|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
På vilket sätt är det bättre exempelvis med N53 x25i som är svimfärdigt trött upp till 4500 rpm jämfört med en turbomotor? Och då är den ändå bottenstark jämfört med de tidigare sexorna... ------- //Lövet |
|
|
Testkör en bil med 35i/40i-motorn. Ja det är turbo, nej de är inte perfekta, men du kommer bli förvånad eftersom de turbomotorer du beskriver är något helt annorlunda. Gör det nu i helgen istället för att leva i okunskap. |
|
|
...men det är ju så trist om ens fördomar inte stämmer? ------- //Lövet |
|
|
Då skall N53an repareras i så fall! Att du saknar effekt är ju en sak men just 25i treliters är ju strypt övre registret. Är också starkt emot konstiga momentkurvor, särskilt när det skiljer 80%mellan tex 1300 och 2300rpm och sedan dör vid 5000 rpm. En ideal motor ska ha så konstant moment som möjligt över så stort register som möjligt, och toppeffekten skall räcka till vad man nu vill. Här tycker jag BMW ska stort cred för 35i/40i som är riktigt bra även för en inbiten turbohatare som jag. Vill gärna ha en. |
|
|
Har haft 2st. De var exakt likadana och helt felfria. Jämfört med en motorn tvåliters turbomotor är de helt kraftlösa under 4500rpm. Jämför man med min nuvarande x30d är det vääääldigt stor skillnad till bensinarens nackdel. ------- //Lövet |
|
| M54 är ju verkligen inte en rolig motor iaf. Kört klart många betydligt roligare turbomaskiner. | |
|
Roligt att höra att det finns olika åsikter 😁👍 annars skulle alla köra samma bil... Har siktet inne på en -2010 F10 523 Ska självklart testa andra motorer, men måste ju ha ett litet sikte vad man ska leta efter. |
|
|
Känns som att ni förväxlar effekt med karaktär? En 200hk sugmotor tar jag hellre alla dagar i veckan än en 200hk turbomotor. Eller så är det så att ingen gillar att varva längre. Byt till diesel. ;) |
|
Transocean |
@Marin849 Kan förstå dig. Min gamla 530 V8 kändes betydligt brutalare än min 320dA. Vid 5000 varv bröt helvetet lös och först vid 6400 var det slut. Sportkattar och Ferrita-avgas :-) 320dA:n var lika snabb original och nu med tuning betydligt snabbare men är den en roligare bil? Nej |
|
Marin849 Transocean 👍😁 tack |
|
|
Det satt en M54 i den 330i E46 jag hade för många år sedan. En underbar motor. Vilken jämförbar, samtida turbomotor skulle vara roligare? Jag provade även 2,5-liters M54. Även det var en jättefin motor. 2,2-litersvarianten har jag aldrig kört. Styrka i intervallet 2000-3000 rpm är ointressant när det kommer till körglädje. Roliga motorer ger sitt bästa nära rödmarkeringen och rödmarkeringen får inte ligga för lågt. Att en motor kräver att man jobbar med växelspaken är ett plus. Om man föredrar att inte "behöva växla ned och varva" kör man som en gubbe. Det här gäller även sugmotorer. När BMW ersatte 325i E36 med 328i E36 gick körglädje förlorad, eftersom den senare var mer lågvarvsstark, medan den förstnämnda hade ett härligt sting på höga varv. Trots det måste jag ändå säga att 3-liters turbosexan är en riktigt fin motor. Den största nackdelen med den är att den har något slags "tvåstegssvar" på gasen. Först kommer sugmotorefekten och några tiondelar senare kommer turboeffekten. Som tur är varvar motorn friskt upp mot rödmarkeringen och på det viset känns den sugmotoraktig. Och det lönar sig att varva ur. Jag växlar gärna ner två eller tre steg när jag ska köra om en bil i motorvägsfart. Då går den bra. |
|
|
Urusel gasrespons i M54, men det beror väl mycket på hur det elektriska gasspjället är programmerat antar jag. Sen känns iaf M54B30 inte som en motor som trivs speciellt bra över 6000 varv, då verkar ju motorgenerationerna efteråt bättre på den punkten. Kom då från en gammal M50B25 som jag tyckte var mycket trevligare om än rejält slöare. En motor som man med tvekan drar till 6500 kallar då inte jag för speciellt varvvillig i varje fall. Man ska inte dra alla turbomotorer över en kam heller. Min Subaru varvar 8k från fabrik och har inte kört många sugmotorer som varit roligare. Bara för att det är en sugmotor i en BMW innebär det inte per automatik att det är en lika trevlig maskin som i en M3/M5 heller. |
|
Verdi |
Jag är ingen expert på detta alls men lite kurvor. Bensin: M54: Länk N55 (M2): Länk S55: Länk Diesel: M550d: Länk 535d: Länk |
| Ja det är så jag upplever M54B30, den börjar dö ut omkring 6000 eller rent av innan så det känns inte riktigt motiverande att dra den registret ut, så oftast växlar man helst omkring 6000. Ungefär som att köra en gammal original Saab Turbo ;) | |
|
M54 har bästa kurvan med stoor marginal. Sen saknar den iofs effekt jämfört med N55. Jag upplever att min M54 SKA dras till varvstopp precis som kurvan säger och särskilt 5500-6500 rpm är roligt. Hela grejen är att man inte känner någon avmattning! |
|
|
"Problemet" är väl lite att den är lite för linjär egentligen vilket gör att jag upplever den som tråkig. Det är väl det alla eftersträvar men det tar bort lite av udden från motorn. Om man bortser från karaktären så går ju en modern turbomotor våldsamt mycket bättre p.g.a. helt överlägset vridmoment. |
|
| Ja om du aldrig använder växellådan. Det är fortfarande effekten som motorn lämnar och vridmomentet ute vid drivhjulen (inte vid motorn) som avgör hur fort du accelererar! | |
Verdi |
M54 tappar ju efter ca 5900 rpm? N55 tappar inte förrän vid 6500 rpm även om den når sin maxeffekt tidigare och det bildas en liten platå där. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av potenta sugmotorer så jag kan inte riktigt uttala mig. Körde Audi med turbo innan min dieselperiod. Men är inte en bensin med turbo en bra kompromiss mellan högvarvig sugmotor och råstark diesel? Nu är ju de här N55/S55 kanske lite bättre än den "vanliga" turbomotorn. Audi 2.0TFSI: Länk Här är ju den där platån tydligare och man når maxeffekt redan vid 4000 rpm. |
| Det kommer alltid finnas situationer där du behöver vridmoment. Det är därför de flesta nya bilar har bättre tider 0-100 (ja bättre prestanda överlag) trots ungefär samma effekt. Du kan liksom inte dumpa kopplingen vid max effekt från stillastående och förvänta dig en lika bra acctid mot en modern bil med samma effekt men mer vridmoment. | |
| Om vi nu pratar modernare normala sugmotorer från BMW ser ju denna klart roligare ut än en M54 Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.