AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.747

Sista riktiga 5-serien?

Sida 4 av 6
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Var det inte M54-motorerna som drabbades av igensatt vevhusventilation?

525d-motorn (sexan) har väl inte haft några direkta kända fel?
Allvarliga rostangrepp på E39 var en kraftig överdrift och alla bilmärken kommer till korta jämfört med Volvo när det gäller rostskydd på senare år. Lite rostprickar på dörrar och baklucka på faceliften var det som drabbade E39.

Jo vevhusventilationen var undermålig på M54 men det är eller var en västanfläkt jämfört med N47:ans kamkedjeproblem.

Om det började gå utför med BMW kvalitetsmässigt med E39 så har ju utförsåkningen inte bromsats upp utan tvärtom accelererat de senaste tio tolv åren, framför allt vad gäller BMW:s motorer. Och då tänker jag inte bara på N47.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
N47 problematiken är kraftigt överdriven på F1x, exemplar finns givetvis, speciellt på första årsmodellen.
Jag minns när jag köpte min E39 2002 och man läste om alla dessa sönderdragna topplock som var en tickande bomb på första årsmodeller, var helt livrädd. Visade sig också vara en storm i ett vattenglas. Jag säger inte att F1x på nått sätt och vis är en helt problemfri bil. Men skillnaden mot gamlingen är stor. Listan över standardfel på E39 kan göras låååång. Jag ägde min 523 i 12år så jag har testat på många. Enda jag saknar med den bilen är att dra den till varvstoppet på tvåan.
Nej du listan på standardfel på E39 är inte låååång. Det håller jag inte med om.

Den är tvärtom mycket kort.

Den är så kort så att man bara kan säga ko.. så kort är den.

Ge ett exempel på standardfel på E39 förresten?
Henke Lexus: Är det fler som fått motorhaveri pga kamkedja på N47 jämfört med vevhusproblem på E39? Har du källa på detta eller gör du bara en Donald Trump nu?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Generella typfel på E39:
Strulande ABS-givare är ett vanligt fel på E39. Givarna är känsliga för vägsalt vilket gör att de lägger av med tiden. Trasiga ABS-givare resulterar i att ABS lampan tänds och systemet sätts ur funktion. Ett sensorbyte kostar ca 1800 kr.

Styrenheten till ABS & ASC/DSC (beroende på utrustning) kan gå sönder på årsmodell -99 och -00. Detta resulterar i att ABS och ASC/DCS-lampan tänds och systemen sätts ur funktion. Diagnosdatorn läser av felet som fel på ABS-givare. Kvarstår felet efter byte är det styrenheten som behöver bytas. En ny styrenhet kostar 5.990:- och måste kodas om av BMW innan den börjar fungera igen.

Bakhjulslagren på tidiga modeller kan släppa in fukt p.g.a. dåliga tätningar/packboxar. Ett malande ljud som ändras när man svänger indikerar ett slitet hjullager. Ett nytt bakhjulslager kostar 465:- hos MotorNord och tar ca 2 timmar att byta.

Kontrollampan märkt "Airbag" i instrumenteringen kan tändas under färd. Detta innebär att bilens airbagsystem är satt ur funktion. Problemet orsakas oftast av att det uppkommer glapp i kablage/anslutningsdon till bältessträckarna. En annan felkälla till samma problem är att sensormattan till airbagen i det främre passagerarsätet går sönder. Att byta sensormatta kostar ca 4.000:-. Se även: [ LÄNK ]

Bromsarna tar även mycket stryk av bilarnas höga vikt. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och/eller slår sig p.g.a. överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Kontrollera även att handbromsen tar som den ska och framför allt att den tar på båda bakhjulen.

