|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Min första fråga på detta forum om min ev. första BMW:). Har spanat in en X1:a på en bilfirma men har 0 koll på BMW. Jag har kört Volvos och jänkerbilar hela mitt liv så de har jag bättre koll på. Vad är det som kan krångla eller finns det ngn standard fel denna bilmodell? Vad ska jag titta noga på innan jag slår till? Som sagt gäller det X1 xdrive20 som rullat 10k mil. Tacksam för att alla tips och råd. | |
| Diesel eller bensin? | |
|
Den är diesel |
|
|
Bilen är köpt. Tack för ingenting. Admin kan radera mitt konto. |
|
| Haha, var så god! :)))) | |
|
I denna tråd är det lämpligt att jag delar av mina erfarenheter Jag har köpt min BMW X1 – X – drive med 2 liters dieselmotor - automat av årsmodell 2013 för två år sedan alltså år 2016. Bilen hade gått knappt 10 500 mil när jag köpte den. Jag påpekade för bilförsäljaren att servis måste göras, rutan bytas på grund av stenskott och bromsarna bak behöver bytas enligt datorns indikation. Alla dessa brister åtgärdades utan problem. Innan ägde jag en BMW 318 och den första skillnaden var att X1 är lite mera känslig för sidovindar men nu har jag vant mig. Bättre och mer allsidig bil kan jag inte föreställa mig. Nu har jag på mätaren 24 460 mil. Utöver vanlig servis som sköts numera av en Meca verkstad och på egen hand inköpta delar inklusive motorolja från autodoc har jag gjort följande. Bytt bromsarna fram inklusive bromsskivor (Zimmerman) vid 13 000 mil – i dagsläget är det enligt dator 10 000 mil kvar till nästa byte alltså vid 34 000 mil! Bakbromsar har kvar 8 000 mil till nästa byte! I ett sådant läge har jag rullat ca 22 000 mil utan bromsbyte! Frambromsar vibrerar en aning vid lättare inbromsning men det stör mig inte. Detta började efter 5 000 mils körning. Vid 17 000 mil har jag bytt växellådsolja i automat, kostnad drygt 8 000 kronor och vid 21 000 mil har jag bytt olja i samtliga differential, servo och fördelningslåda. Hjulinställning gör jag varje år. Vid 19 000 mil byttes hjullager höger bak. Vid 20 000 mil byttes gummibussningar fram i bakre länkarmar. Vid 21 000 mil hörde jag små slag från framvagnen och på egen hand bytte jag främre staget på högra sida. Vid 23 000 mil bytte jag högra styrstaget som glappade. Vid detta tillfälle gjorde jag en tredimensionell hjulinställning och i samband med detta kontrollerade verkstaden alla bussningar, fjädrar och upphängning samt hjullager utan anmärkning. Bilen går som en klocka och om jag inte leker med gasen drar den 0,56 mil blandad körning. Vid konstant fart på 130 km/h drar den 0,58 per mil. Vid körning i Tyskland och farten på 180 km/h är bränsleförbrukningen under 0,7 per mil. Vid högre farter får man räkna med under en liter. Olja mellan servicen behöver jag inte fylla på, men ibland fyller jag på en halvliter på en serviceintervall på 3 600 mil. Min redogörelse ovan talar för att bara den förra ägaren/ägarna skötte bilen så kan jag tänka mig en BMW X1 igen även som begagnat med längre eller långa miltal. Denna vinter kommer jag att använda tredje omgång med vinterdäck. De sista utslitna i förväg p.g.a. att bilens hjulinställning blev fel vid körning på Norrlands dåliga vägar. Sommardäck klarar jag mig med 6 stycken fram till nästa år på alla dessa mil. Jag behövde köpa bara två nya sommardäck bak vilket blir sammantaget 6 stycken däck sedan jag köpte bilen. Jag återkommer när bilen har gått 30 000 mil. |
|
|
Tack Ivan2012 för dina erfarenheter. Jag står i valet och kvalet att slå till på en X1 xdrive, en 2014 på ca 5500 mil. Läste i Vi Bilägare att X1 har en tendens att käka hjullager? Känns som det är lite överdrivet. |
