AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.596

Bästa motorval bmw f10? pålitligast?

Sida 2 av 3
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vi är flera som sagt att det är för kort sträcka med en diesel, varför vill du så gärna ha en diesel så du ignorerar våra svar runt din körcykel och bränsleval?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har en 525d 3.0 har kört nu snart ett år har 11km till jobbet jobbar skift alltså kör jag tur/retur 154km i veckan veckan jag är ledig kör jag mindre eller mer beroende på vad man hittar på. kör ca 910-940km på en full tank och det räcker exakt en månad för mig. Ca 7.2 i milen alltså

Men jag har har monterat motorvärmare med inbyggt cirkulationspump och bytt termostat just för att jag vet att BMWs diesel termostater är värdelösa.

3.0 motorn känns stark och med när man gasar men blir aningens slö lite högre farter 140-160 kanske jag som är bortskämd då jag hade 535d e60 innan.

Men på tisdag ska den in på optimering annars är jag hel nöjd billig i drift och bra rapp.

lycka till
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
jsn och alla andra jag håller med gällande diesel och korta streckor men diesel är grejen idag tror ni inte BWWs ingenjörer tänker på detaljerna när det gäller kort körning jag e själv nyfiken alltså?
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
@jsn, för jag vill inte drabbas av bensinarnas spridare, tändspolar, högtrycks pumpar som jag läser strular som fan, alla bensinarna på f10 är direkt inpsrut om ja inte har fel, kan drabbas av igensotning av motorn också(carbon buildup) orkar inte med dom problemen. Inser lite att dieslarna håller bättre men är osäker ifall min körning räcker för att motorn ska må bra, läser att vissa kör mindre sträckor och andra kör längre, vad är det värsta som kan hända?

catch_me. vad trevligt att du är nöjd, tror jag skulle också vilja ha en 525-530d. kommer isf bli 525 då 530 är lite dyrare i inköp/har gått längre. kör du alltså 11km rak sträcka till jobbet när du jobbar? eller fatta jag fel?

mvh
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja det stämmer kör 11km till jobbet 11km hem totalt 22 per dag men som sagt jag har monterat OWL och motorn blir 90 grader inom 3-5 km.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
vad exakt är det för nått och vad kostar det att montera? kanske ska ha nått sånt för att kompensera då.

måste tyvärr lägga mig nu, måste vakna tidigt imorn, men skriver här imorn igen.

natti natti.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Det är dennaLänk monteringen gjorde jag själv på 1 timme och är hel nöjd. Finns trådar som handlar om denna värmare bara att söka OWL
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk
Länk
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Transocean
Jag skulle nästan titta på elbilar om jag körde så lite.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Med dagens effektiva dieselmotorer så genereras så lite överskottsvärme så det tar lång tid för motorn att bli genomvarm. Ffa 4orna kan ta flera mil på sig innan de nått normal arbetstemperatur även på somrarna. 6orna är bättre men tar ändå sin beskärda tid.

Problemen med korta körningar där motorn inte blir genomvarm är framförallt två: dels så späds motoroljan ut av icke förbrända bränslerester, dels sätter partikelfiltret igen. Blir motorn genomvarm så förångas nämnda bränslerester och partikelfiltren kan regenereras som det är tänkt.

pa
271
panda666
535ia 97 sedan
synd att jag inte har uttag till motorvärmare på parkering, måste nog ringa o fråga hur man kan få det monterat, tänkte annars ifall det fanns nått annat sett, kanske måste ha en med dieselvärmare? skulle det funka ifall man hade dieselvärmaren på nån timme varje dag innan man kör iväg? för att få bilen ordentligt varm.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Tumregeln är att man inte ska ha igång värmaren längre tid än man kör. Dvs åker man bara 15 min ska inte värmaren gå längre än 15 min, för att man inte ska dra ur batteriet.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Och många av dessa bränslevärmare värmer bara kupen, inte motorn.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
känns inte som att jag vågar köpa nån mer f10 utan garanti/uttökad garanti. ska försöka kolla bort från dieslarna pga kör för korta sträckor, då äre bara 523-528-535 som gäller då, med alla bränsle och spridar problem istället, samt att dom sotar förr eller senare. nån som vet vad 535 har för problem annars? håller automat lådan bra?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Med din retorik kan du inte köpa någon bil överhuvudtaget om du nu inte ska ha elbil.

