|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Får väl se om samma kommer i Sverige... BMW Sverige har ingen information ännu. Länk Länk | |
|
Denna tråden är inte så gammal och avhandlar en havererad kardanaxel på en X5. Länk // Jonas |
|
|
Hej Jag tolkar som att det gäller Lci bilar? Jag har en 2010, omfattas den inte då förmodligen |
|
| Tänk på att det är USA detta handlar om! Där gullas det ordentligt jämfört mot Europa! | |
|
@gaspo har rätt, det gullas väldigt med Usamarknaden. Det står dock i tråden jag länkade till att det gjorts någon form av kontroll på kardanen för den TS. Vi kan ju hoppas på att det blir kampanjer med byte av kardanaxlar även för Europamarknaden. // Jonas |
|
|
Jag råkade ut för detta på min 2013 40d för två dagar sedan. Det är ett problem fortsatt. Finns även en egen facebook-sida för problemen. :) Länk Min rasade efter 9700 mil. Hade den kommit ytterligare 300 mil innan raset så hade detta kostat mig säkert 150kkr. Eftersom motorn slogs sönder av den trasiga axeln, dessutom. Hade jag vetat detta innan hade jag bytt kardanaxel på egen bekostnad och DIY innan problemen. Den kostar 2500kr och ger väl då åtminstone 9000 säkra mil till. TIPS! Nu är jag väl omhändertagen av If i det här fallet. Som, måste jag säga, varit femstjärninga. Och jag ogillar att tala om enskilda bolag i positiva ordalag. |
|
| Hej problemet verkar isolerat till LCI för min 2010 var inte med i programmet efter samtal med BMW idag | |
|
jag har en X5 E70 LCI -2012 jag kontaktade BMW i Gävle för att se om det finns någon återkallelse eller dylikt på min bil men det fanns det inte. hur vet jag om min bil är drabbad av detta (eller är alla det?) börjar kännas väldigt olustigt då min bil gått 9700mil precis som Grungel's.... vad gör man? |
|
|
Jag kan förstås inte få bort din oro eller säga "det kommer aldrig hända". Men om bilen inte är med i programmet så är den inte . Det finns många E70 som rullar utan just det problemet.. Så vad ska man göra ? bara att åka vidare såklart. Min x5 med snart 17000 mil på mätaren går hur fint som helst visst med nya länkarmar men det är slitage man får ta. Min mekaniker GW engineering som många känner till som en av Stockholms bästa BMW mekaniker har en exakt likadan bil som jag och hans har rullat typ 28000 mil utan några problem.. Med det sagt, så behöver man nog inte åka runt och oroa sig.. Sen Btw är ju E70 en extremt dyr bil att äga så en buffert om 20 papp måste man räkna med. |
|
|
Jag skulle ha bytt om jag var minsta osäker. Skadekostnaden är ju hutlös om man inte har försäkring. Att byta kardanaxeln är en relativ liten kostnad ändå. Det går att finna många liknande incidenter om man söker. Det var ett råd i all välmening. Såklart upp till var och en. Men jag hade varit själaglad om jag hade sluppit alla problem som detta lett till för mig. Vad som hänt med min bil är att kardan och motor blev bytt av Proauto i Nyköping för tre veckor sedan. Tyvärr läckte differentialen efteråt så jag skulle tillbaks och byta främre drivaxelpackning den 8/5. Tyvärr igen, för idag på motorvägen så började motorlampan att lysa och sedan dog motorn helt kort därefter för att inte gå att starta igen och jag blev strandad på E4:an ånyo. Startmotorn går, motorn stendöd. Bilen befinner sig nu i Solna för felsökning imorgon. Det börjar kännas som om detta var ett riktigt uselt köp.. Vill ju så gärna tycka om BMW, men ack ack. Nu vill jag bara slippa den bilen. Litar inte på den alls. Två motorer(gissningsvis, felsökning pågår som sagt..) på tre veckor måste väl ändå vara under all kritik? Och jag kör inte hårt med bilen öht, ska tilläggas. |
|