Innandömet av katalysatorerna på 540 men även M52 kan lossna och täppa till vid höga varvtal, vilket leder till att motorstyrningen stänger av en eller flera cylindrar. Ett kännetecken är att bilen går dåligt och/eller tappar kraft vid högre varvtal (från 3500 till 4000 rpm). Man kan även hissa upp bilen och knacka försiktigt på katalysatorerna och höra hur det låter. Att byta katalysatorerna på en 540i kostar ca 12.000:-.

Pixelbortfall i displayen i instrumenteringen är ett vanligt fel som drabbar E39or. Problemet sitter i kontaktytorna till displayens kretskort, som på grund av smuts eller fukt får nedsatt funktionalitet. Problemet dyker upp oberoende av årsmodell eller miltal. Många har försökt rengöra kontaktytorna, utan att lyckas helt. Byte kostar ca 6.000:-.

Rost i bagageluckan är ett problem som drabbar många E39or. Touring är svårast drabbad men sedanmodellen är inte helt förskonad. Enligt uppgift ger BMW 6 års goodwillgaranti angående rost i bakluckor så ta det i beaktande.

Låset på bagageluckan kärvar på många E39or, men det är ganska enkelt att åtgärda.

Kylaren är en punkt som bör granskas noggrant på ett tilltänkt objekt! Kylaren till E39 har delar som är tillverkade av plast, vilket inte håller lika bra som metall. Det är inte helt ovanligt att plasten till kylaren och även expansionskärlet vittrar sönder. Problemet verkar främst drabba alla E39or tillverkade fram till september-98 samt 540 i alla årsmodeller. Det är även vanligt att det läcker kylarvätska från en givare, precis under expansionskärlet och drabbar oftast 540i. Ett annat vanligt fel är att kylaren på grund av högt eftertryck (när motorn stängs av) deformeras och trycks isär när den blir äldre. Bild på skadad kylare: [ LÄNK ]

Fläktkopplingen på E39 som är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kökörning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. En fläktkoppling kostar ca 1.400:-.

I elektronikboxen under höger kupéfilter sitter ett relä till vindrutetorkarna som brukar bli lite bränt i en av kontakterna, vilket gör att torkarna går förbi vändpunkterna innan de vänder.

Kupéfläkten har ibland utan någon anledning lagt av trots att klimatdisplayen visar att det blåser för fullt. Det är oftast fläktmotståndet (som egentligen är ett effektslutsteg) som är orsaken. Det är inte dyrt men lite pilligt att åtgärda. Mektips: [ LÄNK ]

Vibrationer i fram- och bakvagn är ett problem som både kan vara irriterade och omständigt att bli av med. Det finns många olika felkällor som kan ge upphov till vibrationer. Är vibrationerna koncentrerade till speciella hastigheter och kvarstår när motor och växellåda frikopplas, innebär det oftast att problemet är relaterat till ett eller flera hjul. E39 är väldigt känslig när det gäller obalans och orundhet, däcken bör alltid vara av bra kvalitet och nollbalanserade för att få en perfekt gång.

Kabelstammen vid gångjärnen till bakluckan är en annan vanlig felkälla, kablarna i kabelstammen nöts av vilket resulterar i ologiska störningar i bilens elektronik.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Jag vet inte det, har ägt min 530 i lite över 3 år nu och jag skulle vilja säga att det är i särklass den mest problemfria bil jag ägt. Visserligen bytte jag ut kylsystem och framvagn ganska omgående efter att jag köpt den men inte för att det var nåt fel på sakerna utan att jag ville ha fräscha delar, speciellt kylsystemet inför en semesterresa. Kylsystemet brukar jag alltid byta ut på en BMW så plast som går ner sig i kylaren är ju verkligen inte E39-unikt.

Det jag fått byta ut i övrigt förutom rena servicedelar är 1 st bromsok, 1 kamaxelgivare, O-ringen till oljefilterkonsolen samt renovera DISA-ventilen. Tycker jag är helt okej på en 15 år gammal bil.

