AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.622

Bmw 7-serie sv Mercedes S class vs Audi A8

Sida 1 av 2
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej,

Sitter och funderar på en ny glidarbil, budget upp till 800k men den behöver inte nås max 2-3år gammal. Sedan är frågan vilken motor man skall ha just nu jämför jag 350/3.0/40d så all med diesel.(det är ju en gubbil)

Jag har inte kört eller åkt i någon utav bilarna.
Men några av fördommarna ser ut så här:
S-class
+skön åk komfort
+snygg

A8
-Lite tråkig att köra
-gick att får nästan 40% rabatt på nyligen, gör dom lite svårprissatta.
+Med luftfjädring riktigt sköna
- Tråkig layout på diplayen lite tetrisvarning

Bmwn
- För sportig för komforten?
- Gammal modell?

Alla är ju välkända glidare, sedan är frågan om man skall välja en LÅNG version, har nog inget behov av det men mest för att det är kul.

Vilken hade ni valt och varför, länka gärna till någon annons.

Tack!
Ri
41
Rizzle
320d F31 -14
Audi är oerhört tråkig att köra. Går bort direkt i min värld. Jag förstår inte varför just Audi av alla märken kom in i tankarna för dig om du redan funderar på någon klassbil som Mercedes eller BMW.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Med den budgeten en 730d Xdrive M-sport G11 utan tvekan.
Pruta hårt på en demobil, det finns gott om dom på blocket och de är inte lättsålda till de pengar som begärs.
Både Audi och MB är ju äldre som modeller, och i synnerhet A8 verkar ju vara nästan osäljbara

BMW CS #5139
Audi hade jag inte tittat på, gammal modell. Just åldern gör att jag sätter BMW först, den ser och känns mest modern. Annars gillar jag Mercedes vad gäller toppmodeller, det finns en anledning till varför de säljer bäst inom denna kategori.

Jag hade försökt pruta på denna, inte omöjligt att komma ner till ditt tak:
Länk
Jag skulle jämföra (provköra) Mercedes också, tex:
Länk
Länk
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Utan tvekan ska du köpa en lång.
Kolla på att importera en 7-serie från Tyskland som ett alternativ.

/Anders
Nyaste 7:an hade nog blivit mitt val av dessa. Alternativt en S500 om den går in. A8 känns passé på något sätt - den är inte tillräckligt annorlunda eller intressant outsider mot 7-serie/S-klass som den en gång var.

Jag vet att du inte nämnde den men det finns ju även Panamera?
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

@kaiser tack för länkarna.

så det är 7-serien som är den populäraste här. Gillar ju Porsche också och helnöjd med min Cayenne men tänker att steget till Panamera blir lite tråkigt.

En lång med kyl är ju coolt men undrar om det värt den extra kostnaden för att få kall skumpa i baksätet :)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilka bilar äger du idag och är tänkt att behållas efter detta köp? Vad är den nya bilen tänkt att användas till? Vardagskörning? Långkörning? Finkörning? Du skriver glidarbil, men jag ser flera olika saker i det.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Har ju caynenne som långfärdsbil/vardagsbil idag ihop med allroaden. Tanken är att sälja Cayenne då jag inte är så glad i SUVar. Så jag kommer ha kvar A6:an därför behöver jag inte två laståsnor med 4wd. Långkörning/vardagskörning är tanken.
Av dessa så har jag bara kört S-klass som hyrbil i Spanien. Den gick mycket tyst och hade fin fjädringskomfort. Dock var det en hel del skaller från inredningen på grov asfalt. Kändes inte så lysande i en så pass dyr bil.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Mycket fin 740d länkad ovan, går den att få in i budgeten lovar jag att man blir mycket nöjd.
Jag har kört ett par hundra mil i både 730d och 740d G11 och även om 730d räcker långt imponerade 740d ordentligt med komfort och prestanda.
Standardutrustningen är väldigt bra på G11, i alla fall på svensksålda exemplar, det är inte så mycket man behöver lägga på.

Min spec hade varit
Mörk färg helst Safirsvart, eventuellt Singaporegrå
M-Sport
Shadowline för att slippa kromdetaljena
Style 648M fälgar
Tonade rutor
Nappaläder
Läderklädd instrumentbräda
Taklucka
Kupévärmare med fjärrkontroll
Gärna komfortstolar bak, väldigt snyggt

Laserljus tycker jag gör varken till eller från, jag upplevde ingen större skillnad mot de adaptiva LED som är standard och som lyser extremt bra.

Personligen är jag inte intresserad av långversonen alls då jag gillar en sportigare framtoning på 7-serien, de långa blir oharmoniska i designen, men det är ju givetvis en smaksak

BMW CS #5139
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Jag blir så avundsjuk på i-landsproblem av den här sorten. :)
Den här firman i München säljer riktigt fina MB S-klass, direkt från Daimler AG till normalt riktigt bra priser Länk Jag har köpt ett par bilar där för 8-10 år sedan och får ständigt mail från dem med nya objekt.

Men 7-an är ju modernare. Vad har du för budget?

Någon som testat hybrid varianten av 740?

/Anders
Verdi
Klart grabben ska ha en Maybach! :-)

Länk
Javisst är den läcker, kolla baksätet :-)

/Anders
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Maybach! Riktigt häftigt, dock kanske lite väl... Ruskigt vad fet, men då kanske man inte vill köra längre utan man vill sitta i baksätet :)
Verdi
Är Maybach ännu längre än Lang?

Jag hade nog valt S600L för att segla lite under radarn och inte sticka ut så mycket. Haha. :-)
Åsikten är naturligtvis högst personlig men jag (som är inbiten BMW fanatiker sedan många år) tycker inte BMW når upp till Mercedes längre.

Nya S-klass känns och ser ut betydligt mer som premium än 7-serien. Inredningen är definitivt i en division för sig själv nu med två enorma skärmar, belysning och design i övrigt. 7-serien exteriört ser väl dessutom ut som vilken 3-serie som helst :/

Hade det varit mina pengar och jag hade haft en sådan lycka att kunna välja så hade valet blivit nya S-klassen. Lycka till!
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Valet är just nu mellan s500 och s350, tror det får räcka, har ju lite andra bilar som är snabba i bilparken.

Stora frågan är 500 eller 350 känns som förbrukningsmässigt är det inte så stor skillnad.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
En polare köpte precis en ny S 350 4-Matic, lång, grym kärra, bra drag, instrumentering är som några Ipadar som ligger bredvid varann. Du kommer inte bli besviken.

Crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.