AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.516

"Ny" BMW för ca 300k

Sida 1 av 4
Hej,

Jag åker idag i en 523 F10 -10 som rullat ca 9500 mil. Den är i fantastiskt fint skick och har inte bråkat med mig de två åren jag ägt bilen, men jag kan inte låta bli att bli sugen på en nyare modell. Det som jag framförallt saknar är bluetooth-uppspelning via spotify, ett bättre ljudsystem(har standard nu) samt lägre förbrukning.

Jag har kollat på några olika modeller som har 1-3 år på nacken runt ca 5000 mil och jag kan inte riktigt bestämma mig mellan 3-serie GT, 4-serie Gran Coupe och en nyare F10/F11 LCI. Det känns som att man får mycket mer för pengarna på en nyare 5-serie. Jag gillar att den är lite maffigare och upplevs mer välbyggd.

För ca 300 000 bör jag få en 520d automat med M-sport, drag, Hi-Fi(eller HK) m.m. som inte rullat så långt. Det känns som att de pengarna inte räcker så långt till de andra modellerna.
Dock är det lite tråkigt att köpa samma modell som man har idag, men jag vill ju inte byta ner mig..
Är det någon som suttit i liknande sits och kan dela med sig av tankar och ideér?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Hur stor bil behöver du?
Hur långt kör du? Både per år men även hur många lite längre resor kör du?
Femman är en långfärdsvagn, trygg och lugn och bekväm
Skillnad mellan 3 GT och 4 GC är i mina ögon mycket huruvida du vill kliva upp i bilen eller kliva ner i bilen :)
Egentligen skulle jag inte behöva en större bil än en 1-serie, men uppskattar som sagt kvaliten. :-)
Kör ca 1500 om året, kortsträckor till jobb dagligen. Annars är det mest 20-40 mils sträckor några gånger i månaden.
Jag har provkört en 3-serie LCI och har inget problem med komforten, det är utseende och allmänt kvalitetsintryck som avgör.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om utseende är med i ekvationen är det ju bara att hoppa över 3GT direkt...

-------
//Lövet
Tack för ett givande och informationsfyllt inlägg. Verkligen.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Snilsson: Har du provkört 3-serie GT och 4-serie Gran Coupe?
Förstår att det känns tråkigt att köpa samma modell igen, jag letade först efter F31 för att ersätta E91 men det landade till slut i en F34, det är ju viktigt med utseendet också! :-)

Vilken tycker du är snyggast?

Jag tycker F10 börjar kännas lite daterad, även om vi är många här som ser skillnad på LCI och inte så gör de flesta inte det. Hade jag köpt en F31 i samma färg som E91an så tror jag hälften av min bekanskapskrets knappt hade sett att jag bytt bil...
F1x är daterad men är solidare och har bättre material och stolar än de enklare och lika gamla BMW-modellerna. Välj F1x LCI, och om 520d välj 190 hk.
Jag har inte provkört GT eller 4-serien, men jag misstänker att det är liknande 3-serien.
4-serien är ju helt klart snyggast, inget snack om saken!
Det är som ni säger sant att F1X börjar bli till åren, även om det är en väldigt snygg modell.
Svårt att bestämma sig!
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Hur länge har du tänkt att ha den nya bilen? Menar på att just nu så vill ju alla handlare bli av med de gamla F10/11 så du kan säkert få bra pris men ändå en väl utrustad bil.
Ska du dock ha kvar den i ett antal mer år än 2 så köp mer med hjärta än hjärna om du förstår vad jag menar.

// Jonas
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Gick nyligen från F31 till F11 och tycker inte att F11 på något sätt känns som en äldre bil. Har åkt/kört en del olika F3X-varianter och eftersom de alla har mer eller mindre identisk interiör så känns de alla ungefär lika moderna. Så jag skulle inte säga att du nödvändigtvis känner att det blir en modernare bil för att du går till F3X-serien.

Sen att byta ner sig eller inte, jag upplever F1X som betydligt mer ombonad och påkostad i detaljerna. Sen är det mer pöslimpa på gott och ont, jag känner mig mer distanserad från vägen vilket gör att den inte är lika kul att köra. Men för mig som mest sitter och kör 70-vägar med mycket trafik till och från jobbet (med en och annan långresa då och då) så passar det bättre att pösa fram än att försöka köra aktivt.. Så för den sortens körning hade jag nog rekommenderat att fortsätta i F11-landet. Eller så köper du en 5 GT för att variera lite?
JcN - Jag gillar att byta bil ganska ofta, planerar sällan att ha kvar något mer än 2-3 år så försöker tänka mer med hjärna än med hjärta. Det sistnämnda har jag gjort i unga år och det blev mest ett stort hål i plånboken. :-)

Wiberg - Bra tankar! Jag har väl tvärtemot dig mest erfarenhet av F1X och det känns tryggt och bra, desto mindre har jag varit i kontakt med F3X men jag tror och det känns som att jag bara skulle bli missnöjd med sämre kvalité och mer buller.
Jag är inte den som har behov av "aktiv körning", det ska vara lugnt och skönt utan att bli för mycket båt-upplevelse.