MEN rosten börjar ta rejält tag i den nu så börjar bli dags att fundera på ersättare. Vilken Volvo eller fransk småbil som helst från samma år ser fräschare ut.
danielb: Du vet att det finns en länkfunktion och du kan länka till begagnatguiden istället för att klistra in hela artikeln om det är något du vill referera till.

Och begagnatguiden tar upp mycket som bara är slitdelar som pajar på alla bilar.
Kristoffer L: Har du källa på ditt påstående? Vem av oss är det som gör en Donald Trump?

Vad jag försöker förmedla är att en sträckt eller avbruten kamkedja är långt mer allvarligt och dyrare fel än igensatt vevhusventilation som går att fixa och förebygga med byte av några slangar och eventuellt byte av en ventilkåpspackning.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Jag minns när jag köpte min E39 2002 och man läste om alla dessa sönderdragna topplock som var en tickande bomb på första årsmodeller, var helt livrädd...
...Jag ägde min 523 i 12år."

Har läst om att det varit problem med avdragna topplocksskruvar på N52, men inte hört det om M52 (eller M54).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer. E39 är knappast felfri men det är inga dyra eller katastrofala fel.
Ett kamkedjehaveri räcker gott och väl till att i förebyggande syfte byta alla kända svaga komponenter OCH nytt chassi. ;)

Sen kan man inte resonera så riktigt heller. Reparationskostnad för de första tio åren per modell settöveralla sålda vore intressant.

Sen är det ett faktum att det finns mycket mer dyra komponenter som kan gå sönder i de nya! Och. är de går sönder är det inget roligt.Kommer bilarna skrotas tidigare pga dyra rep tro?
Ja
38
Jaccobacco
1-serie 118 -18
E39 525 -01
Hej, inte varit inne och kollat på min tråd på länge, men kul att den fortsatt utan mig :)
Nu kommer det en liten twist :)
Jag bestämde att jag skulle vara hemma med barnen i några månader och då blev det till att frugan började jobba igen, vilket ledde till att det behövdes införskaffas en ny bil, Då den E46 som hon använde tidigare att pendla med hade gjort sitt. När jag sålde den skrev jag: Rost runt om :)
Vilket då startade jakten på en ny pendlar bil till frugan, skoj skoj.
Ville väll egentligen ha en ny 3-serie, men var lite mer än vad jag ville spendera, plus att den inte går in i garaget. E46:an som vi hade gick in med ca 1cm till godo, så den nya 3:an skulle definitivt inte få plats. Så blev till att kolla efter en 1-serie.
Var lite kritisk först, pga. storlek och att jag har fått för mig att det är högre vägljud i dom, så komforten skulle bli lidande. Vilket jag inte tyckte min kära fru förtjänade. Då hon åker strax över 2h i bil 5 dagar i veckan. Och jag hade bestämt ställt mig in på en NY bil. Så då blev det lite svårt plötsligt.
MEN.... Jag kunde inte hitta några andra vettiga alternativ (i min mening) så blev väll till att titta på en 1-serie då....
Och märkte snabbt att prisskillnaden mellan en 3 pipig och en 4:a var väldigt hög. Men jag kan ju inte köra en 3-cylindrig bmw… det går ju inte.... Men men… Med extremt negativ inställning så åkte jag och provkörde en 1-serie med 3-cylindrar...
Och blev kär direkt. Att vara så extremt negativt inställd till något och sedan vända efter första gaspådraget. Nu är den ju långt ifrån snabb... MEN!! Den har karaktär!! Vilket är det enda jag letar efter. Även om man försöker köpa bil med hjärnan så blir det oftast att man köper bil med hjärtat. Men denna gång sammanföll hjärnan och hjärtat. Perfekt!! Blev en helt ny VIT 118 -18 Med m-sport runt om (fälgar/kofångare/chassi/ratt/stolar/svart tak.
För totalt 218 000:-

Supernöjd, och nu när familjen (2barn i stolar, fru, och Emmaljunga vagn) ska åka längre sträckor får den gamla E39:an stå kvar hemma så åker vi 1-serie. Funkar hur bra som helst.

