|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
hatten av för volvo. Modellen ser ruskigt bra ut, klart bättre än nuvarande audi q5 och bmw x3 kan inte bli annat än succe! Länk en ny x3 ser vi väl inom snar framtid, ska bli spännande att se hur den står sig mot denna | |
|
Snygg, om bilen är lika bra som den ser ut så är den nog ett viktigt steg på vägen för Volvo att göra företaget långsiktigt lönsamt och framgångsrikare. Tror faktiskt att med en uppdaterad XC60 så kanske V90 blir omsprungen som populäraste bilmodellen i Sverige. |
|
| Oj! Den var riktigt fin. | |
|
Verkligen läcker /Anders |
|
|
Verkligen läcker /Anders |
|
| Saknar en vettig hybrid-drivlina, snackas om 5 mil på el vilket är på tok för lite 2017. Har lagt en förbokning på T8 men kommer troligtvis att avboka när specifikationerna kommer ut, alternativt byta till en mindre bensinmotor. | |
|
Vilken motsvarande SUV-modell har bättre räckvidd? Såvitt jag vet finns ingen annan än Tesla X men den är ju dubbelt så dyr. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Jättefin bil. Volvo har verkligen blivit vassa på inredning och design. Men som jag varit inne på i andra trådar så är nog framtiden elektrisk och jag väntar hellre på helt elektriska alternativ. Ska bli väldigt spännande att se i5 nästa år. |
| Stilig! Måste säga att den lockar mig trots jag inte gillar suvar. | |
|
Lövet: Ingen mig veterligen, men då mycket fokus kring nya plattformen har handlat om möjligheten till hybridanpassning så är jag nog inte ensam om att bli besviken över alternativen. Hade jag fått drömma så hade jag velat se 20 mil och en liten bensinare som range extender. |
|
|
Jag är uppenbarligen den enda med en avvikande åsikt. Gillar inte bakre sidorutornas knyck eller de stora designmässigt komplicerade baklyktorna. Invändigt jobbar man vidare med touchpanel på instrumentbrädan som stjäl alldeles för mycket uppmärksamhet från körningen. Som lök på laxen en prisbild som ligger 55kkr över dagens, förvisso något daterade, BMW X3:a om man jämför dieselfyrorna på 190hk. Hade hellre satsat på BMW X3, Mercedes GLC eller Audi Q5 i den ordningen... |
|
|
Cliff du är inte ensam. Jag tycker det är märkligt att Volvo som anser sig mer eller mindre leda bilsäkerhetsligan så uppenbart har totalt glömt bort vad ordet ergonomi betyder. Att behöva fästa uppmärksamheten på en tryckskärm i tid och otid rimmar, enligt mig, illa med säkerhet. Och alla dessa överarbetade ljusarangemang som är möjliga med dagens LED-teknik tycker inte jag passar i premiumsegmentet. Ett skäl till att jag bytte från Volvo till BMW var att jag ville sitta i en bil och inte vid ett flipperspel då jag färdas ute på vägarna. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Tycker den är klockren, klart ledande i segmentet och väcker verkligen "Ha-begär". Vem trodde det om Volvo... | |
| Det finns ingen prislista ute ännu väl? | |
|
Länk /Anders |
|
| Stort tack Anders! | |
|
Håller med Cliff och Waterlilly. Bakljusen är hemskt överarbetade och ser inget stilrent på de nya Volvo modellerna. Ser dessutom ut som två näsor i profil när de lyser. Och den där stora skärmen tycker jag verkar oergonomisk och kommer se ut som fasen med dessutom efter lite petande. Nä hellre Bmw ☺️ Länk |
|
|
Stora skärmar med pekfunktion får vi nog räkna med blir standard framöver i takt med att bilarna blir mer uppkopplade och "smarta". Det är väl ändå snyggare (och kanske bättre) än telefoner och plattor som sitter uppspikade med sugproppar på vindrutan? |
|
|
Det kanske blir så som du säger Kristoffer, men jag vill i så fall inte kalla det utveckling utan försämring. Flyget har varit pionjärer på att avlasta piloterna så att de istället kan fokusera på det som finns utanför cockpit. Något som började redan med digitaliseringen av avioniken och presentationsmedlet då man därmed kunde visa det som behövde visas och inget mer (don't need - don't show). En funktion som 20 år senare hittade vägen in hos Saab i en light version benämnd Black Panel / Night Panel. Man satte kontrollerna så nära gasreglage och styrspak man kunde, nämligen på dom, (HOTAS - Hands On Throttle And Stick) vilket gav korta reaktionstider. Något som också hittat in hos personbilarna i en light version i form av rattknappar. Vidare har man projicerat den mest kritiska informationen på en glasskiva i pilotens siktlinje ut (Heads Up Display) för att undvika att behöva blicka ned och tappa kontrollen under dyrbara millisekunder. Även det, har på senare tid hittar in i personbilarna som just heads up display. Flygindustrin har dock inte stannat där utan använder även talsyntes för att få planet att meddela särskilt viktig information under kritiska moment, exempelvis höjdläge under inflygning / landning då blicken skall vara fokuserad utåt. Man kör också med helmet display istället för HUD vilket gör att man numera får informationen projicerade i synfältet oavsett om du tittar framåt eller åt sidan. Steg för steg har man jobbat med att avlasta piloterna, att förenkla deras jobb och ge dom rätt information när de verkligen behöver den. Volvo har, i min inte fullt så ödmjuka attityd, inte visat förståelse för detta de senaste 15-20 åren. Man skapade en extremt tunn instrumentpanel bakom växelspaken och samlade alla knappt i en smal vertikal sträng på förra generationerna. Och nu blir det bling bling med touch screen som ger noll taktil feedback på var du sätter fingret och tvingar dig att blicka ned på panelen alldeles för lång tid för triviala funktioner. |
|
|
Håller helt med om tveksamheten till touchskärmar i bilar. Man måste kunna känna eller lyssna sig fram till så många funktioner som möjligt och vända blicken från trafiken så lite som möjligt. Fattar inte varför Volvo gått på detta mode. Sen tycker jag karossen blev snygg liksom V90/S90/XC90. Lite kort bakdel och styltig look möjligen men det är kanske för stora hjul på showbilar som ger det intrycket. Blir säkert en succe liksom den nuvarande, om man inte prisar bort sig. |
|
|
För att det är billigare att tillverka en touchpanel än...knappar med mekanik bakom. För min del så väcker XC60 inget begär, alls. Däremot tycker jag att nya V90 verkar helt OK, mest för att den har blivit riktigt stor och rymlig, typ som en 7-serie Touring :) ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.