Det känns som att det lutar åt en F11 LCI faktiskt. Jag har sett några bra prissatta bilar runt 300 000 på Blocket. Får åka och kika lite och jämföra med min gamla trotjänare. :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Snilsson, du verkar vara en person som passar bäst i 5-serie så det låter som rätt val för dig. Även om bilen är lik det du har idag så blir det säkert lite skillnad på utrustningsfronten samt det faktum att den är nyare.
Verdi
Har du funderat på en i3? Kan du ladda hemma och inte behöver stor bil är den inte så dum.
Jag tror du har helt rätt. Jag har aldrig varit missnöjd med min 5-serie utan ju mer jag tänker på det så är det fullt logiskt att skaffa något liknande, men nyare och som är bättre utrustad. Den jag har idag är ganska snål den fronten ärligt talat.

i3 hade varit perfekt, men sambon skulle aldrig tillåta mig att köpa något sådant. :-)
Verdi
Vad har hon emot i3?

Lite roligt med kvinnor och bilar. Ofta är det "det spelar ingen roll vad det är för nåt bara jag tar mig dit jag ska." Sen när det kommer till kritan så vill de gärna ha status-bilar ändå. :-)
Hon är ganska öppen med att enbart en viss typ av modeller som godkänns. Det ska helst vara stort, vräkigt och lyxigt. Jante och småbilar är inget för henne.. :-)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
@Snilsson: Känner igen det med att i unga år köpa med bara hjärta och lämna hjärnan vid första bästa rödljus :)

Tror inte du kommer bli besviken på en F11 Lci. Har haft min tillv -14/01 i dryga halvåret nu och händer inget oförutsett så kommer den finnas kvar i några år till trots 13000 mil. Känns som en solid och välbyggd bil. Det enda jag kan vara besviken på är den klena stereon som är standard. Annars har den det jag behöver och lite till:

Elektriskt drag, el-lucka, skinn, bränslevärmare, nightvision, adaptiv farthållare, rattvärme, auto helljus, stora navin, nåt system som larmar för fotgängare och vilt.

// Jonas
Verdi
Annars kan jag rekommendera pre-LCI också. Visst är den gamla ratten fulare men å andra sidan så behöver man inte vara lika rädd för inbrott i bilen. :)

Har lite dålig koll i övrigt vad som skiljer. Komfortstolarna ser lite annorlunda ut på LCI vet jag. Men inte så mycket mer.

Edit: Information om LCI: Länk
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag tittade mycket på 4-serien, för att jag verkligen gillar utseendet. Men efter att ha provkört noga och även lånat hem ett par olika över helgen så tyckte jag ändå att F10/11 var så pass mycket mera bil.
För mig var det väldigt tydligt och faktiskt lite överraskande stor skillnad.
Jag behöver absolut inte en 5-serie för storlekens skull men valde ändå en F11 för jag kunde helt enkelt inte acceptera att ta ett stort steg nedåt i kvalitetskänsla och bilkänsla.
En F11 med M-sport, metallic, tonade rutor och snygga hjul behöver absolut inte se ut som en gammal f d tjänstesläde. Visst för riktiga BMW-nördar så är det nu det är inte senaste modellen men om någon tycker den ser daterad ut så har de i så fall helt andra referensramar än jag och den stora majoriteten har.
Jag bytte från E61 till F11 i samma färg, och som någon annan här sade så bedömer jag att hälften av alla grannar, vänner och arbetskamrater ser inte ens att jag har bytt till ny bil (precis så som jag ville ha det...).
Medan däremot andra BMW-ägare och andra bilintresserade gratulerade mig till min nya bil.

Om folk i allmänhet har svårt se skillnad på en E61 och en F11, som ändå har en tydlig och omedelbar design-skillnad.
Hur svårt ska de då inte ha att se skillnad på en G31 och en F11???
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
När vi pratar riktiga bilar, skillnader i kvalitetskänsla och bilkänsla, så blir jag förvånad att någon ens nämner i3.

Jag fick ha en i3 som lånebil, för att jag verkligen var positivt inställd och seriöst intresserad efter allt man läst.
Men det var nog en av bil-livets absolut största negativa överraskningar någonsin.
För mig helt ofattbart att en seriöst bilintresserad BMW-ägare ens kan överväga att köpa en sådan bil,
om det nu är en riktig bil man är ute efter.

Om det är något annat, som att det enda viktigt är att av omgivningen betraktas som "hipp", om man har jättestort behov av att döva sitt eget dåliga miljö-samvete eller om det finns BMW-ägare som verkligen är miljö-fanatiker så kan jag möjligen förstå valet.
Men som bil betraktat så kan jag aldrig någonsin förstå valet.

Min egen F11, med 3-liters dieselsexa, uppfyller Euro6. Ur miljösynpunkt är det fullt tillräckligt för mig och för mitt miljö-samvete.
Det finns så mycket jag kan göra som är så mycket viktigare och som ger så mycket bättre resultat ur miljösynpunkt, än att köpa en el-bil.

Men det är bara min egen högst personliga åsikt och ståndpunkt.
Verdi
Alla är vi olika. Märks att du är en gammal surjämte. ;-P Haha. :)

Min plan är att ha tre BMW. En M550d som familjebil, en M2 för skojs skull och så en i3 som komplement för korta ärenden och jobbpendling.

Jag tycker i3 är rolig och smidig i stadstrafik även om den kraftiga motorbromsen kräver viss tillvänjning.

Jag tycker även inredningen känns lite rolig och modern. Känns påkostad trots sin enkelhet.

Men det som verkligen talar för i3:an är ekonomironden. För mig som egenföretagare blir den rena spargrisen. Mycket billigare än t ex en 118d.

Miljösamvete? Hipp? Vet inte vem du pratar om men det är inte jag... :) För mig är Hipp barnmat.

Vad är det du inte gillar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.