AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
4.142

Spec 420i GC

Sida 1 av 2
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tjena! Vad saknas i specen? Ska Carplay kanske bort?
Listpris 499k, vad kan man räkna med för rabatt privat?

BMW 420i Gran Coupé
Färg
A83 Glaciärsilver metallic
Klädsel HAAT Tyg 'Hexagon'/alcantara antracit

7LF Model M Sport
258 Runflat däck
2PE 18" Lättmetallfälg stjärneker 400 M
2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic
2VL Variabel sportstyrning
431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel
481 Sportstolar
493 Förvaringspaket
563 Belysningspaket
5A1 LED-dimljus
6WA Instrumentkluster med utökat innehåll
704 M Sportchassi
710 M Lädersportratt
715 M Aerodynamikpaket
760 Individual Högglans Shadowline
775 Individual Anthracit innertak
ZGC Connected
609 Navigationssystem Professional
6AM Real Time Traffic Information
6AN Concierge Services
6AP Remote Services
6NW Telefoni med Wireless Charging
6UH Traffic Information
ZGI Innovation
552 Adaptiva LED-strålkastare
5AC Helljusassistent
5AS Driving Assistant
610 Head-Up Display
322 Komfortöppning
3AC Dragkrok infällbar
676 HiFi Högtalarsystem
6CP Förberedelse för Apple Carplay
6S4 Svensk språkversion
6WD WiFi hotspot
Change in paket 7LF
4MN Interiörlist Aluminium med accentlist
Pärlglanskrom
508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram
5DF Aktiv fartpilot med Stop&Go
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag hade slopat något annat (ex. Driving Assistant) och valt H/K-ljud, samt varför inte 441 M Ferric Grey-fälgarna istället? (+2000 kr, skön kontrast till en silverfärgad bil)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Drivining assistant ingår i Innovationpaketet. Fälgarna ska jag deffo ändra till, tack. Jag har H/K i trean nu, skiljer det mycket på det och Hifi?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nu för tiden kan man väl välja bort RFT? Det skulle jag gjort.

Annars fin spec.
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Hej,

Jag skulle till att börja med överväga om 420i verkligen är rätt motor, jag tror värdefallet på den kan bli rätt så rejält, min gissning är att en 430i xdrive kommer att vara mer lättsåld om du vill köra bensin, annars kör på en 420d xdrive.

Vad gäller spec så skulle jag skippa 2VL Variabel sportstyrning och 3AC Dragkrok om du inte har konkret nytta av kroken regelbundet. Uppskattar du bra ljud så är det absolut värt att uppgradera till H/K, HiFi är en meningslös mellanlösning, dvs., lyssnar du mest på talad radio, kör på standardljudet.

Är det fler förare som regelbundet ska nyttja bilen är elmanövrerade stolar med minne ovärderligt, personligen väljer jag alltid till svankstödet också.

Någon av 19" alternativen skulle jag välja, gör mycket för designen.

Avslutningsvis så skulle jag välja skinn, det ger bilen en exklusiv känsla och gör den lättsåld, dessutom håller den sig fräsch betydligt längre.

Men kom ihåg, köp den bil du vill äga och bruka, inte den du tror att någon annan vill köpa om något år. Ja, det blir dyrare, men du gläds varje gång du sätter dig i bilen.

Vad gäller rabatt så är min bedömning baserat på mångårig erfarenhet och många affärer att du kan få max 5,5-6.0% på bruttot med tanke på att inno pack redan är hårt rabatterat

Låt montera DEFA DVS90 för att få behålla ratt & nav samt låt en professionell firma montera mörkaste solskyddsfilmen så har du en komplett och snygg året runt bil!

Lycka till

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag hade hellre valt 420i. Färre bilar ute på marknaden och diesel är redan på nedgång (från höga nivåer iofs). Den 5 år gamla bilen körs i genomsnitt 1200 mil per år. För den typen av körning är bensin ett bättre val och kan tilltala en större grupp. Att man dessutom har trevligare under tiden är en klar bonus.

-------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag tänker som lövet med. Diesel på väg bort, x20i är dessutom lätt att skrämma upp. Angående utrustningen tar jag tacksamt till mig!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Fått 6,2% redan nu men tyckte det kändes snålt men jag ska alltså vara nöjd med det?
Det känns spontant jävligt snålt. Nu har jag aldrig tagit in en offert på en GC men 10% bör du kunna få.
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Jag förespråkar personligen bensin före diesel, mina nästa bilar kommer, precis som mina föregående, vara bensin. Dock tror jag att 30i motorn, även om det i grunden är samma motor med olika effektuttag, ändå står sig bättre värdemässigt då 20i idag är en mycket udda motor på den svenska marknaden, men det kan absolut vara på väg att ändras. Har själv haft 2 st 28i bilar, en 428i cab M-sport 14 och en 328i GT Xdrive M-sport 14, det är samma motor men med 7hk färre och, i alla fall teoretiskt, något högre förbrukning. Mycket trevlig och stark motor, låter inte så kul dock.

