AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.597

Bästa motorval bmw f10? pålitligast?

Sida 3 av 3
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
hehe, a ska kolla runt. i annat fall köper jag en lite lågmilare så att försäkringen tar eventuella problem, men då gäller att man hittar nått som gått under 10.000mil och som inte är över 7-8 år gammalt. svårt va?^^

men måste finnas nått som funkar va?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Min förståelse över F10:
* N47 skulle jag hålla mig ifrån, ffa de äldre årsmodellerna men egentligen rakt av.
* Övriga motorer har jag inte uppfattat som några krångelmaskiner. Visst har alla motorer krånglat för någon eller några ägare, och de har både ventilerat sina tankar om detta och frågat efter tips'n'tricks, men inga generella jättestora saker. Några spridare på bensinare, och någonting med äldre v8:or men annars verkar de vara ganska skottsäkra.
* På forum som detta så hittar man mängder med fel och krångel på både motorer och bilar, men det är liksom sådant som kommer upp i forum som detta :S Se tex på tråden om fel på F10/11, hur många inlägg som helst men de flesta håller nog med om att F10/11 är BMWs mest felfria bil hittills.
* Jag skulle inte ha några större problem att köpa en begagnad F10/11 så länge den inte har N47-motorn.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Och då menar du givetvis kamkedjan som kan strula antar jag, jag kommer nog kolla på nån bensinare. Läser lite om försäkring/garanti som tex autokoncept eller vad dom nu heter. Det ser ut som att det är ganska tight mellan nöjda och missnöjda kunder. Vissa får sina problem åtgärdade gratis medans andra får punga fram själva. Men saker som inte kostar så mke kan jag väl betala själv, tänkte upp till 5-6 tusen kronor kan jag väll spotta fram sj men lite dyrare delar som turbos/motor/växellåda eller bara grejer som kostar över 10k skulle det vara skönt att få det gratis via försäkring.
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Biltema skickade ut ett reklamblad förra veckan, fanns en riktigt fräsig elcykel med där.. billig i drift iaf. ;) nej men allvarligt. Köp en helt ny bil med garanti eller köp nått äldre billigare och få pengar över. Så slipper du ha ångest inför eventuella reparationer som du läst om på forum.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
va ere med alla som tipsar om elbilar och el cyklar? du kan skoja hur mke du vill men jag säger att min låda på f10 pajade och det kostade 55k att laga, tror du jag vill ha det sådär igen? menar absolut inte att bmw är skit, men i framtiden kommer jag skaffa nått med något som liknar en försäkring som kan hjälpa mig, och nej tänker inte lägga ut nära 400k för en ny bmw, har en gammal e39 just nu som räcker egentligen, vill bara ha lite tips på f10 bara, var inte så elak;) folk tar illa upp lätt här känns det som.
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Jag har haft fyra BMW med N47-motorn, drabbades aldrig av något problem och skulle i princip inte ha något emot att ha den motorn igen (nu har ju tekniken sprungit ifrån så det torde knappast bli aktuellt). BMW har väl också åtagit sig att gratis åtgärda problemen med kamkedjestäckningen för de som börjar få problem?!
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Jag förstår dig precis. På min tomt stod för ett halvår sedan en 118d-08 som jag har bytt kamkedja på och en e61-10 med nya kablar i bagageluckan. Så jag har lagt ut några tråkiga tusenlappar. Numera står det en f11 som rullat 500mil och en Volvo s70 som rullat 34000 mil som ja köpte nybessad för 5000:- . Rasar volvon ställer ja den i ladugården och köper en ny billig skitbil och rasar bmwn så ställer ja den på bmw verkstad och får den fixad på garanti. Bekymmerslöst. :)

Stirra dig inte blind på alla problem som kan uppstå, köp det du vill ha. 👍
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
det fixar sig nog, med lite mer info som man får härifrån så kan man nog göra en bra affär endå i framtiden, blir o kolla efter nån 528 eller 535 nu. Men bensinaren borde inte ha nått emot att man kör 15km rak sträcka till jobbet? den borde väl inte klaga? fast jag tänker inte låta det gå 3000mil till att byta olja som det är rekommenderat. räcker det för att bensinaren ska må bra? nu kör jag e39an varje dag men den verkar inte bry sig alls.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Med tätare oljebyten är det inga problem med 15km-körningar. Jag skulle byta olja + filter efter 1500 mil.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hur är det med automatlådor, hur lång tid tar det för dom att nå drifttemp?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
panda666:

Tycker att du gör helt rätt i att gräva info om olika alt. samt ställer krav på bilen du skall köpa.

Det är inte OK med alla kostnader som man får stå för med rasade lådor, kamkedjeproblem etc. på nya bilar när tillverkarna sänker kvalitén så pass på dagens bilar.

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Gino:

Äntligen nån som förstår vad jag försöker göra, dom flesta tror jag klankar ner på bmw och är petig, så är inte fallet. Har redan fått en rasad låda och vill helst slippa framtida kostsamma problem så jag läser som en galning över vilken kombination skulle passa mig bäst.

Gino vad tycker du är bästa kombination motor-låda med f10 för hållbarhet?
fast jag vill helst ha automat nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.