Så jag är övertygad att 1-serien är min nya favorit i bmw sortimentet. Önskar mig en 140 någon vacker dag i framtiden. Så fruktansvärt direkt styrd, även om ratten är lite lätt. Och extremt karismatisk motor, trots liten motor. Varvglad, med vilket jag menar, att man blir glad när man varvar :)
Blir till att spara till en 140 så frugan får ha sin 118 i fred :)
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
E39:an hade sina förtjänster... <3
Transocean
Min -18 G30 530e är flera ljusår bättre än min f d -93 530V8. Skulle aldrig byta tillbaka. G30:n är fem-serie på riktig.
il
29
illefe
320d m-sport -17
X5 3,0da x drive -14
Hade man frågat mig ett par veckor innan så hade jag sagt e39. ( tror tom jag skrev det i någon annan tråd)

Men fick låna hem en g30 540 ett par dagar. Jodå 5 serie lever fortfarande, underbar bil.
"Problemet" med nyare bilar (5-serien) är att det är inte bara bilar längre. Det är navigering, telefon-integrering, musik-streaming o fan o hans moster...En miljard saker som kan gå sönder, o gör det förr eller senare. Dagens 5-serie kommer inte skrotas pga rost utan pga alla möjliga och omöjliga elektronikfel som "ingen" riktigt vet vad de beror på. Gamla bilar som E39 & E34 hade en elak fiende, rosten. I övrigt var det mest relativt enkla bilar utan alltför mycket trams (främst E34). Med E39 så började det hända grejer, navigation gjorde sitt intåg, och DÄR kunde det ha stannat enligt mig. När jag KÖR bil så är det just köra bil jag VILL göra, vill inte "rulla o styra" från "mysfåtöljen hemifrån" , där bilen mer eller mindre kan bli som ett andra vardagsrum.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hehe, jag som åker E39 (har ägt samma problemfria bil sedan 2009) har också börjat snegla på G31. Verkar vara fina bilar. MEN jag får panik såfort jag sätter mig i en i bilaffären, fattar ju ingenting av alla reglage och inställningar.

Det är givetvis en vanesak och efter en vecka så kan man väl allt, men förr kunde man bara hoppa i, ställa in stolen på tio sek med lite spakar, vrida om nyckeln och trycka gasen i botten.

Sen får jag panik en gång till när jag jämför månadskostnaden och så blir det inget. :)

En G31 540i med lämplig utrustning kostar ju 850000, och sedan 500000 som beg, förutom att det inte finns några beg då...
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Köper min livs fjärde e39 nu på lördag, en 540, och hoppas kunna köra den ca 10 år.
Kört e61, F11 och tycker F11 vad trevlig men nä, e39:an duger gott åt mig fortfarande.
G30 har jag inte testat.

330 e46 säljs i vår.
Tyckte den känns lite liten och pjuttig.
Kanske för att det bara är en sexa i den.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Kolla in det här

Ja
38
Jaccobacco
1-serie 118 -18
E39 525 -01
Kul att deltagandet i denna tråd finns kvar :)
Finns några "purister" kvar :)
ja, e39 har sina egenskaper som är väldigt intuitiva.
Och G30 är säkert flera ljusår längre fram i massa olika segment.
Men renheten i en e34 eller e39 kommer alltid att uppskattas av oss som älskar att köra bil. De är ju bara bilar, inte något annat. Ingen elektronik som enbart kan felsökas av någon som tar 2500: - / timme.
Nöjet med att kunna laga sin egen bil kommer inte finnas i framtiden. Och för oss som i regel köper en 5 år gammal bil för att sedan ha tills den har rostat upp är, minst sagt oroväckande.

Den länken som Homeros ger, är helt underbar. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.