|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag vill förtydliga att hela service brukar kosta 1 400 kronor i arbete plus delarna från autodoc | |
|
Jag misstänkte att det är en stor service som ligger runt knuten och väntar Och misstänker att en sådan går till några kronor om man gör det på auktoriserad verkstad! Kanske inte behövs nu när det gått så lång men ändå... Jag har svårt att kolla datorn då det är 50 mil mellan mig och bilen. |
|
|
I denna tråd var huvudfrågan om man törs köpa en bil som har gått många mil. Därför har jag lagt ut verkstadshistorik på min BMW X1 2013 med 2 liters diesel och automat. Bilen har gått 28 000 mil och vid dryga 27 000 mil tändes partikelfilter lampa. Jag köpte ett begagnat partikelfilter från Laga.se från en bil som har gått 3 500 mil för 6 500 kronor. Vidare köpte jag från autodoc.com EGR ventil med styrsystem till den eftersom datorn klagade även över EGR ventilen. Jag passade samtidigt att byta generator rem med tryckrulle. Kostnader för reservdelar från autodoc.com landade på 2 500 kronor. Reservdelar landade alltså på 6 000 kronor och arbete på 7 000 kronor. Bilen fungerar återigen fint. Den gamla filter har jag sparat och om det skulle behövas i framtiden kan man skicka den för rengöring för några tusenlappar och den blir som ny. |
|
| Rättelsen: Reservdelar landade på 9 000 kronor och arbete på 7 000 kronor. | |
|
Har letat upp en X1 men undrar vad ni tycker om servicehistoriken Den är servad vid: 2910mil 6058mil 7044mil 9182mil 11900mil Har gått 14 880 mil nu och bilfirman ska servad den nu Känns det okej? /Foggen |
|
|
Tillägg: Kan man förvänta sig lite "roligheter" de närmsta milen? Och vad kostar de kalasen i så fall? |
|
| Servicehistoriken verkar vara OK. Om det uppstår något beror på hur bilen har körts. Priset spelar också in. Jag skulle byta oljor i alla system utom motor där det går efter serviceintervaller. Kolla bromsar och gummibussningar – hjulupphängning – hjulinställning. Annars med tanke på min bil som har gått 10050 mil då jag köpte den en trygg affär. 14 880 mil är inte så mycket mer. | |
|
Tack Ivan Som du skriver, ca 15000 är inte så mycket Firman vill ha 139”. Det är en -13, 2.0D, automat, navigator, backkamera, avtagbart drag för att nämna något. Plus den vanliga utrustningen. Känns rätt vettigt |
|
|
Nu när jag vet vad det är för bil, samma som jag har, men min kostade avsevärt mycket mer, men den har el stolar och uppvärmd ratt samt har jag köpt den tidigare än du, alltså nyare. Kolla om du kan få ner priset något ändå. Som sagt att byta olja i automatlåda är nödvändigt men du kan vänta tills 17 000 mil. Samtidigt skulle jag byta oljan i servo, fördelningslåda och differential. Detta kan kosta ca 11 000 kronor sammantaget men det har du igen. Utöver detta skulle jag montera bort de stora plastskivor som finns under bilen från framskärmen till bak skärmen och spola rent. Det finns mycket smuts där. Jag för min del har även sprutat på rostskydd på egen hand. På min bil såg det ut helt utan rost. Snyggt och prydligt bortsätt från några kilo grus. Kontrollera dragkrok att nyckel fungerar lätt och att den är helt lätt att sätta dit och dra av. Kontrollera att det finns täckbricka på dragkroksfäste så att ingen smuts och fukt går in där – smörj allt noga i preventivsyfte. Vad beträffar navigator köpte jag en sticka från BMW för ca 1000 kronor för att uppdatera den. Nu har jag inte köpt en uppdatering på ca två år men navigator fungerar fint. Det är ungefär dessa kostnader som tillkommer om du ska ha bilen länge. Enligt min erfarenhet så skulle kunna en sådan bil klara att vara åtminstone 17 år gammal, du borde ha alltså frid och fröjd till 2030. Allt beror på miltal förstås men upp till en halv miljon kilometer borde det inte vara någon problem. Jag vet BMW som har gått 100 000 mil och går fortfarande. |
|
|
Förlåt om jag kapar tråden lite men har hittat en X1 som jag funderar lite på, letar egentligen efter 320 xd: Länk Är det någon som kan tipsa/råda mig om det kan vara ett ok köp? Mvh Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.