AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.236

Mysteriet med EGR, kylare och försvinnande glykol

Sida 2 av 2
G1
15
G1EK
530dA Xdrive Touring 2011
Vid läckage av AGR-kylare, är det då fel på kylaren som har fått någon spricka (fel konstruktion) eller är det bara någon packning som läcker? Om det är packningen, varför byter man hela Agr-kylaren?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jag vet och har varit med om de tidigare! Läcker kylaren så luktar de inte nybil iaf så mycke kan man konstatera. Känns ju mer som att de är nåt med fläkten, när jag försöker ställa in på passagerar sidan så blåser de inte där, pilarna visar bara mot passageraren och golvet, inte uppåt! På förarsidan visar displayen alla tre som de ska! Funkar dock bra när fullflåsbaraframrutanknappen intryckt! Då försvinner imman!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
@erikaronsson

Vet ej, allt är ju så hemligt på BMW. Jag hade skrivit på min ”åtgärdslista” att jag misstänkte fel på ”EGR-KYL”. BMW skriver:

”Provtryckning av kylsystem samt demonterat motorkåpor för kontroll OK, demonterat tempsensor vid AGR-kylaren, spår av glykol. Byte av AGR-kylare som åtgärd”. Sedan: ”oljeläckage från växellådsoljetråg, byte”.

Detta på två år gammal bil som gått 4400 mil. Hoppas de nya delarna håller bättre.

/M

Mina bilar: Länk
er
13
erikaronsson
520d GT -14
118d -08
@tegel

Tack jag tar det med mig till den ÅF (ej BMW) som sålde min bil och har lovat felsökning efter garantitid.
da
21
dabull
530D touring
530D, touring, 2016
Började rycka från motorn under körning och luktade bränt. Hade låg hastighet och stannade omedelbart, kontaktade bärgare som tog bilen till verkstaden. Dem ringde efter att dem hade felsökt och konstaterade att AGR kylaren hade problem, samt smält lite vid insuget. Allt blev utbytt på garanti.
Inga varningslampor tändes innan det hände.
Incidenten hände under mellandagarna

Lite saker i efterhand, det har luktat unket i bilen ett tag och rutorna immade väldigt lätt ( vet ej om det hade med detta att göra)
Me
15
Medpower
335d GT xDrive -15
13 år sedan jag hade en BMW och var inloggad på detta forum men nu är jag BMW-ägare igen. :) Har en lysande motorlampa. Vid något kraftigare gaspådrag klagas på drivlinan, att full kraft inte är tillgänglig och att verkstaden bör uppsökas. Felkoder P0101 och P115D. Jag misstänkte spruckna rör i EGR-kylaren men så var inte fallet:
Länk
Länk

Saknar bild på MAP-sensorn. Var dock ren och fin.

Dock ganska sotigt men jag kan inte bedöma om detta är mer än förväntat. Har smort upp mekanismen. EGR-ventilen: Länk

Trottel:
Länk

Sensor (?). Vet vad den gör. Något sliten? Länk
Denna var belägen mellan EGR-kylare och "manifold". Någon som kan informera om vad det är? Länk

Manifold. Är detta att betrakta som alldeles för mycket sot? Till höger i någon av bilderna sticker något skärvliknande ut, hårt för fingret. Är det något som förväntas sitta där eller helt enkelt en kontaminant?
Länk
Länk
Länk

Jag har rengjort följande delar och frågan är om jag bör rengöra manifolden (som nog inte heter så på svenska) också. Någon med synpunkter så vore jag tacksam.
Länk
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej! Jag hade också P115D vid några tillfällen. Köpte en begagnad MAF som bara hade gått 800mil, Felkoden återkom dock.... Visade sig vid kontroll hos BMW att det var en spricka i röret från grenröret till AGR. Jag märkte dock inte något fel på bilen, kanske att det luktade lite avgaser i motorutrymmet, men det är svårt då man har dieselvärmare och vintertid går ju den lite då och då. BMW förbjöd mig från att använda bilen och de bytte AGR kylaren. P115D har inte kommit tillbaks efter bytet, så jag föreslår att du tittar nog igen på AGR och kylare och rören som ansluter för att eliminera sprickor. Det kan såklart läcka någon annanstans efter MAF-sensorn eller att den verkligen är trasig.

En MAF är inte jättelätt att felsöka då de ofta "fungerar" även om de är trasiga, men ett sätt är att under tomgång rycka sladden till MAF och se om något händer med motorgången. Ofta (men inte alltid) om det blir en markant ändring i motorgången så kan MAF vara trasig. Det bästa är att felsöka alla slangar och kopplingar så man är säker på att allt är tätt, sen kan man med dator kontrollera livedata på MAF och se hur det ser ut.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
la
39
laslit
530xd Touring - 15
523i -97
Min BMW 530XD har plötsligt börja dricka kylarvätska. Ringde BMW som misstänker ARG-kylaren, är det detsamma som ERG-ventilen?

Fick ju den utbytt för 1½ år sen. då BMW återkallade bilar pga brandrisk, känns ju konstigt att den skulle rasa på så kort tid.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du menar nog AGR, det är samma som EGR (bara olika språk).

