AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.804

520i E34 bränsletillförselproblem

Sida 3 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då förstår jag din problemformulering bättre :-)

Du har egentligen två val
#1 : gå all-in och pinpointa varenda avklippt kabel och dess funktioner och rita upp ett felträd och därigenom skaffa kunskap vilken effekt de avklippta kablarna har
#2 : acceptera situationen och hantera fel när de identifieras

Beroende på bilens skick, nutida och framtida planer så är det lämpligt att välja olika alternativ.

Om vi säger såhär, det är högst sannolikt att bilen kommer att skrotas inom ett par år. Vill ni verkligen lägga så mycket energi, tid och pengar på detaljer och istället fokusera på att hålla den rullande med kända acceptabla defekter?

Det finns många kablar därunder som inte används. Majoriteten av elkablage dras in oavsett utrustningsnivå - det är alltså förberett att koppla in tillbehörskablage och tillbehör. Så det finns många strömkablar som är till för extra tillbehör.

Men håller med, när man knipsar av så många så brukar något vitalt sluta fungera.

Jag skulle gå den här vägen :
Gå igenom och prova ALLTING och ALL funktionliatet som har med elektronik att göra.
Lämpligast är att börja med det som behövs för besiktning (utan godkänd besiktning sitter ni bara med en enormt stor papperskorg i metall).
Notera exakt vad som fungerar och inter fungerar.
Ta sedan de punkter som inte fungerar (i prioritetsordning) och felsök dessa främst då med ALLA ELSCHEMAN uppflärpade på köksbordet och gå igenom och verifiera huruvida någon av de avklippta kablarna har något med den funktionen att göra.

Då har ni något konkret att felsöka (istället för att fullständigt famla i blindo).
ch
12
chak4.2
Audi A8 4.2 Quattro -95
Volvo Amazon -70
Framtidsplaner finns det många men vi försöker ta ett steg i taget. Vart får man enklast tag på alla nödvändiga elscheman?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Börja här med elscheman
Länk

Köp sedan Bentley-manualen - ett absolut måste
Länk

Behövs det mer detaljer finns BMW's egna EWS men det krävs lite speciell uppsättning av viss specifik web-browser samt att det inte är lättnavigerat utan mer användbart när du vet exakt vad vilken info du vill ha och vilken komponent du behöver info kring.

En multimeter och testlampa är såklart ett absolut måste.
SW
22
SWidehall
520i E34 -88
Tänkte jag skulle kika in här igen och ge en uppdatering nu när jag väl bestämde mig för att ta tag i pumpen, då jag blivit påmind om att lita på att andra ska göra saker åt en är dumt. Lyckades få runt plastringen med väldigt mycket kraft och lyckades lyfta upp pumpdelen, dock sitter den fortfarande fast då jag inte vet hur man får upp självaste pumpdelen i tanken. Ska försöka bifoga en bild på hur saker såg ut. Enligt min far så hade han försökt reparera en tidigare skada på den med ett mjukt plaströr och slangklämmor men det höll inte, därav den groteska bilden :)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tummen upp för uppdatering!

Se mina inlägg från nedanstående tidpunkter i den här tråden för hur du lossar bränslepumpsarmaturen
2017-03-06 00:38
2017-03-06 00:57
SW
22
SWidehall
520i E34 -88
Jag hittade dessa två klammrorna och tryckte till på båda, men när jag drog i den så kändes det som den fortfarande satt fast i något mer, eller behövs bara mer kraft?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, efter du lossat de två klämmorna så ska det inte behövas någon kraft alls för att lyfta ur den. Det låter som att du inte lyckades att lossa de två klämmorna helt och hållet.

Man gör som visas runt 0:40 in i det här klippet

SW
22
SWidehall
520i E34 -88
Så då var den gamla pumpsatsen ur och inspekterad för intressets skull och nu fått en "ny" pump hemlevererad av far, vilket var oväntat. Får ta och montera dit den "nya" imorgon och se ifall den livar upp bilen eller inte.
Länk
Länk
SW
22
SWidehall
520i E34 -88
Första starten gick sisådär, segstartad men tomgången var ojämn och instabil, uppvarvningen lär relativt on. Andra starten så lät den som en traktor, som om några tändstift dog på kuppen. Startar inte längre dock. Misstänker bensinslut då pumpen bokstavligen slurpade upp bensinen och att tändstiften dog, eventuell ventilknack.
SW
22
SWidehall
520i E34 -88
Ingen start alls idag, pumpen bör funka, men inget ljud kommer ifrån den nu. Två säkringar brändes på bränslepumpens sockel av någon anledning, så misstänker att elsystemet har bestämt sig för att krångla ännu mer nu. Vi har även fått en ny kamrat till det hela, vet inte vad det är för något, men det kommer som typ ett knackande ljud från det varje 5e sekund när tändningen är på andra steget.
Länk

Fler och fler problem uppstår, så överväger att försöka få den felsökt på ett lite mer professionellt sätt på en verkstad eller någon som kan undersöka saken personligen. Känner inte till någon tillräckligt kunnlig som kan tänka sig ta sin tid och undersöka det, så blir lite krångligt på det sättet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.