AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.486

Vilken olja till BMW 525d F 11 3.0 ?

Sida 1 av 2
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Vilken olja ska man använda i första hand till BMW F11 525d 3.0 ?
Stämmer det att det är 7.2 liter som åtgår ?

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
2.335
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
LL-04

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Ja LL-04 men är det 5w-30 eller 0-30 eller vilken ska man ta ?
Vilken av Castrol är att rekommendera ?

BMW = BRING ME WOMEN
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
LL-04 klass, skall det vara. Ja 7,2L stämmer också. BMW rekommenderar Castrol,men byter du med tätare intervall än 30000km,så duger vilket varumärke som helst,under förutsättning att LL-04 uppfylls (additiven i oljan på LL-04 är mindre elaka mot partikelfilter). Byt var 15000km,så slipper du tråkiga missljud från motorn.

Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
BMW rekommenderar Shell!
Gaspo: Nej...En 525d 3.0 lär vara från typ 2010/2011, o då rekommenderade BMW Castrol. Så du tror att den oljan de rekommenderade tidigare har helt plötsligt blivit skadlig? BMW rekommenderar den olja/oljetillverkare vilken de har leverantörsavtal med, o numera är det Shell, men det betyder INTE att det finns andra minst lika vällämpade oljor.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Jag byter var 1200-1500 mil på alla mina bilar oavsett ålder.
3000 mils intervaller tycker jag är alldeles för långa.
Dawwe sist jag fick oljan bytt hälde de in 5w-30 Castrol, du länkade till 0w-30 är det någon större skillnad ?
Bytte på mekonomen och deras dator angav 5w-30 men jag har också för mig
att just 0w-30 är första rekommendationen från BMW ?

BMW = BRING ME WOMEN
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Instruktionsboken är bra att bläddra i vid frågor som denna. Min I-bok säger att klassning skall vara LL-04, att viskositeten får vara 0/5w-30 alt 0/5w-40 samt att "BMW recommends Castrol". Det sistnämnda bryr jag mig inte om och häller i Mobil 1 esp med viskositet enligt I-bok istället, viktigast är ju att klassning upprätthålls.

// Jonas
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
0w30 i Sverige och 5w30 söderut i europa. Har troligtvis med vår kalla vinter att göra.

Länk
Skillnaderna mellan 0W30 och 5W30 är rätt små, där 0W30 är den som är mer lättflytande i kyla, vilket är en fördel. I min bruxis, från -96, så har jag jag kört med 0W40 helsyntet i ca 15000 mil, utan problem, trots att instruktionsboken rekommenderar 10W40. En anledning är att det inte fanns (många) 0W40 oljor 1996 gissar jag...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fabrikatet på oljan spelar ingen roll - uppfyller den LL04-klassningen är kvaliteten tillräckligt bra för att BMW skall godkänna alla ev. garantianspråk!
BMW hade Mobil tidigare, sedan Castrol och nu Shell som leverantör - lämnar du in bilen för service hos en BMW-verkstad kommer de att fylla på LL04-olja från Castrol eller Shell, beroende på om de har kvar Castrololja eller inte.
När de beställer hem olja på nytt till verkstäderna kommer det att bli Shell framöver...

Rekommendationen av vilket oljefabrikat som anmodas grundas enbart på ekonomiska aspekter utifrån vilka leverantörsavtal som BMW har.
Shell har under ett antal år varit väldigt aggressiva för att få komma in som "originalleverantör" hos mängder av fordonstillverkare världen över, inte bara inom bilindustrin utan även bland tillverkare av tyngre fordon. Samtidigt har Castrol haft lite "hybris" när det gäller prissättningen vid OEM-leveranser och helt enkelt prisat ut sig = tappat OEM-leverantörskontrakt.

Vissa unika specialfall finns alltid som Castrol TWS, som är lite av en specialprodukt som få/inga andra oljetillverkare har i sitt sortiment just nu, så vitt jag vet.
Den oljan kan säkert finnas kvar i BMW:s ordinarie sortiment ett antal år framöver...men det är inte så många fordon som "behöver" just den oljan, den stora merparten av bilflottan är standardfordon utan krav på specialprodukter så länge man använder rätt klassningar på oljan.

