AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.408

Nya sommardäck välja vilket alternativ?

Sida 3 av 3
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ojdå jag o många andra måste fått några riktiga måndags ex då. Sök lite på slitage på dessa på nätet! Här har dom fått 53% i slitage:Länk

Mycket blandade betyg angående livslängd. Vilket är märkligt! Hur kan det skilja så ofantligt mellan ett o samma däck? Riktig skit kvalité iaf avseende slitage. Kul o byta däck efter 1500 gubb körda mil.

Kan också nämna att Continental Sverige är klåpare. Var i kontakt med dom om mina däck angående reklamation. Blev lovad saker o ting som dom sedan inte höll. Så Continental kan dra åt *************
Transocean
azkikr, Johan B : :-) Vet inte vad det var för mönsterdjup på dom när dom var nya. Men jag kör egentligen bara på motorvägen utan rivstart eller häftiga kurvor och alltid med rek. lufttryck. Original RFT från Yokohama byttes ut 2015 och de hadde ca 1500 mil bak sig och var redan halvslitna ( och bullriga och spåriga förstås).Vinterdäck från Nexen har 2500 mil bak sig och mätte dom till 8.0 fram, 6.0 bak nu när jag la om till sommardäck.

Contis har jag aldrig haft, endast läst att dom är grymmt bra och slits otroligt snabbt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man kan ju fundera på hur slitaget mäts i testerna och inte minst om det fuskas från tillverkarna - det har ju hänt många gånger att de levererar "dopade" däck till däcktesterna. Dvs. däck som har helt andra (bättre) egenskaper i testerna än de som säljs till "vanliga människor" (som Percy Nilegård uttryckte det)...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Conti SC har jag haft på två olika bilar och jag upplevde iaf att de slits betydligt snabbare i mina körcykeln än både Michelin och Dunlops motsvarigheter. Därför har jag slutat med Continentals sommardäck (om de inte ingår som standard på bilen).
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag la på nya Conti SC5 fram idag. Får återkomma angående slitage. Jag har varit på jakt efter Pirelli Pzero i 6 veckor men min lokala handlare har inte fått tag i däck och sista budet var att det kunde ta mer än en månad till enligt leverantören. Skillnaden mot Brigestone som satt på innan är enorm (ljud och komfort) och indikerar mjukare gummi vilket antagligen är dåligt för slitage. Grepp har jag inte testat ännu. Får väl gråta ut här i höst om de gått åt..
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Brorsan la på nya Conti SC5 idag också. Tyvärr han jag inte varna han om slitaget :-). Det e jäkla synd med slitaget och deras sätt o hantera kunder. För det är det bästa däck jag kört på annars.

Btw bythjul verkar fixa p zero!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Gaspo: jo jag såg nu att pzero verkar finnas från ett par firmor på nätet. Men gjort är gjort. Ska bli spännande att se hur det går. Tyvärr har jag en ganska däckovänlig körprofil där jag passerar minst 20 rondeller om dagen. Inte bra för slitage då jag gärna också åker på lite..
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Rondeller är djävulens påfund :-).
Ri
41
Rizzle
320d F31 -14
Min erfarenhet säger att Good Year efficient grip performance slits oerhört fort jämfört med mina tidigare Michelin. Jag uppskattar livslängden till hälften av Michelins. Dock är GY tysta och spårstabila.
ma
315
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
En liten fundering angående dagens nya däck av de lite sportiga varianterna/lägre profil.... det är ju knappt ngt gummi i däcken, för det är många breda kanaler i mönstret och i kombination med "mjukt" gummi för att få bra fäste, så är det inte konstigt att de slits fort eller tänker jag fel? Såg i ngt däcktest att mönsterdjupet i ett av däcken var 6,7 mm nytt, känns som lite eller kanske helt normalt på nya däck?

/Kent
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.