Halmstad.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Tyckte också att min f10 var rätt bullrig, tror vinterhjulen var lite tystare men sommarhjulen var bullriga, fast då hade ja kinadäck men endå. Tror också att f assymetric kan vara bra eller kanske nokian blue har ja hört gott om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.