|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Absolut, vid start på ettans växel från lågt varv och där motorn ändå inte är tillräckligt stark för att dra loss hjulen behövs det momentet. Sen är det ju skillnad på "roligt" och "snabbast". Ska det gå fort är det bara en enda sak som är relevant: Den genomsnittliga motoreffekten ska vara så hög som möjligt och effekten ska ner i marken. Så en N55-kurva omskalad till samma toppeffekt som en M54-kurva (lika många hästkrafter) kommer att accelerera lite snabbare då medeleffekten när man drar till varvstoppet på varje växel är lite högre. Inte lika kul dock om man hinner märka att motorn mattas av på slutet. Ta skräckexemplet, en valfri 4 cyl diesel som är extremt stark inom ett extremt smalt område och sedan bara dör den totalt och det känns verkligen. Finns ingen som helst anledning att varva ur ordentligt och heller ingen som helst anledning att dra på smilbanden. Snarare banka på instrumentbrädan och svära över att det dessutom låter oerhört tråkigt och att gasresponsen inte existerar på låga varv. Förenta förbränningsmotorkonventionen stipulerar ju att "avmattning skall ej upplevas före varvstopp". Sen kokar alltihopa fortfarande ner till att B58B30 (40i) är en ideal kompromiss i dagsläget på många sätt. Förmodligen driftsäker, snål, mycket effekt, brett register (bättre än många andra turbomotorer, precis som N54 var från början), okej/bra karaktär. Rolig att köra. Ska man ha roligt på riktigt då får man ta en S65 V8, sugmotor som varvar över 8000 varv och har den perfekta kurvanm, responsen och ljudet! Länk Men att alla ska åka runt med sådana motorer ligger inte riktigt i tiden och en vanlig fem serie finns ej med sådana motorer. |
|
|
Absolut! N53, treliters sugmotor, 272hk, 7000rpm. Perfekt momentkurva. Vanos, trestegs insug, direktsinrprutning, magerdrift, gasrespons och ljud! Den är mycket bättre än M54. Snarare så är den den bästa "vanliga bruksmotorn" som byggts för "vanligt bruk" vad avser balansen mellan körglädje, karaktär, ljud och förbrukning/utsläpp. Synd att driftsäkerheten inte varit som M54 bara. |
|
|
Turbovin, nu vet jag inte vilken Subaru du tänker på, men den motorn hittar du väl inte i familjesedaner för praktiskt bruk? En 330i E46 är trots allt just en praktisk familjesedan med lite extra krydda under huven. Dessutom förstår jag inte hur man kan växla M54B30 vid 6000 rpm. Då tappar man ju prestanda. Den ska dras till rödmarkeringen för bästa acceleration, vilket också framgår av effektkurva. Jag har även haft en 330i E90 och den motorn har en roligare effektkurva. Den tog i lite extra från c:a 4000 rpm och sedan drog den hårt till rödmarkeringen. Däremot var motorljudet snyggare på M54B30 och det är en viktig del i körglädjen. |
|
|
Allt är ju relativt, en Impreza Sti kan nog räknas som en familjesedan (motorn i fråga har funnits även i kombikaross) om än skramlig sådan. 2l-motorn som varvar 8000-8300 har suttit i Impreza STI sen typ 1997 men enbart på japanska marknaden så det är kanske något irrelevant. Nja jag tycker den låter ansträngd och besvärad så jag växlar oftast långt innan det. Men för max prestanda drar jag den givetvis till närmare 6500. Men kör inte så ofta på det sättet med den bilen, tycker den känns för trött för att svina med så jag använder hellre lägre halva av registret där jag tycker den motorn gör sig bättre :) |
|
| Jag säger bara en sak det är M54B25. Allt annat är skit. | |
| Impresa Sti är knappast en typisk representant för turbobilar i allmänhet. | |
| Kanske inte men det är min norm numera. Poängen är att man kan göra en högvarvig rolig turbomotor om man vill, precis som man kan göra en trist lågvarvig sugmotor. | |
| Det är klart att man kan, men för den som tänker köpa en begagnad bil i ett visst segment så är det vilka bilar som finns till salu i det segmentet som är relevanta att jämföra med. | |
|
Jo men segmentet är ju upp till betraktaren. Finns inget objektivt facit direkt. ------- //Lövet |
|
|
Jag har lite olika maskiner från en ettrig överladdad 2lit fyra till hedenhösv8a,och tycker nog att min M54 hör till dom trevligare maskinerna. Och när vi ändå pratar raksexa så finns det inget som går upp mot Tower of Power,helt bäst alla kategorier. Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Lågvarviga sugmotorer, eller snarare sugmotorer som tappar ork över 4500 rpm har det sålts i miljontal världen över. Ta bara en gammal hederlig V70 2.4 140hk som exempel. Fungerar ju fint att puttra runt i men när det enda motorn säger är "snälla sluta gasa jag ger upp" såfort varvräknaren börjar öka, nej tack. Det är ju det som är fantastiskt med N53. Finns det nån annan vanlig dussinmotor som har ställbart insug i tre längder, dubbel-VANOS, samt variabelt mottryck i avgassystemet i två steg? Motor och tillbehör bygger om sig beroende på varvtal! Därför den har så bra momentkurva! |
|
|
Det beror dock på motorstyrningen endast. 170hk motorn är identiskt mekaniskt och drar hela vägen upp till 6500rpm. 140hk motorn är programmerad att bete sig så. Det gör den dock inte trevligare, men det är medvetet gjort. (170hk motorn har också kortare slutväxel men det är ju inte en del av motorn)' Ska vi ta ett Volvoexempel på riktigt usel motor kan vi istället ta 2.0 10v femman på 126 hästar. Den har varken vrid på botten eller hög toppeffekt. Den har....inget. ------- //Lövet |
|
|
Ja N53 30i har en riktigt trevlig karaktär! Fin botten, skönt "orr" i mellanregistret och härligt spets på toppen! Jag (som en av få kanske) gillar dessutom det något torra/dieselaktiga ljudet på tomgång. Och V70 2,4i 140 är verkligen helt orkeslös över 5000 rpm... |
|
| Jag blir så inspirerad av allt snack så jag måste ut och påskplåga min n52b30, i min färgade mening minst lika orrig som n53! | |
|
Talar vi om Volvo då är det B30A som gäller. Äkta gjutjärn i topp och block. 130 hk. Dubbla Strombergförgasare som dricker mycket bensin. 0-50 km/h 2.5 s. För övrigt så är E46, E39 och E38 den sista riktiga generationen BMW. E90/91, E60/61, E65/66 är missfoster. F10/11 och F01 är ok men kvalitetsmässigt långt ifrån E39:ans kassaskåpskänsla. |
|
| E39 må ha "kassaskåpskänsla", men är ett skämt kvalitetsmässigt mot f1x, fråga vilken BMW mek som helst. | |
|
F1x lider tyvärr ur kvalitetsmässig synvinkel av att den har haft den miserabla N47 motorn i sitt sortiment. Jag vidhåller därmed att E39 vinner kvalitetskampen över F1x. |
|
| Vad heter motorn i 523 F1x? | |
|
Vilka motorer i F1x var lika säkra som gamla M5x? Finns ens någon? |
|
| Beror lite på vad man menar med kvalitet. Jag skulle snarare säga att E39 var den första BMWn med försämrad kvalitet på flera områden, dvs där det började gå utför. Det var första modellen som redan efter något år fick allvarliga rostangrepp. Visst gick det mesta på goodwill men vilken V70 som helst har bättre rostskydd. Och sen var det problem med vevhusventilationen som verkar ha drabbat de allra flesta bilar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.