AGR = Abgasrückführung
EGR = Exhaust gas recirculation

Men en kylare och en ventil är två olika saker.

Fast här så sitter ju EGR-ventilen fastskruvad på EGR-kylaren (och EGR-ventilen kan köpas separat).

Men jag vet i tusan om man kan köpa EGR-kylaren separat fråm BMW.
G1
15
G1EK
530dA Xdrive Touring 2011
Jag fick AGR-kylaren utbytt på min 530XD för 1,5 år också.
5-6 månader senare började bilen "dricka" glykol igen, körde tillbaka till BMW eftersom jag hade hört av andra i forumet att en del bilar har fått byta AGR-kylare 2 ggr pga läckage.
Men BMW ville inte byta kylare denna gången, dem sa att det kan vara fel på termostathuset eller vattenpumpen. Pris: 9000 kr Avvaktar med reparationen.

Jag kan inte se någon läckage under bilen så jag tror fortfarande att det är fel på AGR-kylaren eftersom den visar samma symptom som första gången.
la
39
laslit
530xd Touring - 15
523i -97
Min bil har aldrig läkt kylarvätska förrän nu i vinter, jag har fått fylla på oftare och oftare. Kört typ 10 mil sen jag fyllde sist och nu varnar den för låg nivå!

Me
15
Medpower
335d GT xDrive -15
Tack för råden! Jag kollade EGR-kylarens rör noga men fann ingenting avvikande. Däremot fann jag följande när jag monterat bort "insugsmanifolden":

Länk

Och detta var inte enda hålet. Insidan:

Länk

Dessutom verkar väggarna ha skiktat sig och närmast bildat mellanväggar.

Spjället hade definitivt också sett sina bästa dagar:

Länk

Verkar snarast som om det brunnit.....
Så det blir till att införskaffa nytt insugsmanifold. Torde ju förklara att den får för mycket luft och felet torde väl bli ungefär detsamma som vid spricka i EGR-kylarröret.
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Medpower: Det där såg inte så fint ut, och som du skriver så har det troligen brunnit och hålen är orsaken till felkoderna.
Brand brukar bero på läckande EGA och att vätskan i glykolen förångas och resterna börjar brinna och branden fortsätter in i manifold.

Du har troligt haft tur att inte hela bilen brunnit upp!

Nytt manifold och en del rengörning verkar vara på sin plats :)

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Me
15
Medpower
335d GT xDrive -15
Lennart: Så är det nog. Eller snarare hade ägaren före mig tur. Jag har bara kört bilen från försäljaren och hem. Har lagt till en EGR-kylare i beställningen. Avstått från att försöka få BMW att åtgärda det inom "tekniska kampanjen". Slipper väntan, transport av bilen, förlorad arbetsinkomst och får tillfälle att förbättra mina mekarfärdigheter. :)
Trodo har fullt överkomliga priser. Nytt till samma pris som bildemonteringen tar för begagnade delar.
la
39
laslit
530xd Touring - 15
523i -97
Nu har BMW felsökt och konstaterat att det var vattenpumpen som var problemet.
Byte av pump multirem och spännrullar landar tydligen på drygt 14000:- .

Får se om jag inte köper delarna på typ Trodo och offrar en lördag istället!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
!!!

Är det inte då man längtar tillbaka till M30-motorerna :-)

Gjorde en snabbkalkyl med dagens priser (BMW Original)
- vattenpump : 2450 SEK
- packning : 35 SEK
- kilrem vattenpump : 189 SEK
- glykol 1L : 60 SEK
MATERIAL = 2734 SEK

- demontering/montering/luftning : 1.5tim á 1500 SEK
ARBETE = 2250 SEK

TOTAL = ~5000 SEK

Men vänta, det är väl en ganska enkel mekanisk vattenpump på din motor? Jag tror den kostar ungefär lika mycket som den till M30 jag nämner där ovan.

Vart isåfall går de andra 116 st hundralapparna till?
Me
15
Medpower
335d GT xDrive -15
Nu har jag bytt ut insugsmanifold, EGR-kylare, sensor och rengjort allt jag kommit åt och motorlampan har slocknat, ingen varning dyker upp och bilen verkar gå som den ska. Kanske bör man någon gång per år rengöra från EGR-kylare fram till insugskanalerna för att undvika samma problem framledes. Eller koppla bort EGR'en men det torde väl inte vara lagligt?
Genomför inte BMW detta gratis? Min EGR ventil byttes för 2 dagar sedan helt gratis hos BMW då min bil blev återkallad. Det jag tyckte var konstigt var att så snart media drog igång att BMW diesel bilar brinner 2018 2019 ringde jag BMW där de också sa att min bil inte var drabbad. I måndags fick jag SMS från BMW och på tisdag bytte BMW EGR även på min bil. Om något mer läcker kring kylning så byter de detta också kostnadsfritt som jag uppfattat det. läcker kylaren så skall den bytas helt enligt BMW i samma veva med EGR ventil osv. Jobber tar ca 2,5 timma hos BMW att genomföra. Jag tror det beror på att de varmkör den efter byte för att se så att inget läcker osv mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.