AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.411

Nya sommardäck välja vilket alternativ?

Sida 1 av 3
Hej!
Skall köpa nya däck och tänker köpa Michelin Pilot Sport 4.
Fram är det 225-40-18 och bak 255-35-18.

Antingen blir det hastighetsklass Y fram och bak men endast fälgskyddslist fram

eller

hastighetsklass Y bak och W fram - båda utan fälgskyddslist

Vad skall jag väöja?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fälgskydd e alltid bra! Skyddar lite iaf. O det syns ju inte nått vansinnigt.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har exakt dessa däck på min 135a.
Y-klassade och med fälgskyddslist... Så köp det :)

(Bakdäcket finns alltså även det som Y-klassat med skyddslist)

/Jonas
Ok tackar! Hittade bara framdäcken med skyddskant. Var handlade du bakdäcken?

Mvh

Stark Industries
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Ibland är det inte utskrivet det där med skyddskant.

Jag handlade av min lokala däckkille. Han saluför främst Hankook men han beställde villigt hem dessa, så det var väl från svenska generalagenten antar jag.

(Fick för övrigt lika bra pris som "handla på nätet - montera hos Mommes däck och kebab")

/Jonas

Även om skillnaderna inte är så stora mellan W och Y så skall du ha samma hastighetsindex runt om. Det går ju inte fortare där bak än vad det gör där fram? ;-)

Håller med om att många internetfirmor missar däckskyddslisten i informationen. Men hos premiumtillverkarna som Michelin så brukar den alltid finnas där på större dimensioner.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan ni informera en okunnig, vad är däckskyddslist? Är däcket format så att fälgen hamnar lite innanför gummit? Finns den alltid på ett däck av en viss modell, eller kan samma modell finnas med och utan?

Säg Pilot Sport 4, har de alltid denna list/kant eller finns det två versioner?
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Grelle: Stämmer, däcket är format med en kant som går utanför fälgen.

Skyddar förövrigt fälgen när den ligger på golvet i garaget och när man staplar flera däck på varandra. I andra sammanhang tycker ja den gör varken till eller från så ja hade struntat i vilket den fanns eller ej.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kolla efter FR!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
FelgenRippe :)
Hej!
Bytte idag. Beställde Michelin med hastighetsklass Y. Alla däck hade kantskydd!
Mycket bra köp via Popgom och bra monterat!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Vart var dina däck tillverkade?
Jag fick olika fram och bak... Frankrike och tyskland har jag för mej.

Samma sak till min X1 där jag har General tire (Conti),
framdäcken var från tyskland och bakdäcken från Slovakien...

/Jonas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
General tire? Hade aldrig hört talas om innan jag sökte lite. Tydligen uppköpta -85 av Conti. Hur är dessa däck?
Hej!
Mina framdäck tillverkade i Frankrike och bakdäcken i Spanien. Framdäcken från V417 och bak v2216.

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Gaspo: Jag återkommer i morgon när jag monterat på dom :)

Jag gick genom en hel del däck och läste tester osv när jag köpte dessa i februari.
Jag har dimensionen 225-40-19 + 255-35-19 på min X1a... fanns inte så jätte många däck som jag fick stort habegär av i båda dessa dimensioner.
Funderade på Hankook K117, men har negativ erfarenhet av hankook för några år sen... Men dessa general hade väldigt bra betyg och ägs ju av Conti (precis som t.ex. Gislaved) så jag tog en chansning... har länge varit sugen på å testa ett mer budget/mellanpris däck... har bara kört Michelin, Pirelli och conti förr.

Dessa General Tire Altimax sport ska tydligen ha samma mönster som conti sportcontact 3, och dom var ju bra för några år sen.

Är det skit så var det iaf. ingen dyrt test, 6000 kr för mina dimensioner enligt ovan, monterat och klart. Lär ju iaf. högst troligt vara roligare än mina tidigare bullriga Pirelli P Zero RFT...

/Jonas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jonas:Ska bli intressant o höra recension.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Gaspo: Jo, men det får bli efter nästa helg... beslutade att skjuta upp bytet en vecka, det ska snöa här på onsdag tydligen... var 20 grader idag!?

/Jonas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Oj jösses snacka om väderväxling. Ja,ja återkom gärna intressant o få lite info om dessa sulor!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Gaspo: första rapport efter ett par korta rundor: Känns mycket bra, fin balans och stadiga, inte alls särskilt stötiga om man betänker att det är 19 tum med relativt låg profil (255/35 & 225/40), klart bättre än Pirelli P Zero RFT.
Inte alls mycket balansvikter heller... max kanske 20-25g på nån fälg.

/Jonas
Rätta mig gärna om jag har fel men däckmönstret är väl helt ointressant eftersom gummiblandningen som står för huvuddelen utav däckets vägegenskaper?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jonas:Grymt, kul att du återkoppla.

På dessa general tire så kanske gummiblandningen inte är som på continentqls 3:or. Men vet inte sedan chris om du generellt menar att däckmönstret inte har betydelse? För det låter helt banalt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.