|
|
@ yerixon Det skrivs mycket och vissa bilägare har problem med hjullager enligt vad jag läste själv på internet, jag har dock inte observerad detta för min del. Dessutom går att köpa dessa lager för betydligt lägre pris från autodoc. Jag skulle inte tveka att köpa en X1. |
|
|
@Ivan2012 Tack för svaret. Du verkar ju ha hunnit utvärdera alla starka och svaga sidor i alla fall. :-) Kul att du verkar nöjd. Jag kommer pendla ca 10 mil om dagen så jag tror att en X1 med X-drive skulle passa bra. Nu är det dock en 18d, kändes lite tråkig effektmässigt. Men inget man ligger sömnlös över. |
|
|
Vi har med börjat snegla på X1 för att dra husvagn. (frun vill in i det träsket...) Provkörde en -14 igår men tyckte att stolarna va lite platta. Annars va det en trevlig bil. Dock "omodern" från vår F46 -16 men det skiljer ju några år. Men hur mycket skiljer mellan vanlig och en med M-paket? Stolarna ser maffigare ut och likadant ratten. Men skiljer körningen något? Som sagt, jag va inte helt övertygad av stolarna i den X1:an men med sportstolar kanske det blir bättre? Är det någon som använder sin till att dra släp/husvagn? Hur upplever ni det? /Foggen |
|
|
@Fogfighter Vi har våran X1 -13 att dra hästtransport med, det fungerar utmärkt för oss, men det finns bättre dragbilar, den är ju relativt liten ändå. Vi har Xdrive 20D, får dra 2000 kg med BE, 1355 kg med B-kort, så den är ju relativt generös med vikten på draget med vanligt B-kort vilket var avgörande för oss när vi köpte denna. Lite irriterande tidigare var orginaldäcken RFT, den var spårig och vindkänslig med dessa på (235/40 R18), men bytte nyligen till vanliga däck och det var ett rejält lyft i rullkomforten samt stabilitet. Som du också var inne på, skaffa en med sportstolarna - man sitter betydligt bättre i dem. |
|
|
Vi har en 2,0d xdrive med sportstolar. Vi drar en Solifer 560 finlandia och det funkar hur bra som helst. Vagnen känns knappt. Solifer är iofs väldigt lättdragna men jag tror inte någon annan bruksbil med liknande motor är bättre som dragbil. / Peter |
|
|
Tack för era åsikter Jag har BE så den biten är klar. Det är som du skriver Lenkan att dragvikten är generös på modellen. Därav att vi med tittar på den. Och RFT är ett helsike! Har det nu med och jag ör inte nöjd! Ska försöka hitta en i södta Sverige med sportstolar och testa! Hoppas på der bästa ;) @50+medbmw Tack. Hur mycket väger er vagn? Är der någon gång du uoplevt något negativ när ni haft husvagn påkopplat? /Foggen |
|
| Den väger 1350 men jag har säkert kört med ca 150 kg övervikt vid några tillfällen. Den går faktiskt bättre när den är tung. Enda nackdelen är väl att vi har manuell låda men även det funkar bra. | |
|
Kollar lite på bilar före/efter facelift Sportline -13. Har de likadana stolar som M-Sport? Eller är M-Sport stolarna lite mer extrema eller hur man ska säga? Är det värt de ”extra” pengarna att kika på bil efter LCI (?) eller kan man nöja sig med en den gamlagamla karossen? |
|
|
Jag har sportstolar med el inställning och är mycket nöjd med dessa. Kan inte skillnad mellan olika stolar, utom att förut hade jag sportstolar av skinn i en annan BMW utan el inställning. Det viktigaste är 8 stegat automat, finns från årsmodell 2013. Det blir mera bränslesnålt mot tidigare modeller. |
|
| Hej en fråga till Ivan 2012 .Hur såg oljan ut i diffarna vx och fördelningslådan ut? Jag har själv köpt en 2011 x1 23d med all utrustning utom taklucka. Den var import 10000mil har snart gått 14000mil jag har servat den själv bytte bromklossar +bromsvätska vid 13000mil och har bytt motorolja och filter var 1000mil är helnöjd med allt funkar som det ska den går som fan med om man vill 204hk 400nm. Lite törstig stadskörning på vintern. | |
