AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.480

M2 facelift/Gts/Cs/Csl

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Blir inte riktigt småpengar, räkna ihop moddarna som behövs så sticker det iväg, eller jag kan göra det för jag har nog beställt det sista till M2:an nu... :)
MU
940
MUC
M340i - 2025
Ett annat problem är att har man väl börjat modda så tar det aldrig slut, man bara fortsätter och vill ha den ena förbättringen (nåja) efter den andra. Så det finns egentligen ingen gräns hur mycket man kan plöja ner i moddar.

Som det har sett ut de senaste åren så har det varit absolut bäst att köpa en modell som tillverkas i en begränsad serie som t ex Porsche GT3/GT4 eller BMW M4 GTS, köra med den i ett par år och därefter sälja. Inga moddar behövs i princip och ingen värdeminskning (t.o.m. värdeökning i vissa fall).

Frågan är bara hur det kommer att se ut om ett par år, finns risk att marknaden dippar/räntorna stiger och helt plötsligt kan det bli dyrt att ha köpt en exklusiv/begränsad modell av nyare årgång.
Pelsen
Muc: Är givetvis relativt klart att lånefesten inte kan pågå hur länge som helst.

Som beg marknaden ser ut idag finns det i många förekommande fall inga gränser, folk betalar nästan vad som helst.

Dock tror jag att attraktiva bilar håller gott värde även över tid!
Verdi
acey,
Vilka av dina moddar är för prestandan då? Har du ens lagt pengar på bättre däck? ;-) Eller är det avgassystem som bara ger bättre ljud, kolfibergrejer för utseende osv.

MUC,
Det är ju det jag menar att BMW försöker tjäna pengar på just nu genom att hitta på en massa specialmodeller med hutlösa påslag på eftersom det just nu finns en "överenskommelse" om att de håller värdet bättre än standard-bilen. Tror många räknar med att det blir _billigare_ att köpa en M4 CS än en vanlig M4 trots att priset är mycket högre för i stort sett samma bil. När det blir andra tider så gäller kanske inte den överenskommelsen längre.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: Jodå, skulle tro att KW-chassi, camberplattor, 763M med Cup2:or och PFC-beläggen alla bidrar till prestandan. Får väl se hur pass trött den känns och om man behöver göra något åt effekten... Sen är ju performanceratten med racedisplay en gimmick, men tillsammans med det utökade kolfiberpaketet så livar den ju upp den rätt trista inredningen i M2:an :)

Det BMW (och alla andra tillverkare) borde göra är att släppa alla modeller på en gång.

Dvs en standard, en S, en GTS och en GT (om vi ska använda Porsches benämningar) direkt vid release, då kan man direkt välja den man vill ha istället för att vänta tills modellens sista år innan de intressanta alternativen kommer.

Funkar ju inte alls för biltillverkarna, men hade varit toppen för konsumenterna.

Ett alternativ är ju att ha en bra M-Performance "katalog" tillgänglig vid release och erbjuda montering från fabrik. En vanilla M2 med alla M-Performance -delar (fälgar, chassi, spoilerpaket, andra stolar mm) samt en motoruppdatering hade varit guld, jag hade tagit en direkt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verkar som att BMW (och till viss del Porsche) underskattat suget efter riktigt potenta bilar. Tittar man man på försäljningen för Cayman exempelvis så har den varit sorglig. De mest sålda Cayman-modellerna de senaste 2 åren eller så har varit GTS när den släpptes och sedan GT4. Säger mer om hur dåligt basvarianten sålde. Och då har Porsche ändå hyfsad erfarenhet genom GT-bilarna.

Men om man läser mellan raderna så har nog BMW fattat att det finns en efterfrågan, och tiden när det kom en GTS / CSL-modell var 7:e eller 10:e år är nog förbi. Vi kommer få se fler specialmodeller i framtiden. Ett relativt enkelt sätt för tillverkarna att tjäna pengar också.

Det BMW inte förstått är att de köparna som köpte en GTS eller är intresserade av vassare modeller inte är intresserade av en basvariant av M4:an. Man är precis som filmindustrin fast i något slags livscykel-tänk där man vill hålla intresset uppe för modellen så länge som möjligt. Jag är helt enig om att man skulle tjäna på att snabbare få ut vassare modeller.
Pelsen
Hakat upp mig på förkortningar...;-)

Vad står L:et i CSL för?
Verdi
Leichtbau?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Japp, Leichtbau = lättbygge
Pelsen
Slutligen, vad står bokstäverna GTS för!?

Tack för alla svar!
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Grand Turismo Sport
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.