AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.298

Har jag missuppfattat app funktion?

Sida 1 av 2
Hej, jag trodde att funktionen 'next trip' och 'destinations' gjorde det möjligt att skicka adress från telefonen till bilens navigationssystem. Men jag kan inte lista ut hur jag hittar destinationen jag lagrade i appen i bilens meny eller inte heller hitta i appen hur jag i så fall sänder adressen till bilen .
När jag klickar i appen på 'Go' så börjar telefonen navigera. Men det kan ju inte vara vitsen med appen, det finns ju google maps och apple maps navigation redan i mobilen, så vad vore poängen med att kopiera en existerande funtion om det inte gick att kommunicera telefon-bil?

____
Heavily enforced speed limits kill people. Jeremy Clarkson- the prophet

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Jag går in på Destinationer på appen, söker upp adress jag vill åka til, trycker på adressen och får fram 2 val. Skicka till fordon eller åk.

På idrive går du in på connected drive och meddelanden, ska ligga där.

Crille
Vad exact klickar du på för att få dessa två optioner?
Jag får bara en option: go. Och då står det också connect usb to start navigation. Så man behöver också en usb kabel eller räcker det med bloutooth?

____

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Jag klickar på adressen jag fått fram i kartan på telefon. Skicka till fordon står precis under Åk som startar navigation i telefon. Har connected drive och navi PRO på min bil, fungerar klockrent. Får inte upp nåt med USB eller bluetooth. Har även bockat av för Google maps och inte Apple maps under inställningar och gångbeskrivningar.

Crille
Ah, det kan vara så att min gratis connected drive gått ut... nu har jag bara Teleservices samt RTTI . Är detta en del av Remote services eller av Connected drive services?

____

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Logga in på BMW connecteddrive, finns länk längst ner på BMW hemsida. Du ser vilka tjänster du har och giltighetstid. Du kan även betala förlängning av tjänster där. Har för mig att connecteddrive har 3 års giltighet, internet har endast 1 år.

Crille
Jag tror att för just detta så räcker det med tjänsten remote servoces, man behöver inte ha hela paketet Connected services. Jag betalar i Euro så det är 80 för remote services och 350 for hela paketet. Ska vara obegränsag giltighet , till skillnad från t.ex RTTI som gäller i kortate perioder (månad, halvår, år)

____

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Fast den här frågan handlar väl bara om att han har en dålig version av appen? Kan det verkligen vara så den här funktionen att skicka destinationen till bilens gps är tillvalsberoende? Har inte alla det?

Vet ni om för övrigt att samma funktion finns på webben också. Jag brukar rätt ofta sitta på jobbet och skicka adressen från datorn till bilen. Det är nästan ännu smidigare än att sitta och knappa på telefonen.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Crille-Boy:

När du skickar en adress från mobilen till fordonet( funkar bra hos mig åxå)

Undrar då om en sak om detta, det blir en svart flagga kvar på kartan i mobilen för varje adress man skickar!

Frågan är hur tar jag bort dessa flaggor?

mvh
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
LGstar, har inga flaggor på kartan i min mobil. Vet inte om det har nåt med val av karta under inställningar. Kom dock en ny app för inte så länge sen, den gamla var inte alls lika bra tycker jag.

Crille
Vänta, pratar vi om samma app? Jag har BMW Connected app. Nu gick jag in på beskrivning av funktionen på bmw hemsida och där , lite undangömd finns en länk till en pdf dokument på engelska. Från den framgår att den funktionen ska finnas i en annan app, nämligen i BMW Remote App...
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Funkar i min app. BMW connected, svart/blå med övre delen av ett jordklot på. BMW remote appen tog jag bort då den ville hämta BMW connected appen när jag loggade in på BMW remote. Men det finstilta i appen säger att BMW connected är optimerad för fordonsmodeller från år 2014.

Crille
Ok, men har du aktiv Connected Drive abonnemang? Kan denna funktion i appen fungera bara om man har det?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Har väl aktivt connected drive abonnemang. Det ska funka i 3 år efter det jag har förstått. Har inte varit ett problem för mig då bilen jag har nu endast har 3 månader i trafik och min förra bytte jag in efter 24 månader. Så jag tror det hänger ihop med appen, kan starta dieselvärmaren med appen, skicka start tider till dieselvärmaren. Tuta med bilen, blinka med ljuset, kolla i karta var bilen är, låsa och låsa upp bilen med telefon.

Crille
Jag har också uppfattat att man ska ha det gratis i tre år men när jag loggar in på Connected drive sidan så säger statusen på min bil att det endast finns teleservices samt att att RTTI finns i några månader till. Bilen är 1,5 år från produktions datum och 1 år sedan första gången i bruk . Är dessa 3år kopplade till bilen eller ägaren ? Jag menar om man köper begagnad bil så försvinner connected dteive abbonemang?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Jag förstår det som att tillval är kopplat till bil och inte person. Hade kollat med BMW där du köpte bilen, nåt fel måste det vara.

Gick in på connected drive och jag ser fortfarande min gamla bil där, den har allt bokat in och jag undrar på om det är BMW Online du måste ha aktiverat. Den är giltig på min gamla bil till 03/2018 så allt ska följa bilen.

Crille
Är det akteiverat vid köpet av BMW eller är det första ägaren som skall aktivera det? Om det är det andra alternativet så tror jag att första ägaren har inte aktiverat det. Jag köpte bilen när det hade 14 månader...
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Jag har inte aktiverat mitt förutom logga in på connected drive, registrera bilen på min profil och få tillgång till bilen från min telefon. Kolla med BMW handlaren där du bor. Verkar vara nåt som inte stämmer.

Crille
Ska kontakta BMW imorgon, tack för allt info !
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Hoppas de löser sig 👍🏻😃

Crille
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Är det så att du inte har bokat tilläggstjänsten "Fjärrfunktioner"? Den kostar 800 kr, så har du inte gjort det så har du nog förklaringen till att det inte funkar där. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.