| 20 papp räcker inte långt vid ett motorbyte för övrigt, gustaf76 ;) Men du kanske åtar dig jobbet på min bil för det? Jag hoppas för din skull att din buffert har en nolla till, åtminstone. Söker man på engelska finns otal trådar om detta problem. Att man inte behöver oroa sig är en KRAFTIG underdrift. Det är lite som att säga, jag känner en farbror som blev 90 år och rökte tre paket om dagen, så därför är det inte farligt att röka. Konsekvenserna vid ett eventuellt haveri är på tok för stora för att motivera att strunta i detta. Tänk på att försäkring inte ersätter dylika skador efter 10000 mil eller 12000 mil med BMW:s märkesförsäkring. Detta är inte byte av en futtig länkarm eller bränslepump för 10000kr vi snackar om. Det är totalt motorhaveri och eventuellt transmission. Notan kan fara iväg till bilens värde. | |
|
Nä det förstår jag med att det kostar lite mer än 20 papp:)) Tycker det känns som du haft extremt otur. Och jag lider med dig. Flertalet bilar lär dock rulla många mil utan problem. Om de var så dåliga skulle det ju inte finnas så många ute med många mil, och de skulle heller inte hålla sitt värde.. Vad jag menar är att om man nu vill ha en sån bil så kan man ju inte åka runt och oroa sig konstant för att den ska haverera. |
|
|
Gustaf76, jag hoppas att du har rätt. Vilket du sannolikt har i majoriteten av fallen. Kort uppdatering då. Jag har fortfarande inte fått tillbaks min bil. Efter ett bristfälligt arbete på Pro Auto Nyköping så slogs den nya motorn sönder av en lös dieselpump. Enligt Bavaria Sthlm (där den hamnade) satt inte denna som den skulle, vilket orsakade motorhaveri nummer två. Jag har alltså lyckats med konststycket att totalhaverera två motorer på tre veckors tid. Enligt tidigare ägare gick bilen prickfritt i 9000 mil. Så ja, jag håller med. Det känns som om jag haft lite otur. Jag har haft bilen i 5 månader. I 3(snart 4) av dom så har bilen stått på verkstad. Nu visade det sig att Pro Auto inte hade försäkring som täckte att arbetet åtgärdades i Sthlm så bilen bogseras nästa vecka ned till Nyköping igen, som gjorde, får jag tillstå, ett rent skitjobb med det första motorbytet, Jag är inte så nöjd med det beslutet. Detta var inte det enda de missade. Då jag fick bilen efter förra motorbytet så läckte den även kraftigt med olja ur framdiffen. Nu har det gått så långt att jag slutat lita på verkstaden i fråga. Bytte de verkligen motor i första läget som de sa? Eller tog de bara betalt för det? Kommer bilen nu att lappas samman igen på motsvarande vis? Jag har en obehaglig känsla av att något inte står korrekt till i denna soppa efter hur turerna gått och efter vad de olika verkstäderna sagt mig. Därför undrar jag om det är någon här som känner till en riktigt duktig BMW-mek i Stockholmsområdet som kan verifiera att ett byte faktiskt är gjort och att jobbet är gjort någorlunda ordentligt. Jag är beredd att betala bra för en sådan försäkran! |
|
| GW Engineering i Bagarmossen | |
|
finns det någon förstärkt version av kardanaxel och knutkors? e23power |
|
| Grungel, hur gick det och vad hände? | |
| Har nu åxå råkat ut för en havererad kardan på min x6 40 2010 mellan fördelningslådan och framaxeln, knutkorset slets i bitar och axeln vispade runt och slog nästan hål i automaten. Nån idé att försöka få ut nått på goodwill eller vad tror ni där ute? Kondensen från ac verkar mynna ut precis ovanför knuten som ju då alltid sitter i takdropp... Intelligent... | |
| padda 69...hur har det gått? | |
| Bmw tog det på garanti, kostade nada. Köpte en portabel Ac till sovrummet för dom sparade kronorna istället. Jävla sommar... | |
|
Har nu själv råkat ut för detta fel.ingen förvarning på ljud att något skulle va på gång. Började bara och efter ca 100m så small det till och ett hål i tråget. Så min undran är om det är några som fått det på safety recall på en x5 som är tillv 2010?? Min 4,0 är tillv 2010/10 Bmw sa att det inte fanns någon recall på min bil. Vilket jag menar på då det är exakt detta problem som beskrivs i recallen. Har skickat med länk och lite annat jag luskat fram via forum och skickat igen.så vi får väl se vad som händer |
|
| Märkligt, dom borde ta det utan diskussion. Däremot tråget kan bli typ maskinskada eller liknande, där du får stå för självrisk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.