Oljor är annars i princip standardiserade produkter där man utgår från specifika basoljor med en väldigt snäv teknisk specifikation, sedan tillsätts additivpaket som köps färdigblandade från en av få stora tillverkare i en av dem angiven proportion = man får en olja som uppfyller vissa klassningar.

Sedan finns det oljor som är "godkända"/"licensierade"/officiellt godkända av olika biltillverkare; det är oljor som biltillverkaren har låtit genomgå extra tester och sedan "godkänt".
Oljor som "möter" klassningarna är oljor som oljetillverkaren inte låtit licensieras av biltillverkare men som har rätt teknisk klassning.
Anledningen till att man inte licensierar alla oljor hos alla biltillverkare även om de skulle uppfylla kraven/klara testerna/licensieringen, är att biltillverkarna tar hutlöst betalt för detta - många miljoner i de flesta fall...

Så för att summera det: använd en BMW LL04-klassad olja, vill du ha både hängslen och livrem: använd en officiellt godkänd/licensierad olja.

Sedan kan man laborera lite med viskositeten utifrån körprofil/var man bor och om motorn tenderar att dra olja eller inte...

0W40, brukar ligga nära 0W30 i praktiken, så den är ett bra alternativ om man kör hårt/drar tunga släp etc.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Dawwe:Oj ursäkta mig. Jag svarade bara på Görans inlägg!! Jag skrev att dom rekommenderar Shell! Vart skrev jag att Castrol skulle vara skadligt? Vart skriver jag att du inte kan använda annan olja? Har använt Castrol,mobil1,etc. Bara dom e LL-04 klassade. Här har du en Iofs gammal lista på lite oljor:Länk
"BMW rekommenderar Shell!" är ju inte ens sant när det kommer till TS bil. Om man nu skall slänga ur sig något utan möjlighet till tolkningar så tycker jag att man skall ha helt torrt på fötterna. Jag ogillar starkt rent felaktiga påståenden, där man uppenbarligen inte läst hela frågan då bilen i fråga är en 525d 3.0, där TS upplyser oss om att det är den stora dieselsexan i bilen, och INTE den nyare 2 liters fyran, och har man lite koll så vet man att stora dieselsexan fanns till o med 2011. 2011 så rekommenderade BMW Castrol. Alltså har Göran69 rätt i sitt påstående, du har oxå rätt i att BMW numera rekommenderar Shell sedan 2015 nånting, detta pga av att Shell är den som har leverantörsavtal med BMW, numera.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ja det var dåligt av mig att inte ge mer info om att dom bytt leverantör fr.o.m. 1 januari 2015! och rekommenderar Shell numera! Ja BMW torde rekommenderat Castrol till i princip alla deras motorer innan då dom va huvudleverantör. Tror dom haft sammarbete ända tillbaka till -99. Shell torde ju vara till alla motorer inte bara motorer fr.o.m. 1 januari 2015.

Falskt påstående vete fan men,men

Peace Dawwe ;-)

Ja men då får väl BMW göra en recall på alla bilar vilka har ett oljepåfyllningslock som är märkt med Castrol text, det är det enda rätta eftersom Castrol inte rekommenderas, längre. Dessutom så häller BMW själva på Castrol så länge de har den oljan i lager, gäller än idag 2017. Inte fan kommer BMW verkstäderna att slänga den "icker rekommenderade" oljan, o tro mig den oljan kommer med största sannolikhet även hällas i "Shell rekommenderade" motorer av auktoriserade BMW verkstäder.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Va? snälla nån va e problemet! Jag skriver bara att Shell rekommenderas fr.o.m. 2015 o borde då självfallet ineffata alla motorer. Borde rimligtvis inte vara någon fara att smälla i bilar innan 2015! Jag skriver inget om att Castrol är helt galet eller något! Dom har bytt leverantör o numera rekommenderas Shell. Jag ber så ödmjukast om ursäkt än en gång!
Ursäkten godtagen :D. Nä men seriöst, du skrev inte från 2015 initialt, det är en efterkonstruktion. "Problemet" är ditt oflexibla samt inkorrekta initiala svar, ja jag är petig! Kontentan är att TS kan, om han vill, hälla på nån passande LL -04 Shell olja eller vilket annat fabrikat som helst som uppfyller kraven, eller så häller han på den (tidigare) rekommenderade Castrol oljan som jag länkat till, till mycket bra pris dessutom.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Please.....!

