|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, är BMW-ägare till 520xd F11 -16 sedan några månader tillbaka. Efter att jag satt på sommardäcken så blir jag helt galen på ljudnivån och spårkänsligheten. Däcken är 245/45 R18 Bridgestone Turanza RFT, känns som värsta skiten. Nu vill jag byta däck och undrar över om det finns några RFT däck som är vettiga eller om alla är lika dåliga som Turanza? Dessutom funderar jag på hur mycket lägre ljudnivå det blir med 225/55 R17, någon som har erfarenhet? Till sist, är det någon som har tips på vilka däck som ger minst buller? Tacksam för all hjälp jag kan få! mvh Johan | |
|
RFT skall du nog låta bli för bästa komfort. Köp ett punkteringskit istället. Ett tips är att kolla på däckonline, där kan du sortera på bullernivå för att hitta ett däck som bullrar så lite som möjligt. Dock är det så att bullret mäts utifrån så det blir inte det garanterat tystaste däcket för att du väljer det tystaste. Det kan skilja hur mycket ljud stomen transporterar in till bilen/kupén också. Vist blir det tystare med 17" också men en kompromiss kan ju vara att behålla fälgarna och byta till tysta 225 breda icke RFT på dina befintliga 18" /DJ |
|
| Ett däck som jag tycker har låg ljudnivå är Goodyear Efficient Grip, självklart icke-RFT. Välj 17 tum om du prioriterar komfort. | |
| jag köpte 245/45 R18 Bridgestone Turanza RFT kostade 11500 kr med fälgar.jag har aldrig haft så oroligt när jag kör bil,med låga hastigheter man måste hålla ratten .bilen drar höger eller vänster .spårkänsligheten som sakt värsta som jag har sett,min gamla sommar och vinter rft däcken har aldrig haft sådana problem, har inte råd åköpa byta med nya väldigt besviken att betala så mycket pengar | |
|
RFT-däck bullrar mer och är stötigare än standarddäck. Bridgestones RFT verkar vara de som är sämst - många av de som klagar på RFT-däck har haft oturen att få just Bridgestone monterat från fabriken. Michelin och Continental (samt även Good Year och Pirelli) verkar vara lite mindre dåliga på RFT... Men välj standarddäck av "kvalitetsmärke" (undvik Bridgestone - deras däck är väldigt överreklamerade och är i mina ögon knappt i klass med de flesta "mellanprisdäck" även om de kostar lika mycket som riktigt bra däck från t ex. Michelin) och köp ett punka-kit (t ex. BMW:s M-mobility kit) så kommer du att få en mycket trevligare bil som går bättre på alla sätt! 17" kommer att ge ännu tystare/mer komfortabel färd, men det stora "hoppet" blir när du skippar RFT-däcken... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Satt Bridgestone rft på min förra e61. Värre däck får man leta länge efter och ja kan inte förstå hur bmw tänkt när de monterat dessa? Högljudda och spårkänsliga som f_n. Sitter Dunlop rft på min e61 nu och de är ljusår bättre. De är helt ok att köra med, spårar inte så illa men de är högljudda. När det är dax för byte så blir det inte rft igen. | |
|
Continental ContiPremiumContact 5 och Pirelli Cinturato P7 Blue är båda väldigt tysta och dessutom bra i övrigt. Rekommenderas. |
|
|
Rullar på 17" goodyear exellence RFT just nu och tycker inte att de är komfortabla alls, främst är del ljudnivån på grov asfalt som är katastrof. Hade jag vetat att det var så illa hade jag köpt Skoda istället. Satt 18" nokian ocke RFT vinterdäck på när jag köpte den och de var bättre. Tyvärr sprack ett efter en vecka och då var det bara att ringa bärgaren. Har en jppsättning m-sport fälgar som skall på för att göra bilen sommarfin och vad sitter på dessa om inte bridgestone touranza :( Känns som att detta är en av de största nackdelarna med BMW. Vill ha tillbaaks reservhjulet! |
|
|
Hmm vad kör du med för däcktryck? Fick också 245/45 R18 Bridgestone Turanza RFT när jag hämtade ut min 520d i oktober förra året (dock ej X-drive), från fabrik så var dom helt värdelösa, som du skrev spårade och levde liv. Pumpade upp dom till 2.8-2.9 bar och då försvann spårigheten. Ljudnivån kan jag inte anmärka på, körde en tre-serie (F31) innan som har sämre ljuddämpning än femman. Dock så pumpade däckkillarna upp dom lite konstigt nu vid senaste bytet så jag har mellan 2.9 till 3.3 bar enligt idrive där ingen av däcken har samma, måste jämna ut vid tillfälle... |
|
| Min f11 satt det Pirelli Cinturato P7 245/45-18 på vid leverans och jag har rullat ca 100 mil på dem nu och är helnöjd. 2.8bar kör jag på runt om och behöver knappt ha en finger på ratten på e18 och motorvägskörning. Tycker att dem är tillräckligt tysta också men då har jag bara 17" hakka 8or att jämföra med. | |
|
Tack för alla svar och tips! Verkar som att det är fler som tycker att Bridgestone Turanza är värsta skiten. P-OA, jag ska dock testa ditt tips och öka däcktrycket. Just nu ligger jag på 2,4 fram och 2,6 bak och jag ska göra ett försök med 2,8-2,9 runt om för att se om det blir bättre och jag överlever tills nya däck är införskaffade. Vad tror ni om att gå ner till 17", någon som har erfarenhet av det och hur mycket tystare det blir? |