Vad är det egentligen du är så rädd för? En bil kommer behöva underhåll, lagas, konstiga och andra fel kommer inträffa...
Kör en riktigt lång tur en gång i veckan och blås ur bilen om det främst är såpass korta sträckor i huvudsak. Byt olja + filter vid senast halva intervallet.

Automatlådorna håller bra vad det verkar. Även där är det en fråga om skötsel. Lämna in och få lådan sköljd vid senast 15000 mil så kommer den hålla bra. Min har snart rullat 13500 mil och växlar fint, kanske lite hårt vid kall men ska sköljas framöver.

Så, nu är jag klar.

// Jonas
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Elbil kommer inte vid tanken, inte bara för att det inte finns ladd stationer nära mig men inte ens hybrider då ja tycker dom är så tråkiga, varför jag är så rädd? för att jag hade en f10 med manuel som skulle kosta 55k att laga när den rasade från ingenstans. är ja dum som inte vill lägga ut så mke pengar på att laga bilfan? småpengar några tusen hit o dit kan ja acceptera, men vill helst inte ha några 20k hit och 15k dit att laga själv. Ingen här verkar vilja säga ifall bensinarna är bra att ha, man får bara ett generelt svar på att saker kommer att gå sönder. Antar då att det jag läst är sant. Köper bara ifall det finns garanti några år annars inte. Dom håller tyvärr ej bra standard längre. Man har ju läst alla mardröms scenarior där folk har behövt byta hpfp flera ggr, kanske inte är så roligt. Men som sagt funkar nog bra om ja köper en bensinare med garanti^^
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Köp en ny bil så får du garanti. Enkelt och bekymmersfritt och det verkar var den enskilda sak som du prioriterar högst.
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Panda...det blir nog ingen bil för dig, du har tänkt köpa en beg som gått 10.000mil och samtidigt så kommer du kräva garanti i några år, lyckas du med den ekvationen är det bara att gratulera men jag tvivlar på att det kommer fungera.

Inget bilmärke/modell är 100% undantaget från problem, när man läser om någon som haft problem måste man ställa det i relation till hur många som INTE haft ett sådant problem. Det är ju naturligtvis inget försvar för dålig teknik men man måste betrakta det objektivt i den mån det går.

Det finns här på forumet en tråd som handlar om problem med F10/F11, den är på många sidor men sorterar man bort alla som kommenterat samma dörrlister flera ggr (för de är fastlimmade redan), vibrationer i framvagnen (för de kan man välja bort då man provkör) och läckande bälgar (gäller endast F11 och är inte astronomiska kostnader) så hittar man inte så många fall av alvarliga motorproblem iaf inte på senare årsmodeller. Ställer man detta i relation till hur många BMW som nu rullar på vägarna så är sannolikheten tämligen små att just du drabbas av kostsamma problem
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Det är just därför jag vill ha så mycke info som möjligt innan jag köper nått. Läste tom senare årsmodeller av n20 motorn har problem med kamkedjan, så lite problem finns väl, men vill helst slippa problem som kostar mer än 10k per reparation. Inte väl konstigt? äre konstigt att jag vill slippa större fel?

Finns massor med f10 på blocket där bilhandlare erbjuder garanti mellan 12-36 månader.

kolla denna tex:

Länk

Vi kan även erbjuda bilgarantier från 6 till 36 månader via Autoconcept Insurance AB.

vad må detta innebära då? tar dom hela summan ifall nått skiter sig? så nog finns det nånting, om det hjälper mke vetifan men tänkte teckna nått sånt iaf.

Denna gång tänkte jag bara vara lite mer förberedd.
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Det som finns i din länk är eg inte en garanti utan en försäkring och då gäller det att läsa villkoren med förstoringsglas. Ett tips läs på, på nätet, om aktuellt försäkringsbolag....då börjar du nog fundera i andra banor. Verkstäder som vägrar ta jobben etc...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.