Vad gäller rabatt så är 10% helt orealistiskt, det förekommer inte annat än möjligen på lager/kampanjbilar, vid nybeställning så ligger företagskundernas ramavtal på 9% på bilen förutom paketen, som privatköpare kan du komma upp i det på X3 och uppåt där handlarna har högre marginaler, på de "vanliga" bilarna är 6-6,5% maximalt vad du kan få, detta beror helt enkelt på att handlarna inte har så stora marginaler att arbeta med.

REG: Det räcker att vara med i BMW CS för att få 8% privat. Har som sagt aldrig personligen tagit in en offert på en GC men ett par procent till lär inte vara några problem.

Skulle aldrig ta ut en ny BMW till 6.5% rabatt. Tittade på en lagerbil för ett par veckor sen och den fick jag runt 14% på. (320d touring -17, nav, krok, sportline, hifi mm)

Länk
Ca
28
Calle S
330e (G20) M-sport safirsvartmetallic -20
Grattis till ett bra bilval. Har själv en 420i x-drive Gran Coupe -17. Har tidigare haft diesel (320 och 120), men gillar bensinaren bäst med lugnt och fint temperament. Dieslarna är på gång att straffbeskattas både bränslet och fordonsskatten. Jag valde 19 tums fälgar 442 bicolour Orbit grey. Supersnygg fälg som säkert passar utmärkt till Glaciärsilver metalliclacken. Själv valde jag Tanzanite blå metallic med exteriörlist aluminium satinerad. Interiörlist aluminium med accenlist pärlgrå valde jag också, mycket smakfullt. Det ångrar du aldrig. Jag har tidigare haft Hifi-systemet, men har nu HK och det ska du absolut ha. Välj bort något annat istället.

Lycka till

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tack för input. Kan tyvärr inte köpa än, avvaktar ny policy, så jag vet ännu inte om jag blir av med tjänstebil, inte får möjlighet till privatbilsersättning eller om nuvarande deal fortsätter. I vilket fall vill jag vara förberedd, då det verkar vas 3 månader leveranstid på f36.
RE
80
REG

BMW i3s MY-22
8% är i teorin korrekt, det är dock ganska ointressant i praktiken. Detta beroende på att inga bilar säljs utan ett eller flera paket, vinterhjul och eventuell annan kringutrustning såsom motorvärmare, gummimattor osv. Det som är intressant är ju vad man de facto betalar, och där hamnar det kring 5,5-6,5% rabatt på brutto i bästa fall. Vad gäller lager- och kampanjbilar kan det ibland gå att få mer än 10%, detta beror då på att handlaren har fått extra marginal från importören alternativt en svårsåld bil som de tar en förlust eller går jämnt upp på bara för att bli av med den. Det kan också röra sig om att handlaren har köpt upp ett antal bilar av en utgående MY eller modell, se F11 kampanjerna som finns nu som exempel.

På F25/26 och F15/16 finns det något större marginaler generellt.

Hoppas vi har rett ut detta nu!

REG: Att rabatten inte gäller paket är allmänt känt, men fortfarande, 6.5% är alldeles för lågt. Sen så har du 10% på tillbehör (vilket inkluderar vinterhjul, gummimattor mm) hos de flesta återförsäljare via BMW CS. Min erfarenhet är att man får ännu bättre priser än så på tillbehör om man har en bra relation med säljaren så dessa drar knappast ner den totala rabatten.

Ingen av bilarna jag har köpt/tagit in offert på har varit lagerbilar, förutom den jag nämnde ovan som jag fick runt 14% på.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag fick 9% på mitt bilköp, men då var det inga paket utan lös utrustning men hade inte heller något avtal att luta mig emot. Däremot bytte jag handlare en gång.

6% gav BMW i Solna som första bud. Molin bil i Sundsvall började med 7%.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Min erfarenhet är att börja med offerter på lågspecade bilar och jobba på med utrustning. För varje feature växer affären, och rabatten.

Säljarna har olika marginaler på olika tillval så det gäller att hitta de prisvärda. Många gånger kan den slutliga offerten ha annan utrustning mot vad man hade tänkt sig från början :)
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Fick totalt 10% vid privatköp av ny 430i förra året - den sista procenten dock i form av tackräcke och bagagerumsmatta på köpet.
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Vi skulle beställa 2 st x5 40e till vårat företag. Fick 13,4% rabatt.
När jag beställde min 428i gc till företaget fick jag 10% rabatt.
Ingen var lagerbil.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Varför är mina handlare så snåla? :(
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För att du köper privat. Stor skillnad. Då får handlaren stå själv för rabatten (förutom kampanjdelar), vid företagsköp stödjer generalagenten.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.