AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.232

Mysteriet med EGR, kylare och försvinnande glykol

Sida 1 av 2
Ca
53
CaptPete
MB SLK 1999
MB E 240 2002//SÅLD
BMW 520 TDA 2012
Har en F11 disel 2011 som gått 14´. I somras varnade den för lite kylvatten. Fyllde på en liter och körde till november, ny varning, fyllde på igen. Nu är det tätt mellan varningarna, men det konstiga är att det bara går att fylla på någon deciliter åt gången.

Hade den inne hos BMW verkstad i höstas som hoppades på EGR ventil, men sa efter undersökning att det nog var läckage i kylaren. Byte 10.000:-. Avvaktade.

Igår fick jag gul lampa och varning "begränsad kraftuttag". Kröp iväg till närmaste verkstad som körde diagnos och och fick felkod på både EGR-ventil och ngt i motorelektroniken. Han gissade att det var ett och samma fel, att EGR-ventilen sotat igen (tydligen klassiskt fel med denna korkade Gustav Fridolin-konstruktion). Såg också ngn sorts vitt sot vid en röranslutning.

Jag har nu fått offert på byte av EGR-ventil á ca 9.000:- inkl.

Frågor:

1/ Tror ni det är EGR-ventilen eller är även kylaren inblandad (har BMW verkstaden fel/vill göra mer jobb)? Blir det ett steg två i denna reparartion?

2/ Är priset på EGR bytet rätt. Har verkligen ingen aning själv.

Trevlig helg!

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Finns ju en aktion på byte utav EGR ventil eller som bmw benämner den AGR. Har du fått din bytt?

// Jonas
Ca
53
CaptPete
MB SLK 1999
MB E 240 2002//SÅLD
BMW 520 TDA 2012
Tack Jonas. Jag har föreslagit det via BMW verkstaden, men BMW tackar nej med hänsvisning till att bilen har gått 14.000 mil. Visst är detta något av ett fabrikationsfel?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Förvånad av BMW? Inte ett dugg! E det 520d du refererar till? Om det bara skulle vara igensotad egr ventil så kan man ju pröva att försöka rengöra den först. Förmodar att BMW verkstan som skulle ha 9k byter hela paketet alltså kylaren med ventil etc. Tyvärr går det ju ej att bara köpa bara kylaren. Men däremot egr ventilen vilket e lustigt. Ventilen får du en ny för c:a 1600:- Wahler! Däremot hela paketet typ 6-7k!!! Inga större problem o byta varken av dessa. Hoppas du får ordning på det!
Ca
53
CaptPete
MB SLK 1999
MB E 240 2002//SÅLD
BMW 520 TDA 2012
Tack gaspo.

Jag har googlat runt lite och har upptäckt precis det du talar om - medel att rengöra ventilen med. Verkar ju mest vara fråga om att den sotat igen. Kanske är det spayning i insuget som får bli det första steget innan plånboken åker upp på vid gavel.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
No probs! Kolla:

.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har du inte två fel nu? Dels försvinner kylarvätska, dels har EGR-ventilen sotat igen? Skulle inte bli förvånad om den igensotade EGR-ventilen beror på vätskeläckaget dock.
Om det försvinner kylarvätska så måste du ha ett läckage någonstans. Det enda EGR-ventilen gör är att öppna och stänga avgasåtercirkulationen, läckaget måste vara någonting annat.
Ca
53
CaptPete
MB SLK 1999
MB E 240 2002//SÅLD
BMW 520 TDA 2012
jsn - betyder det att brist på kylvätska kan få egr ventilen att sota iigen? Är dessvärre okunnig om detta (än så länge ;-) ). Hade hoppats på tvärtom, att en igensotad ventil kan få kylvätskan att drypa iväg genom avgasröret. Jag har hellre ett fel än två.

Bör jag ändå börja med att spraya medlet som gaspo tipsade om? Eller är det lika bra att åka till verstaden och låta dem decimera min sportlovsbudgetmed en gång?