| Ska tillägga att jag köper allt till mina bilar från tyskland eBay eller autodoc kör på aral 0w40. Och Aldrig longlife-intervaller | |
|
Växellådsolja har jag bytt vid 17 000 mil. Den var givetvis svart! (Det var ett byte med slutet system och sköljning) Det att jag bytte den berodde på att bilen började växla hårdare och jag vet att man ska byta den helst vid 15 000 mil. Hur såg de övriga oljor ut vet jag inte. Detta gjordes p.g.a. sunt förnuft. Nu har bilen rullat 25 500 mil och jag lät kolla alla felkoder i dator. I bilprovningens bibliotek fanns inga felkoder, men i bilens bibliotek fanns det OCR ventilen och partikelfilter, försent avstängning av motor men inget av detta fick jag som felkod som förare. Allt detta är dolt i BMWs datorbibliotek. Bilen går helt klanderfritt! Partikelfilter mätte de upp på verkstaden – om det finns motstånd mellan ingående och utgående luft. Jag hade ett värde på 0 som pendlade till 1. Detta betyder att partikelfilter är rent och att det inte finns något motstånd mellan ingående och utgående luft. Dator vill med sin anmärkning påpeka att partikelfilter är gammal, ungefär som klocka för bromsvätska. Bilen har gått utan anmärkning genom besiktning! Mekanikern sa att vid nästa servis borde jag byta bromsklossar bak. Då har dessa bromsar hållit nästan 16 000 mil! Jag vill påpeka att jag servar bilen med angivna intervaller och inte gör något däremellan. |
|
|
Håller på att kolla på en X1 S-Drive dock men funderar lite på servicehistoriken Nuvarande mätarställning är 12514mil 2017-02-20 9366mil 2015-12-22 7516mil 2015-02-03 5887mil 2013-01-08 2867mil Visst ska den servas nu vid 12 500 mil? Har ju rullat 3000 sedan senaste servicen. Är det något "stort" som ska göras runt 12 000 mil? Kostnad isåfall? Dessutom, är det "värt" att köpa en S-drive eller ska man satsa på X-drive? S-drive kan bara dra 1800 kg medan X-drive drar 2000 kg men annars har den en trevlig spec med M-paket mm |
|
|
Hej Fogfighter. Jag tror att service görs vartannat år eller om serviceindikator visar att antal körda mil sen sista service är förbrukade, vilket är vanligtvis 3 600 mil mellan servicen. Du har två service tillfällen under 2015 vilket betyder att en av dessa är visuell kontroll som sker varje 6 000 mil. Service 2013 var liten vilket betyder kupéfilter, oljefilter, olja. 2015 borde göras stor service vilket betyder kupéfilter, oljefilter, olja, luftfilter och bränslefilter. 2017 borde en liten service ske så nu väntar återigen stor service. Jag handlar delar till bilen på autodoc.se. Nyligen beställde jag oljefilter för 126 SEK, kupéfilter 166 SEK, Luftfilter av dyrare sort för 287 SEK, Bränslefilter för 295 SEK och 5 liter olja BMW Longlife 04 för 373 SEK. Service gör jag själv eller på fri verkstad som debiterar timpenning på ca 1 400 SEK inklusive avläsning och nollställning av felkoder. Enligt servicehistoriken borde det vara ungefär 400 mil kvar till service. Det är bäst att kolla dator. Jag har X-drive och är mycket nöjd, men jag funderade på S-drive p.g.a. lägre bränsleförbrukning. Detta är alltså en plånboksfråga också. Ifall det är automat borde du byta olja i lådan någonstans vid 16 000 mil till en kostnad på ungefär 8 000 kronor. Dessutom borde även oljan i kardan och styrservo bytas och dessa oljor måste vara BMW original. P.S. Nu vid 27 300 mil lyser partikelfilter lampa. Jag återkommer med hur jag löste detta när det är klart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.