|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| undrar om någon vet om ja kan använda castrol MAGNATEC C3 5W-40, UNIVERSAL i min z4 | |
|
Hej, Intressant, jag har en Z4 2.5 -2003. Står ingenting vettigt i instruktionsboken... utan bara att BMW skall byta oljan. Jag såg nåt på en amerikansk BMW sida att Castrol Edge 0W-30 skulle funka...Men skulle vara intressant om Magnatec funkar det med. Magnatec är LL-01 eller hur? Izzy |
|
|
5w30 eller 0w30 rekommenderas enligt: Länk ------- //Lövet |
|
| vad kör ni med för oljor i era z4 3,0 måste ju va någon som servar sin z4 själv ? | |
| köp en 20 liters, går nästan att hälla i alla bilar.Länk | |
| Länk | |
|
den här skulle den passa ? EDGE 0W-30, UNIVERSAL Länk |
|
|
"Pick your poison!": Länk Du kan även välja LL04-oljor som "sorteringsurval" så får du upp lite andra alternativ. Personligen skulle jag nog använda Valvoline Synpower 5W40 - mycket bra olja till bra pris. Som sagt tidigare: Köp en 20-litersdunk på en gång så har du olja för ett tag framöver. Priserna hos Däckonline är med frakt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ok kör du på Valvoline Synpower 5W40 ? i din z4 | |
|
Nej inte just nu, men nästa gång jag ska köpa olja är det den som får slinka ner i E39:an och Hyndan... Jag har tidigare kört med Valvoline SynPower 5W40 i flera olika bilar och den har fungerat väldigt bra. Är dessutom en av få äkta helsyntetiska 5W40-oljor på marknaden, även om många tillverkare påstår att deras olja är "helsyntetisk" på etiketterna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ok så ja kan köra min bmw 525 -06 på samma olja ? | |
|
Ja, du kan använda den i båda BMW-bilarna (och troligen i Miatan med!), då den är BMW LL01-klassad. Har du en nyare BMW-diesel med partikelfilter och dieselkatalysator, behöver du BMW LL04-klassad olja då de motorerna behöver en low- eller mid-SAPS-olja mht partikelfilter/dieselkatalysator. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BSR i Växjö säljer Castrol Edge titanium 0W-30 mars ut 5liter för 384kr. Det är riktigt billigt Köpte 15liter i går till min Z4 3,0 -05 Dom har även postorderförsäljning Hasse Z4 |
|
| inte att sälja på nätet iallafall | |
|
Se till att castrol oljan 0W-30 även heter A3/B3 Länk finns att köpa här Länk |
|
| Castrol edge Ti 0W-30 A3/B4 ska det vara. Länk | |
| är det rätt castrol olja till z4 | |
|
Detta är en BMW longlife 04 olja som rekomenderas av BMW Hasse Z4 |
|
|
Enligt Castrol är det det. Verkar fungera med 0W-40 A3/B4 också. På BMW blev jag rekommenderad Castrol Edge Ti 0W-30 A3/B4 olja för ett par år sedan till min Z3. Blir ju samma första val till din Z4 på Castrols hemsida. |
|
| Ok tack för svaren | |
|
Snöa inte in på att Castrol är enda oljan som fungerar! Tidigare hade BMW Mobil som oljeleverantör och nu är det Shell.... Så länge oljan har rätt kvalitets-/biltillverkarklassning är den fullt användbar i en specifik motor. Sedan kan man välja viskositetsklass efter körprofil/önskemål etc. T ex. finns det BMW LL01-klassade oljor med SAE 0W30, 5W30 och 5W40. Det finns många bra oljor och Castrol är förvisso ingen dålig olja, men den är i mina ögon överprisad - för samma pengar får man bättre olja. Man kan även köpa lika bra olja för lägre pris. I många fall säljs t ex. exakt samma olja för lägre pris med Aral och BP:s etiketter på flaskorna/dunkarna! (Aral/BP och Castrol ingår alla i BP-koncernen och många oljor görs på samma raffinaderier och i många fall på exakt samma produktlinjer = samma produkt under olika namn) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.