|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag körde till Kristianstad förra helgen och på motorvägen precis vid Kristianstad "dog" bilen, låg på tvåan i 5000 varv. Går men knackar ljudligt och vibrerar. Bogserade till förenade bil som hade stängt, nu har de felsökt och hittat att cylinder 8 ej rör sig, dvs motorbyte är aktuellt. Fått erbjudande om 3000kr för bilen exkl felsökingsavgift på 1800kr av en mekaniker som var med och felsökte den. Att frakta hem till den sjöbo har jag fått pris på ~4000kr. Är det dumt att sälja den så billigt? Hur hade ni gjort? Jag har i princip sagt ja till att han tar hand om den och att jag kan komma och sköta affären imorgon bitti. Tack på förhand! | |
|
Frakta hem den kan du väl göra billigare genom att hyra ett bilsläp och hämta den en helg? Om mekanikern vill köpa bilen av dig är den kanske inte så dålig som du tror... Finns ju en jävsituation från mekanikerns sida att få dig att tro att bilen är värdelös så han inte behöver betala så mycket för att få den... |
|
|
Hur är bilen i övrigt? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Lista på saker jag planerat att fixa: * Bakluckan behöver bytas. * En del rost runt skärmkanter. * Vänster framskärm behöver lackas om * Höger framdörr behöver lackas om, kanske att den behöver bytas också. * Värmesköldar runt kardan behöver ses över. * Bränslevärmare har precis slutat tända. * Bakre stötdämpare. * Främre lambdasonder. * Arm som drar i styrlederna. * Fönsterhiss höger bak. I övrigt hel och ren, inga pixelfel etc. Dvs en hel del grejer som också kommer kosta pengar. Funderar på att köpa en E90 335i LCI istället. Man har ju andra saker för sig också. |
|
|
Inga fler åsikter? Vad tror ni värdet skulle vara om jag tog hem den och sålde komplett? |
|
| Skambud. Bara lådan är värd mer. 10' då kan man börja fundera på det. En fungerande motor kan man hitta på returbilen.se för typ 2500 | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Säger som Dawwe, skambud. Sen att han vill köpa den gör mig ännu mer skeptisk. Han ser sig säkert kunna göra ett klipp på den. |
|
Säljer inte under 10tkr det är dumt och onödigt. Folk älskar projekt så sätt ut den med bra info här och på facebook (finns massor av BMWsäljsidor) för 15-20tkr eller något. Som referens fanns det en till synes ok 540iT/6 E39-97 för 23tkr men den är borta nu. Länk Den finns kvar. Stephan |
|
|
Som sagt var! Är du duktig på och har möjlighet att skruva så 15-20000 så har du ju en 540 (gud vad jag saknar min ibland). Om inte så 10000 och inte en krona mindre :) |
|
| Ja, sälj den absolut inte så billigt. Inte under 10. | |
|
540i/6 är mycket lättsålda, jag sålde min 95a E34 Limo idag med 32900mil och 4ägare i superskick till en bra kille som även har en entusiastförsäkrad MB 190 E 2,3-91. Jag har fler annars hade jag aldrig sålt #410an. #768 och #774 stannar. En annan 95a i bruksskick och tom på prylar var senast upp i 63tkr i budgivning och mer än 100 personer hade budat. Budstart 15tkr. Så det går att få bra betalt även för din. Välj någon som satsar på den, det byggdes: 468st 540i/6 E39 Touring M62 (97-98årsmodell) och 482st 540i/6 E39 Touring M62TÜ (99-04årsmodell) med ratten på vänstersida. Något att komma ihåg! En byggde M GmbH om till M5 Touring! Mvh Stephan |
|
| Låter lite konstigt att en motor kan gå och knacka samtidigt som en kolv i en cylinder inte rör sig. | |
|
Tar du hem den och säljer den som den är så tror jag inte du får mer än 5-6 tusen för den. Jag hade nog sagt att du får den för 4k om han bjuder på felsökningen. |
|
| Delorian: du behagar skämta. Jag vet vad sådana bilar kostar. För 4tkr tar jag den. Det är värt även med fraktkostnaden:). | |
| Ja det märks att det är vår, för delorian är ute på jäääävligt tunn is...Runt 10' är ett OK pris för säljaren, och ett bra pris för köparen. Bara växellåda/kardan/diff lär inbringa mer än så om man säljer bilen i delar... | |
|
Dawwe. Man får alltid mer när man säljer en bil i lösa delar än när man säljer det som skrotbil eller renoveringsobjekt. Din prissättning är lite lustig du säger att lådan är värd mer samtit som du också skriver att man kan få en motor för 2500kr. Visst lådan är säkert värd minst 3k men man ska göra jobbet också, som sagt allt är värt mer i lösa delar. Stephan735i ge ett bättre bud än meken å åk och hämta den. Jag skulle dock vilja vet hur de har kommit fram till felet, har dom lyft toppen? Om du byter motorn, glöm inte räkna med kostnaden för ny koppling , eventuellt svänghjul m.m. som du bör göra när du ändå håller på. |
|
|
Men snälla delorian...540i har så vitt jag vet likadan 6-växlad låda som M5 E39, så lådan är att betrakta som "hårdvaluta". På returbilen.se så kostar en beg 8-cylindrig motor 2000 kr enligt deras prislista, du får skruva ut motorn själv, det finns inga garantier på hur bra/dålig motorn är osv. Men man får förmodligen en fungerande motor o kan således rulla vidare. Men det kräver skruvvana o passar inte alla. En (urplockad) motor köpt på valfri skrot lär kosta runt 10000 om inte mer, men då får man (väl) nån form av garanti på den (typ 1 månad och/eller 300 mil?), samt att motorn är provkörd samt även kompressionstestad i många fall. Är min prissättning fortfarande lustig? Man behöver inte lyfta toppen för att konstatera att kolven inte rör sig, brukar gå bra att se detta genom att tex kika ner genom tändstiftshålet, eller att man för ner en blompinne genom tändstiftshålet o drar sedan runt motorn för hand, om blompinnen inte rör sig, ja då har man "problem". Kontentan är fortfarande att 3000 kr för en 540i (med manuell 6-växlad låda) är ett rent skambud. Hade det varit en halvsunkig 540iA med rasad motor så hade budet fortfarande varit lågt, men mer acceptabelt. |
|
|
Visst, lådan är värd pengar, men felsökning ska betalas på 1800kr, bilen ska fraktas hem, redan där är man uppe i 6 lax. Betalar man dessutm för att ha den stående hemma så kostar det också pengar. Man får överväga vad det är värt för en själv. |
|
|
Nu blev den såld till honom. Har bara grusuppfarten att jobba på vilket inte är det roligaste. De hade kollat ner i tändstiftshålet och sett att cylindern inte rörde på sig. Jag vägde min tid mot allt jag hade behövt göra för att få den i det skicket jag vill ha. Tycket det var värt att skänka bort några tusenlappar för att slippa allt strul. Dock synd att ännu en manuell 540 försvinner, grattis till er som har exemplar i fint skick iaf! Passade på att provköra en manuell e90 330ix, vilken skitbil i jämförelse (ursäkta om någon äger en sån ;)). Jag har nog nu högre krav på lågvarvseffekt och ljudisolering (kollade inte däcken förutom att mönstret såg bra ut). Nu går tankarna mot en 2013/2014 m135i istället. Åsikter om det? |
|
| Håll koll på den bilen nu. Inom kort rullar den igen misstänker jag! | |
| Håll koll på den bilen nu. Inom kort rullar den igen misstänker jag! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.