|
| Jag har precis bytt från Bridgestone potenza till conti sportcontact 5 (båda rft). Blev en helt annan bil. Otrolig skillnad i ljudnivå, komfort och spårkänslighet. Överlag sorgligt att jag fick bridgestone från fabrik när skillnaden är så stor mot ett annat fabrikat. Sen håller jag med övriga om att ska man ha bästa komfort så ska man skippa rft. | |
|
Jag var och provkörde en 330e F30 i helgen. Jättetrevlig drivlina, men usel komfort. Högt däckbuller och alldeles för stötig. I båda avseendena var skillnaden stor mot min 335i F30. Även vid ren eldrift hos 330e gick min bil tystare från farter över 20 km/h, eftersom däcken bullrade så mycket. OK, nu har min bil adaptivt chassi, medan provbilen hade M-Sportchasie, så det var inte bara däcken som skiljde, men det var så markant skillnad att jag var tvungen att gå ut och kolla vad för slags däck som satt på provbilen. Mycket riktigt var det Bridgestone Potenza RFT. De var i stort sett nya, så bullret berodde inte på att de var slitna. Jag har blivit bortskämd med den fina komforten i min F30 och skulle aldrig fördärva den genom att montera Bridgestone RFT. |
|
|
turen var på min sida idag.lämnat tillbaka skiten :)))) |
|
|
Har bridgestone turanza rft på bilen och dessa är verkligen katastrof. Stötigt, spårkänsligt och bullrigt. Visserligen 275 bak och 245 fram, 19 tum, xdrive utan m-chassie, men ändå riktigt illa jämfört med vinterdäcken. Dessutom så sliter bägge däcken bak oerhört mycket på insidan, de sista två-tre cm längst in. Där är de nästan blanka och resten har 6 mm kvar. Och körstilen är oerhört lugn och bilen går mestadels olastad, i modesta farter och med korrekt lufttryck. För att nämna något om körprofilen så har frambromsbeläggen 12 mm kvar efter 5300 mil och det är original. Kommer med all sannolikhet att skippa rft vid bytet i sommar och tar gärna emot tips på komfortabla däck med bra slitstyrka! |
|
|
Dunlop sport bluresponse anses ett tyst och bekvämt däck (ej RFT). Mina är inte inkörda ännu, men kanske de är ett bra komfortalternativ. Man ska komma ihåg att det uppgivna db-talet är mätt utanför bilen! BMWs komfortproblem är en ständigt återkommande, sorglig läsning! Jag vet att BMW kan bättre. |
|
|
Komfortproblemet är väl till största del förorsakat av fåfänga. monterar man 19 eller 20 tums hjul med 245 eller än bredare däck, så försämras ju självklart all form av komfort. förstår inte vitsen med att däcken skall vara så onödvändigt breda. bullrar mer, drar mycket mer soppa, svindyra i inköp, slits ut på väldigt kort tid och oftast inner sidorna. men som sagt, dett hänger liksom i hop BMW och feta däck. å än dummare att ha olika breda hjul fram och bak. då kan man inte ens rotera dom fr att få ett jämnare slitage. standard 17 tums hjul är väl enda lösningen om man vill ha en tyst komfortabel BMW som närmarsig uppgiven förbrukning. |
|
|
Jag rullar som sagt på 17" (225/55) rft och det är INTE komfortabelt. Men visst håller jag med om storlek och bredd, kan inte ens föreställa mej hur det känns med 19"+ och rft :( |
|
|
GoC har givetvis helt rätt, dock kanske man ska lägga till ren dumhet som förklaringsfaktor. Man störs under kanske 1000-tals timmar av oljud/stötighet, men man stirrar knappast på fälgarna under motsvarande tid (får man hoppas för psykiatrins skull). Tilläggas bör även av BMW satsar intensivt på ett "kommunikativt chassie" vilket innebär att inte ett enda sandkorn får gå de åkande förbi. Allt för att säkra upp att inga hundradelar går förlorade på Nordschleife! Visserligen klarar sig F1-bilarna (mycket bättre) utan lågprofil, men på de halvtråkiga, knattrnade dieselkombibilarna ska det helst vara 21" med så lite gummi att det knappast får synas. Det går givetvis att i stort sett isolera bort vägljud - för 50 år sedan kom Jaguar XJ6 med en för sin tid avancerad bakvagnskonstruktion där bla 6 olika gummiblandningar användes för att eliminera just vägljud. Dunlop konstruerade ett speciellt däck för harmoniera med Jaguars chassie. Be tex Continental att skräddarsy ett däck för BMW i kombination med svenska vägar - tror inte de är intresserade! |
|
| Nu har jag testat med högre däcktryck (2,9 runt om) och jag kan definitivt säga att bilen blev mindre språrig, tack för tipset P-OA. Givetvis går det ut över komforten, men det tar jag för tillfället innan jag bytt däck. En annan iaktagelse som jag gjort är att bilen blir mindre spårig när däcken blivit varma, antar att RFTen mjuknar upp lite. | |
|
Kul att det hjälpte, tyckte att det blev marginellt stötigare, men bättre än att behöva sitta på helspänn för att korrigera. :) /P-O |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.