AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
18.137

nya xc60

Sida 2 av 4
Länk

/Anders
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Mycket spännande finns och kommer på el-sidan till förbränningsmotorn. Power-pulse, 48V, KERS, el-diff, elektriska krängningshämmare osv.

3 cylindrar + el är en rå kombination. Ljudet av en halv sexa och bra knuff på el. Det kommer nog snart fler BMW i8 med större effekt.
Mephisto: Generellt på marknaden eller från Volvo i synnerhet?
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Generellt. Det gäller att använda bensin enbart till förbränning och köra storförbrukare på högspänning. Om man då redan har högvolt i bilen kan man göra fler roliga system.

Upsize är också på framfart för att möta nya och mer realistiska förbrukningsmätmetoder. Dagens klena motorer kommer bli överansträngda och dra mer bränsle.
Transocean
Alla internetgrejor och skärmar a la Tesla borde man förbjuda med en gång. Det räcker med att se dagens fotgängare som inget ser, inget hör....bara det som händer på Facebook eller Tinder verkar vara viktigt. Att fanskapet nu kommer som standard i så gott som alla bilar är helt sjukt! Och alla tillverkare snackar om autonom körning, så att vi får ännu mera tid för sociala media mens vi kör......Idioter!!! Såg på tysk tv ett par veckor sidan att bilolyckor i NRW (Nordrhein-Westfalen, Tysklands folkrikaste delstat) har fördubblats i några år, polisen tyckte det var inte alls bra och ville ha mera pengar för hastighetsövervakning:-) En insatt professor sa dock att ökningen berodde på "Ablenkung" alltså i detta fall att folk kollar på telefonen mens dom kör!!!!
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Håller med om att pekskärmar är ett steg tillbaka. Man måste titta på skärmen för att se vart man trycker, inte bra ur säkerhetssynpunkt.

Gesture-control är något vi utvecklat men tror bara det blir en gimmick i dyra bilar. Nästa steg är eye-control vilket jag tycker blir lite väl övervakat.

Personligen skulle jag vilja ha en hyfsat bra info-skärm bakom ratten och en bra, större HUD som även klarar polaroid-solglasögon. Skärmen i mitten kan man ta bort och kanske ha en skärm framför passageraren över handskfacket.
Augmented reality i rutorna är grymt, det är lite av en dröm för egen del.
På vilket sätt tycker ni som är negativa till pekskärmen i säkerhetsperspektiv att den är värre än iDrive vredet? Man måste ju fortfarande ha blicken på skärmen för att se vad man ska välja/letar efter.
Jag märken iallafall ingen skillnad i min uppmärksamhet eller brist där av (hur man nu vill se det) när jag använder de två olika sätten.

Gällande Gestrue-control som kom med nya 5an så tycker jag det var det mest värdelösa gimmick jag testat på väldigt länge. Man har ju exakt samma funktioner som med knapparna på ratten som är betydligt enklare att sköta en vifta med handen.

Nya HUD tycker jag var riktigt bra. Även Audis cockpit view fungerar bra.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skillnaden är att du kan manövrera utan att titta på fingret. Har idrive i bilen själv och det är rätt stor skillnad på hur länge man måste titta bort från vägen.

Dock tror jag det finns en vaneaspekt i det hela också. Provkörningar och tester där en förare bara kör bilen kort stund räcker inte för att lära sig. Men ska du ha bilen 2-3 år kommer det sitta i ryggmärgen ganska snart.

-------
//Lövet
Andreas:
Då resonerar du lite som jag tänker.
Du behöver ju fortfarande titta på skärmen när du använder iDrive vredet för att se att du scrollar till rätt meny. Att det går snabbar är bara en fråga om vana och
därför som jag tycker det är märkligt att förkasta pekskärmar så kategoriskt som vissa gör här.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag måste oftast titta på knapparna i min bil. Ska jag använda någon av snabbknapparna runt i-drivereglaget måste jag titta ner på dem. Likaså om jag ska använda knapparna runt klimatkontrollen eller på stereon. Undantagen är vreden för volymkontroll och temperatur. Jag ser inte att det är någon avgörande skillnad till knappast fördel kontra display.
Som jag ser det väger displayens fördelar över när bilarna har många funktioner. På en 70-talsbil fanns det inte så många funktioner, så då fungerade knappsystemet bra. I takt med att antalet funktioner blivit fler så krävs allt fler knappar, eller också måste varje knapp täcka in flera funktioner, vilket gör det svårare att utforska funktionerna.
Även på bilar med stor display, som Tesla, så är viktiga funktioner som hel/halvljus, blinkers, osv med konventionella reglage. Det är skillnad på funktioner som måste kunna aktiveras på ett ögonblicks varsel och sådana som man kan vänta lite med.
Jag har en XC90 och pekskärmen är i sig väldigt bra och smart på många sätt, men jag saknar ändå I-drive från BMW, just på grund av att man måste släppa blicken längre vid pekskärmen än vid I-driven. Framförallt nu under det mörka halvåret så känner jag att det tar lite för lång tid jämfört med I-drive.

/Anders
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Håkan S. var förbi igår och kollade på våra senaste gadgets i sin senaste bil. Först tror man att det är en XC90 men det är nåt som inte stämmer. Den är snyggare och slankare. XC60 kommer bli en succé och den är klart snyggast i klassen.

Länk
Helt klart blir det en stor succé. Volvo har redan långa listor med "beställningar" innan det ens går att göra en formell order. Börjar vecka 15. Köp Bilia-aktier :-)

/Anders
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Fortfarande lite för stor för min del :)
Jag har sett XC40 så det kanske blir min första Volvo.
Lynk hybrid är också intressant beroende på när den kommer.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Snygg! 440k för en D4 AWD, Det kostar o köra Volvo idag ;-).
Kolla och jämför vad en X1 kostar...

/Anders
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Anders:Ja fy sjutton uppåt 400k. Tur att iaf man kan drömma :-). Avis på er som får köra dessa fina bilar :-(.
bl
270
bluetrain
x3 msport
såg en svart och vit uppställda i florens igår. grymt snygg, fick en enorm villhakänsla! jäkla synd de ska vara så dyra men helt klart ett alt till bmw nu. frågan är hur den är att köra? någon som provat? förra xc60 var ljusår efter x3 vad jag kommer ihåg med köruppleevelsen...
Volvo har gjort ett enormt lyft med XC90 och S/V90, så XC60 kommer säkert fortsätta i samma spår. Mycket snygg och lyckad modell. Jag får min vecka 36 som det ser ut, D4 R-design svart metallic 21" mm.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.