|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har fått problem med bilen då den klonkar som tusan i framvagnen i låg hastighet och även om jag kör sakta och svänger hastigt till hö o vä så klonkar det. öppnade även huven och gungade på var sidan över framhjulen och det klonkade/knakade lika mycket på båda sidorna. Har sett på andra inlägg att det kan vara fjädrarna som gått av, förra året bytte jag "stag/stång krängningshämmare hö o vä" då besiktningen gnällde lite. är det någon som känner igen felet och nästan direkt vet vad det kan vara för något som behöver bytas och kanske vet art eller vad jag kan beställa? tack på förhand =) //M | |
| Fjäderbenslagringar,styrleder. | |
|
Är det ett hälvete att byta Fjäderbenslagring hö o vä eller är det som att byta krängningshämmare typ? Vad hette sidan där man kan kolla upp artnummer för sin bil (blueprints) |
|
|
Jag tror det är nr 10 och 13 på denna om jag inte är helt fel ute: Länk /Twixt |
|
|
Denna då kanske Länk ska kolla de andra grejerna vad det nu kan vara. |
|
|
OM det är fjäderbenslagringarna som låter (relativt lätt att höra då de sitter längst upp i fjäderbenstornen under motorhuven), så är det del #1 på bilden i realoem som det länkades till. Observera att det finns ett antal olika alternativ beroende på vilken fjädring som bilen har från fabriken! Denna typ av delar brukar vara rejält mycket billigare från t ex. Mister-auto.se eller autodoc.se Kolla noga upp vilken variant du behöver och använd art.nr. från realoem som "sökord" när du beställer dem...om du nu inte vill köpa av BMW. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, Jag kollade och sökte på nummret jag hitta på realoem.com på skruvat.se som jag länkade till. har sportchassi på bilen så den stämde. Funderar på om det är något mer man ska köpa o byta ut när jag endå ska plocka ner en hel del för att byta. tips? ska kolla på autodoc.se oxå =) |
|
|
Tillägg: Fjäderbenet måste demonteras för att byta fjäderbenslagringarna. Köp inte lågprisdelar - de håller inte särskilt länge, satsa på OEM-kvalitet som t ex. SKF, TRW, Moog, Lemförder eller givetvis "BMW-original" som troligen är Lemförder. De kostar inte så många kronor mer än "budget-delar" men arbetskostnaden/bytet är relativt stor/krångligt/tidskrävande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: håller med brukar inte välja det billigaste tack för info =) |
|
|
Sedan är ju frågan vad det kostar att lämna in den på BMW och få det fixat gentemot att köpa delarna o sedan ligga o meka i 8h Någon som vågar gissa sig till vad det skulle kunna kosta? |
|
|
Lägg gärna upp en ljudfil på hur det låter! :-) Stabbstagen/Krängningshämmarstagen byter man fram väldigt snabbt o väldigt enkelt. Som du vet! Det är en HEL del jobb med fjäderbenen! Du måste även ha tillgån till verktyg för o komprimera fjädern också. Om det nu är fjäderbenslagringarna så kan jag skicka över bilder o instruktioner till dig från verkstadshandbok. Men som sagt det är en hel del pill :-) Sedan håll dig undan från skruvat.se. Du har ingen aning om vad det är för kvalité du får!! Här har du lagrerna:Länk |
|
|
Har bytt fjädrar på en E46 för länge sedan o det tog ett tag =) skicka du rätt länk, jag har sport schassi realoem Länk Funkar dessa tro Mr auto Länk |
|
|
Ok framkom inte att du hade sportchassi. Iaf då e det dessa:Länk. Både skf o febi funkar alldeles ypperligt! Febi gör ju inte alla sina produkter själva utan köper in från andra företag. Men alltid det bästa tänkbara. Jag köpte tex gasdämpare till bakluckan från febi. Packat i sluten febi påse. Men det var stabilus dämpare. Stabilus gör dessa dämparna original till BMW. Så febi kan du lita på också. Rekommenderar starkt MrAuto 29:- i frakt bra kundservice SVENSK! Inga bekymmer med reklamation eller returer. Såg att du sparar 500:- på skf jämfört med billigast skf i Svedala :-) |
|
|
Tack. Inget mer man ska byta när jag en då ska riva ner hela skiten, typ passa på o byt detta oxå för det pajar snart oxå =)?? |
|
|
trexen: Jag bytte mina lagringar i för ett halvår sedan, och på ena sidan var lagringen så dålig/glappig att ena tätningen var söndertryckt. Fick byta den, men tog ju ngn dag längre då.... (: Del nr.7 på skissen: Länk Del nr. 6 (packningen mot karossen) gick sönder med, men tog dubbelhäftande tejp istället. Se till att ha bra verktyg för att komprimera fjädern.... stötdämparkolven stannar inte i sitt yttersta läge, utan sticker in en bra bit opåverkad. |
|
|
Stort tack för all information, allt beställt =) gaspo: orkade du skicka över lite instruktioner om bytet? //Marcus |
|
| Trexen:Yes! Tar kort på instruktioner och bilder. Skicka ett PM med din mail så fixar jag det. | |
|
Jag har en till fundering på om det kan vara som det var på min gamla E46 då det var länkarmarna som var problemet när det klonkade i framvagnen, jag vet inte om det fixat till det problemet på nyare o min E91 touring har trots allt gått 25k mil (pendlarbil) Bytte till som-däck i helgen som var och jag kände o ryckte en hel del men kunde inte få fram något ljud eller se något knas någonstans //Marcus |
|
| Länkarmar,stabbstagen,yttre,inre styrleder. Hissa upp bänd med lite mindre variant av kofot vid länkarmarna. Greppa hjulet kl 3 och 9 rucka lite efter nått kluckande ljud. Dom främre länkarmarna bussningar har en tendens att ge sig allteftersom. | |
|
Om du plockar bort de svarta skyddslocken på fjäderbenslagringarna, som du kommer åt ifrån motorrummet och ser en massa rostsörja/rostigt ut i lagret, så kan du nog lugnt räkna med att de är slut. Så var det på min ena lagring. Har svårt att tänka mig att det är ngn länkarm, om det kluckar när du gungar fjädringen för hand. Då måste ngn bussning vara helkass/ej åtdragen och borde synas isf... /Kent |
|
|
Liten uppdatering Bytte igår den övere länkarmen (båda sidor), den undre fick jag inte bort och kände att jag inte skulle hinna klart om jag skulle hålla på med den i flera timmar =) Nr 2 radius rod den vänstra Länk Men det hjälpte inte då det klonkar vidare, ska byta de undre i helgen så får vi se om det hjälper. har lite mer delar som ligger och ska bytas. återkommer //M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.