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Om du enkelt kommer åt EGR-ventilen så börja med att plocka ur den, kolla skicket på den och gör rent den och se om du blir av med det felet, det är en bra start. Jag vet inte vilket medel som är bra, och jag såg inte om de använde ett medel i Gaspos video - tyckte det mest var tryckluft där.
Hittar du några vätskeläckage på andra ställen under bilen? Under kylaren? Under vattenpumpen? En sötaktig doft i kupen och feta insidor på rutorna? Annars är sannolikheten hög att det är EGR-kylet som läcker, ffa om det är en aktion på det.
Ca
53
CaptPete
MB SLK 1999
MB E 240 2002//SÅLD
BMW 520 TDA 2012
Rätt, hans video visade tryckluft. Såg en annan video tidigare med Josema JLM spray som tvättar bort sot och beläggningar från ventilen. Verkar effektivt. Framför allt var det fachinerande att se vilken mängd skit det samlas i ventilen. Hur kan man över huvud taget komma på en så idiiotisk konstruktion.

Har inget läckage under bilen, under kylaren eller vattenpumpen (så vitt jag kan se). Feta innerrutor ja - men det får nog hänföras till allmänt dålig renhållning. Ok, kanske provar sprayen, eller låter ngn mek göra det. Är inte så händig själv.

G1
15
G1EK
530dA Xdrive Touring 2011
@CaptPete - Fick du rätt på bilen? Hur gick det med läckage problemet eller var det bara EGR ventilen.

Egr-ventilen kyls av bilens vanliga kylsystem och kan börja läcka vilket påverkar resten av kylsystemet. Inget konstigt med det. Är din motor en n47 eller b47? Har en helt ny, aldrig använd liggandes på hyllan................
G1
15
G1EK
Min har börjat dra lite kylarvätska (ca.5-6 dl på 8 månader) men ser inte läckage någonstans. Oljan ser bra ut så jag tror inte att toppackningen är fel på.
Undrade om CaptPete fick rätt på sin och vad var det som han bytte, eller gjorde han bara rent på EGR ventilen. Det ser ut som att vi har samma fel.
Min motor är N57D30 och har gått 135k
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Min bil varnade för låg kylvätskenivå strax före sommaren. Nu vid garantikollen (bilen är två år gammal) konstaterades ”läckage i AGR-kylaren”. 530d.

/M

Mina bilar: Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Är inte själv drabbad men när jag hade storbilen inne på service för ett tag sedan så låg det högar av dessa AGR-ventiler på min mecks arbetsbord och golv. Det är som sagt var en aktion på denna del men än en gång blir man förvånad över vilket skit det är som BMW monterar in i sina premiumbilar....

Som fortfarande glad BMW-ägare sedan snart 18 år så förvånas jag över hur mycket fel det verkar vara på nyare BMW, fel som ofta är generella och som drabbar mer eller mindre alla som har prylen, dvs designfel eller fel som är relaterade till någon form av snålhet vid produktion.

Ofta tas ju detta på Goodwill av BMW men ibland blir det ju en dyr reparation för ägaren av den inte helt nya bilen.

Hade det inte varit bättre att BMW gör en eftertänkt och bra produkt från början?

Niklas

Fransosen
er
13
erikaronsson
520d GT -14
118d -08
@tegel

Hur konstaterades det att det var AGR-kylaren som läckte? Märks det om man provtrycker systemet?

Mvh
Erik
G1
15
G1EK
Vad är gränsen på antal körda mil som BMW tar på Goodwill när det gäller bilar utanför garantin? Min började dra kylarvätska i små mängder redan vid ca. 12000 mil och då var bilen 4 år gammal.

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jag får imma på passagerar sidan när fläkten är på! Kan de möjligen vara denna agr ventil som läker? Luktar inge glykol, däremot luktar de typ "nybilsdoft" från fläkten! Ne inge wanderbaum😂
Ca
53
CaptPete
MB SLK 1999
MB E 240 2002//SÅLD
BMW 520 TDA 2012
Hej, lite uppdatering sedan sist.

Nu är ventil och kylare bytta. