|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
"-..riktiga bilar, skillnader i kvalitetskänsla och bilkänsla" Det är vad jag talar om och att detta saknas så tydligt i en i3. Det är denna saknad jag inte gillar. Jag skulle gott kunna nöja mig "bara" med en M550d. Om jag dessutom kompletterade den med en M2 så skulle jag vara väldigt nöjd och belåten. Men en i3 ovanpå dessa två bilar och att den skulle kunna stärka min ekonomi på något sätt, det övergår mitt förstånd. Jag skulle kunna köra ganska många små ärenden med 550 eller M2 innan det skulle bära sig ekonomiskt att ovanpå dessa kostnader även ha ytterligare en bil, oavsett om det är en i3 eller någon annan... Om jag skulle ta ut en tjänstebil i mitt företag så i stället för att firman köper in en (svindyr) i3 åt mig så skulle jag då hellre ta en relativt billig 118d och i stället privat ta ut den betydande mellanskillnaden på något annat sätt. Det skulle vara mycket bättre för min privatekonomi och framförallt för ekonomin i företaget. Men nu gillar jag att åka 5-serie så för mig och för företaget, gemensamt och totalt sett, så är det i mitt fall mycket gynnsammare att äga bilen privat och att köra på reseräkning. Men den kalkylen bygger en hel del på att jag har möjlighet att "tanka väldigt billigt"... PS: Gammal är jag nog, men jämte är jag inte, även om jag nu råkar vara skriven på en adress i Östersund ;-) |
|
Verdi |
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”. :) |
| Verdi: Hear, hear! Jag instämmer helt och fullt, hä löns int´... | |
Verdi |
Ett mer seriöst svar kanske är på sin plats. :) Vi behöver helt enkelt två "vardagsbilar". M2:an är manuell och kan/får ej köras av min fru. Så utan en andra bruksbil så kan jag aldrig ta F11:an om hon också behöver bil. Dessutom tänker jag inte köra M2 på vintern så då behövs ändå en till bil. Enligt mitt kalkylark så kostar bilarna så här per månad baserat på 2000 mil/år: F11 M550d: 8 800:-/mån (Värde ~440 tkr) Volvo XC70: 6 500:-/mån (Värde ~320 tkr) Ny BMW i3: 4 700:-/mån (Värde ~440 tkr) Beg BMW i3: 2 700:-/mån (Värde ~270 tkr) Räknar man även att en i3 kan plocka några tråkiga vardagsmil från M550d och M2 så minskar även soppakostnad och värdeminskning på de en aning. Andra fördelar med en i3: Jag slipper ta M2:an in till stan när jag jobbar där. Minskar risken för dörruppslag och onödigt slitage då jobbparkeringen är rätt trång. Nu har jag ingen kalkyl på en 118d men om jag kommer ihåg det rätt så låg den runt 6000:-/mån om man köper en helt ny med allt jag vill ha (navi, automat, komfortöppning, H/K, skinn, metallic osv). |
|
2700kr/mån låter lite optimistiskt. Bara värdeminskningen kommer ju överstiga det. Titta vad 4-5 år gamla elbilar värderas till, det är ingen munter läsning. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Har reviderat min kalkyl. Den hamnar runt 3100:-/mån nu. En ny i3 runt 5000:-/mån. Mitt företag tar värdeminskningen och då drabbar det inte min ekonomi på samma sätt eftersom det är oskattade pengar. Det fina med elbilar är att man nästan inte har några privata kostnader då drivmedelsposten blir så liten och att förmånsvärdet är så lågt. Visserligen har jag satt 60% restvärde (~160 tkr) för den. Det är kanske högt men jag tänker att i3 kommer hålla sig fräsch ett tag. Den lär inte rosta, det kommer finnas möjlighet att köpa större batterier till rimligt pris osv. Eftersom den är billig att köra och antagligen inte kommer ha så mycket dyra reparationer så kommer värdet plana ut. Men det är bara min teori. De elbilar som är 4-5 år gamla idag är inte jämförbara. De är inte användbara på samma sätt som en i3 med REX. ps. Räknade lite konstigt på M550d och XC70 också. Nya siffror är 9 500:-/mån resp 7100:-/mån. |
|
Ja, att hitta på egna fiktiva månadskostnader, baserade på dolda restvärden som dessutom är anpassade för att ge ett visst resultat för en viss bil vad gäller presenterad månadskostnad, känns kanske inte helt seriöst. Genom fejkade uppgifter kan man ju få till i princip vilken månadskostnad som helst, om man själv önskar. Jag räknar bara på varje bils nettopris. Det är den summa som ska betalas, på ett eller annat sätt. Om man väljer avbetalning eller leasing spelar ingen roll, för det är samma ränta och kostnader för finans, oavsett om bilen drivs av el eller diesel. Det rodde jag var uppenbart för oss alla? Självfallet är det alltid billigast att betala kontant. Det går liksom inte att trolla, inte ens om man väljer en el-bil... Sedan tillkommer värdeminskning, som i procent är rätt lika oavsett vilken bil man väljer. Driftskostnader och t ex förmånsvärde kan absolut skilja en del. I mitt fall kan jag belasta företaget med en viss total kostnad. Självfallet kan jag ta ut mindre lön, eller något annat, om jag väljer en dyrare tjänstebil. I mitt fall får jag inte ihop kalkylen med att ha en "riktig" bil som tjänstebil, förmånsvärdet blir för högt och kostnaden för företaget blir onödigt hög. Därför köper jag min bil privat och kontant. I stället är jag duktig och kreativ när jag skriver reseräkning samt att jag alltså har möjlighet tanka riktigt billigt. På så sätt har jag utrymme ta ut högre lön, mer aktieutdelning och en hel del andra förmåner med klart gynnsammare beskattning i jämförelse med att ha tjänstebil. I mitt fall är detta klart gynnsammare för min egen privatekonomi och även positivt för företagets ekonomi. Alltså win - win! Enligt min personliga smak upplever jag i3 som en riktig skitbil att åka i och att köra. Om den inte gick på el så skulle jag inte tro att någon BMW-ägare i hela världen skulle köpa en sådan(?). Av alla bilar jag har kört så tycker jag att den är närmast jämförbar typ Fiat 500 och liknande bilar. Mini, som står rätt lågt i mina ögon, är ju i jämförelse mycket mera bil än en i3. Men det är bara mitt eget tyckande... |
|
Verdi |
Äh jag orkar inte. Du kan dra åt helvete. |
Transocean |
Hehe, det börjar hetta till :-) Vill inte kommentera era kalkyler, däremot måste jag säga att i3:n är en riktig snygg futuristiskt bil. Naturligtvis med största batteriet, svart läder och utan Rex. En elbil skall inte tanka bensin. |
|
Som Ulf530 säger, äger du företaget är det du som betalar. Aktieutdelning, och beroende på lite annat, kan du plocka ut en hyfsat lön och lite skatt. Köpte A1 som jag har som stadsbil, kör den maximalt i stan som jag rör mig mest i, extremt billig bil äga och köra. Och lite för att frun tycker 5-serien är svår parkera, fast den har 5 kameror och sensorer fram och bak. Måste säga hon har en poäng, A1 kan man trycka in precis var som helst ;-) Båda mina bilar är privatägda. Crille |
|
Verdi |
Det var då själva helvetet. Om du inte myglar så får du inte ut mer än 62,4% av en oskattad krona i företaget. (Bolagsskatt 22% plus utdelningsskatt 20%) Men det är inte hela sanningen. Mycket av det man tar ut är ju inkomstskatt (27% för mig enligt Länk samt sociala avgifter på 31,42%. Så på lönedelen får jag ut 50%. Eftersom utdelningsutrymmet är begränsat jämfört mot lönedelen så är totala delen av pengarna jag plockar ut ca 75% lön och 25% aktieutdelning. (3*50 + 62,4)/4 = 53,1% I min kalkyl har jag dock räknat med 58% som omräkningsfaktor mellan firmans pengar och mina privata. Sköter man bokföringen rätt så minskar inte utdelningsutrymmet pga förmånsvärdet heller. Man bokför full lön och sen gör man en återbetalning motsvarande förmånsvärdet. Att ta lite mindre lön för att komma under brytpunkten är inte heller nåt problem då man istället har tillgång till de pengar man annars bundit i en privat bil. Kort sagt. Alla kostnader som firman får är bara 58% (egentligen kanske 53%) av motsvarande privat kostnad. Dvs en värdeminskning på 100 tkr för företaget motsvarar en värdeminskning på en privat bil på 58 tkr osv. Inte bara värdeminskning blir billigare. Det blir även service, skatt, försäkring, ev reparationer... Vidare så kan man dra halva momsen på leasingen. Man kan även köpa vinterhjul, takbox och annat utan moms och för oskattade pengar vilket alltså är nästan halva priset bara det. Vad gäller förmånsvärdet så är det ett problem för "vanliga" bilar. Men en i3 har ett snuskigt lågt förmånsvärde. Det gör mycket för att hålla nere kostnaden och är själva nyckeln till att den blir så förmånlig i leasad form. Det nedsatta förmånsvärdet är en rätt skaplig subvention från staten faktiskt. Slutligen så blir milkostnaden runt 1:-/milen med elbil (jag kan ladda på jobbet) jämfört med ca 10:-/milen med en hyfsad dieselbil. På privata alternativ räknar jag även med en kapitalkostnad på 3% på HELA bilens pris, oavsett hur mycket jag lånat. Normalt så har man avkastning på sitt kapital som överstiger 3% så egentligen kan man räkna en högre kapitalkostnad på den del man inte har lånat till. Den här posten är väldigt lätt att "glömma bort". Jag har räknat så in i h-vete i många år och jag har kommit fram till att en vanlig fossilbil blir marginellt billigare som leasingbil på firman. Fördelen är att man blir lite mindre känslig för värdeminskning och risken minskar något. Man kan även köpa till saker och tvätta billigare. Så totalt så är det ändå värt det att ha den på firman tycker jag. Om nu någon som gör _flera_ allvarliga tankevurpor och ger intrycket av att han ägnat max 10 minuter åt att tänka på det här sitter och anklagar mig för att hitta på och fejka siffror så blir jag jävligt trött. |
| Äsch Verdi, jag tror du lägger mindre tid på att räkna än vad du säger... ;-) | |
|
Tack för alla värdefulla tips, jag kan säga att det inte blir någon i3 för mig åtminstone. Oavsett kostnad. :-) Jag åker till Stockholm över helgen och har tänkt kika närmare på dessa bilar. 520d M-sport Länk 520d M-sport Länk Annars tycker jag denna verkar extremt prisvärd, konstigt att den inte redan blivit såld? Länk |
|
Verdi |
Hansi, Hehe. Du skulle bara veta. ;) Nä, men när jag får en idé om en bil vill jag kolla på ett ungefär hur dyr den blir. Mitt kalkylark känner jag mig hyfsat trygg med och jag blev själv förvånad över hur billig en i3 blir, trots relativt högt pris. Snilsson, Oj, sorry för allt OT. Glömde bort vad tråden handlade om egentligen. :) Den i Göteborg säljs av en privatperson och då blir den lite billigare. Lite snålt med bilder i annonsen gör sitt till också. Jag hade valt den i Danderyd med xDrive, panoramatak, Harman Kardon, adaptiva LED, lägre mil... De där 20 tkr extra den kostar är väl värt det tycker jag. Känner du att du klarar dig utan den utrustningen så är den privata ett kap jämfört med den gråa hos Riddermark som faktiskt är tagen i trafik mer än ett år tidigare än den privata trots samma årsmodell (2013-07-29 vs 2014-09-05). xDrive-bilen är tagen i trafik 2014-02-28 fö. |
|
Du har så rätt Verdi, bra räknat! (Glad igen..?), rätt åtminstone vad gäller dig själv. Men i mitt fall så ser faktiskt den verkliga kalkylen helt annorlunda ut. Och jag tror inte att jag är ensam och helt unik när det gäller att verkligheten kan se lite annorlunda ut(?). Men mitt största problem är nog att jag tycker i3 känns som en riktig skitbil att köra, åtminstone för att vara en BMW och även i jämförelse med varje riktig bil. Jag är övertygad att flera, med öppna ögon och öppet sinne, håller med mig och att t ex CrilleBoy har en poäng i att i stället välja t ex en A1. Dessutom fungerar alla elbilar betydligt sämre i riktigt vinterklimat, vilket glöms bort i reklamen, döljs/förnekas av de flesta, och påverkar inte dem som saknar riktig vinter. Oavsett hur lågt förmånsvärdet blir så vill jag inte köra en bil som jag vantrivs i. Därför har jag t ex valt bort marknadens alla Pick-ups. Det finns en del häftiga modeller som är rätt påkostade och har hyfsad komfort. Men jag har tröttnat på att åka Pick-up trots att jag personligen/privat kan åka helt gratis och utan förmånsvärde (tack vare luftspalt mellan kupé och lastutrymme) så väljer jag hellre att ta kostnaden att åka riktig bil. Att åka i en fin eller häftig Pick-up, eller en i3, innebär inte livskvalitet för mig, så jag avstår även om det i princip skulle vara s a s "gratis". Jag berättar bara vad jag tycker och lite om hur bilekonomin ser ut för min egen del. Självfallet ser det annorlunda ut för andra och andra är fria att tycka helt annorlunda än jag. Hoppas också att jag för tycka vad jag vill... Snilsson, du kommer bli lycklig och nöjd med en 5-serie. Du får väldigt mycket bil för pengarna! Mitt råd är att du ska prioritera skicket. Stirra dig inte blind på priset, för de billigaste bilarna brukar ofta vara i klart sämre skick, vilket man sedan brukar få betala för i rep och underhåll och att man inte riktigt trivs med en bil om man inte är nöjd med skicket. Det brukar helt klart löna sig, både i totalekonomi och i känsla, att betala lite mera när man väljer begagnad bil. |
|
|
Ja, jäklar vad häftigt konstatera att Verdi och jag verkar helt överens på flera punkter! ;-) |
|
|
Ja, jag har bett om mer bilder på göteborgsbilen. Men de är inte mycket bättre. Ser fin ut på håll åtminstone.. :-) Jag är ärligt talat rätt så nöjd med en ny, fräsch bil så länge M-sport, Hi-Fi och bluetooth finns men det är ju aldrig tråkigt med mer grejer. När jag skulle köpa min F10 för ett par år sedan valde jag mellan en med lite utrustning och en som var ganska bra specad. Efter provkörning var det hur enkelt som helst att välja den med lite utrustning för skillnaden på skicket var så brutalt stor. Det var som att testa en 1 år gammal bil mot en 10 år gammal. Så det väger tungt för mig att bilen är i bra skick! |
|
| Jag var och kollade på den 520n med bra spec i Danderyd men den var ingen hit direkt. Luktade konstigt, full med repor och allmänt sunkig. Testkörde inte ens. | |
| Köp min 4 serie! ;) | |
|
Smaken är som bekant delad som b***n, men det finns två bilar som BMW borde skämmas över, och som inte förtjänar BMW märket, och det är dom förskräckligt fula 2 serien gran tourer & i3. Kan få tillverkas av BMW men under ett eget märke... Ber om ursäkt över mitt negativa inlägg, men dom två "bilarna" gör mig upprörd. (pga av att det är BMW) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.