|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej, kör idag en 525 E39 -01 med enbart 10 000 mil på mätaren, och kunde inte vara nöjdare. Dock är det alltid roligt att börja kolla efter nästa fordon. Undrar därför vilken 5-serie som har de kriterier som jag söker efter vid nästa bilköp. Vilket då är följande: #1 rak sexa #2 ingen Turbo (upplever det som en jämnare/lugnare/bättre motorkonstruktion, kalla mig purist om du vill 😁) #3 bensinare #4 sedan #5 facelift Var E39 sista 5-serien utan turbo? (Ignorerar E60 då den enligt mig är fruktansvärt ful, och går direkt på F10) Vad jag kan se så finns det ingen info om Turbo under modelguiden här på autopower. (Borde det inte finns det?) | |
| Får man fråga varför du inte vill ha turbo? | |
|
(upplever det som en jämnare/lugnare/bättre motorkonstruktion, kalla mig purist om du vill 😁) Alt. Mekanisk sympati 😘 |
|
|
Turbo har funnits i 5-serien sedan E28 (har jag för mig!)... Men då med diesel som drivmedel :D. F1X 523i/528i/530i var/är raka sexor utan turbo, där 530i var/är den senaste o slutades tillverkas typ 2013? |
|
|
Hoppa sexan och gå på V8 ist :) __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
|
Började F10 med turbo på sina bensin sexor samtidigt som faceliften? Har ju varit klassiskt då jag föredrar en som är faceliftad...😖 Sitter det inte Turbo på V8 bensinarna i F10? Min far har en 750i F01 -09 och upplever den som väldigt...Turbo-ojämn. (Förmodar att den har dubbelturbo?) Den bara exploderar, extremt vridstark. Ger man gasen i botten i ca 70km/h så spinner den lös. Enligt mig är det en felaktig konstruktion. Om en bil spinner tycker jag att man antingen har för mycket vrid eller för dåliga/smala däck. Förstår om många väljer fyrhjulsdrift på sin nya 7-serie. |
|
|
Facelift och sugmotor finns inte som alternativ på F10. Det är 523i, 528i & 530i som finns som raka sexor i början av modellcykeln, så Dawwe har helt rätt. En bil som spinner loss är inte felkonstruerad utan har mycket effekt... svårt att se en 750i -09 spinna lös i 70 km/h med vettiga däck. Att antisladd blinkar är en annan sak. |
|
| Jag förstår helt hur du tänker men tycker samtidigt 35i motorn är en väldigt fin turbomotor. Relativt sugmotorlik, med bra drag på topp och varvvillig. | |
|
Tack, då har jag fått svar på detta, får bli en F10 innan facelift. 👍😁 |
|
|
För inte så länge sedan körde jag en 330ci E46 med klassisk rak sexa och 231hk. Det är det största misstag jag någonsin gjort. När jag provade en sådan första gången - någongång 2002-2003 kändes den extrem. Idag har tiden sprungit ifrån den. Problemet är att dagens bruksbilar blivit såpass tysta, bekväma och även snabba så man måste vara en extrem puritan för att uppskatta E39 alla fördelar. Samtidigt har 5:an klivit närmre 7:an och 3:an närmre de äldre 5:orna - kanske är det en last-in-line 330 E9x du skall ha? Ge de nya modellerna en chans, trots turbo! En nyare 535i eller 540i låter fortfarande "rak sexa" och har inte särskilt tydlig turbolagg. |
|
|
Så mycket jag skulle vilja ge uttryck för i detta forum, dock skriver jag för tillfället på min telefon, så får korta ner det lite 😁 Att en E46 330 skulle ha blivit ifrån sprungen av dagens "vanliga" bilar kan jag inte hålla med om, har en kusin som har en sådan, älskar allt med den. Innan jag var och kollade på min nuvarande E39 525, var vi också och kollade på en 325 E90 Sista årsmodellen. Men fick inga känslor av den. Kollade sedan på 3 E39 : or (alla var totalt slut, rost överallt) höll nästan på att ge upp, kollade en sista gång (innan min far försökte övertala mig att köpa xc70) kom till sist ut en, låga mil, ingen rost, väldigt nära, åkte å köpte den 👍😁 |
|
|
530i F10 2012 tror jag är senaste med 272hk-sexan utan turbo. Den har dock haft lite problem pga direktinsprutningen och magerdriften åtminstone om man kör mkt kortkörningar, så frågan är om inte den 35i är bättre. Jag har länge varit en inbiten turbohatare (pga gasrespons, olinjär kraftutveckling och sämre ljud) MEN även om de flesta turbobilar är skit pga ovan nämnda skäl ÄR 35i en fin pjäs, det kan man inte komma ifrån!!! Skulle gärna ta en 535i F10 touring M-sport. :) |
|
| Får väl i värsta fall köpa en 2002 och montera en 3 liters sexa, och bara njuta av livet som det ska vara 😁👍 | |
| Var som du skeptisk till E60/61 men kör likfullt en sån nu, 530i. Motorn är en pärla (bara blåsa ur den då och då!) och utseendet har vunnit på mig, en schysst uppsättning fälgar så :) | |
|
Tycker som Ferlin@ e60 Bangle blir bara snyggare och snyggare. Det syns på långt håll att det är en Bmw. Idag ser det ut som om Volvo, Bmw, Audi, mm,mm kommer från samma press. Om några år kommer man att ställa sig frågan: Var e60 den sista riktiga BMWn?;) EB |
|
|
Pula; Skulle tro att du har helt rätt 👍😁 Dock intresserar just den 5:an inte mig, egentligen mest pga interiören, kan tycka att det är viktigast. |
|
|
Jag tycker det här eviga debatterandet om att "det var så mycket bättre förr när BMW var BMW och de klassiska raka sexorna var klassiska raka sexor" och bla bla är lite ihåligt när man tänker att BMW är en av de biltillverkare som har längst erfarenhet av att tillverka turbo-laddade motorer. Jag har kört både turbo och sugmotor och i många år, och jag märker ingen större skillnad om jag ska vara ärlig, förutom de tillfällen jag stannar, tomvarvar motorn enbart för att lyssna på den, och det gör man ju så väldigt ofta... Vid alla andra tillfällen vill jag ha lagom effekt och låg förbrukning. Den stora skillnaden ligger ju i fyra eller sex cylindrar, inte om det är turbo eller inte. Dagens turboladdade sexor har ju en effekt som vida överstiger vad åttorna någonsin hade, och dagens turboladdade fyror har ju en prestanda som väl matchar de flesta sexor. |
|
| För övrigt fanns väl 525i som vanlig sugmotor fram tills någon gång runt sommaren 2013 väl? Eller? | |
| Denna kanske kan vara något, men då måste du ju acceptera E60 förstås: Länk | |
|
AlexanderK; Frågan är nog inte mängden effekt, snarare hur den utvecklas över varvregistret . Vilket jag tycker är katastrofalt på Turbo bilar (detta är min personliga åsikt) Inte testat så många BMW med turbo (dock så många att jag vet att jag inte uppskattar hur de beter sig), men som till exempel Volvo, katastrofalt konstiga register. Händer absolut inget under 2300 varv, sen exploderar hela bilen, gott skick ett skållat troll upp till 3000 varv för att sedan ta semester. Obs; bör poängteras att jag över driver ganska bra, och att det bara är en persons åsikt. |
|
| Det var en konstig sedan...😜😝 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.