ENDA anledningen till att BMW rekommenderar ett visst märke av olja, är att de själva säljer just det märket via leveransavtal - dvs. en ren profitfråga!

Strunta i tillverkaren och gå på klassningen!

Motoroljor är som jag nämnde tidigare standardiserade produkter som är direkt ersättningsbara med varandra om de har samma klassning.
De stora oljebolagen köper t om ofta basoljor av varandra om de själva inte kan tillgodose de momentana behoven.

Additivpaketen köps som sagt företrädesvis av t ex. Lubrizol och blendas sedan med basoljorna (som är strikt indelade i olika klasser beroende på egenskaper/kemisk sammansättning) enligt de recept som medföljer additivpaketen.
Strikt sett är det oftast additivtillverkarna (finns bara en handfull i världen) som tar fram additivpaket och "recept" och som sedan garanterar att oljan uppfyller vissa klassningar/möter biltillverkarspecifika klassningar om den blendas enligt additivtillverkarens föreskrifter.

Sedan finns det iofs olika sätt att nå vissa klassningar genom att använda olika basoljor och additivpaket.
Castrol är väl kanske de som generellt sett har gått i bräschen för att använda hydrocrackade mineraloljor under benämning "helsyntetisk", men t om Mobil har numer gått över till att åtminstone delvis använda HC-oljor i Mobil1 från att tidigare haft som tydlig käpphäst att bara använda äkta helsyntetiska basoljor i sina Mobil1-produkter...

Skall man börja "snuttifiera" frågan och finna den "bästa" oljan med rätt klassning, hamnar vi i en komplicerad process. Till att börja med måste man då definiera vad som är "bäst" och exakt vilka egenskaper man då skall jämföra...

För 99,999% av alla bilister är det säkerligen onödigt att fundera över detta så länge man använder oljor med RÄTT klassningar oavsett vem som tillverkat oljan (eller rättare sagt under vilket varumärke den säljs - det förekommer ofta "märkesmystik" där en olja tillverkas av ett företag men sedan säljs under ett helt annat namn där kanske tio eller fler oljor på marknaden egentligen är identiska och tillverkade av samma tillverkare och t om på samma produktlinje vid samma tidpunkt - det kan komma 2000 flaskor av ett märke för fyllning och sedan kommer 1000 av ett annat "varumärke" för att sedan komma 3000 av ytterligare ett annat märke - alla fylls med samma olja från samma tank)!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
ENDA anledningen till att BMW rekommenderar ett visst märke av olja, är att de själva säljer just det märket via leveransavtal - dvs. en ren profitfråga!

Självfallet! Som alla anda bilmärken. Money,money :-)

Håller med om att jag skulle utvecklat att dom rekommenderar Shell på mitt första svar! Dåligt av mig. Som jag skrivit innan. Vill heller inte vara petig,Men att Shell rekommenderas är långt ifrån inkorrekt skrivet av mig. Men skitsamma du har rätt jag har fel,jag har rätt du har fel. Vill inte bli ovän med dig. Vi lägger ner tycker jag :-)

Hel rätt: Skitsamma uppfyller kraven kör vilket annat oljefabrikat :-)

Ha en fin dag nu Dawwe solen skiner i Gbg o hoppas den gör hos dig med :-))
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Tack för alla tipsen =)
20 L Castrol EDGE Titanium FST 0W-30 BMW Longlife-04 är beställt från motoroel100.
Tack för länken Dawwe =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.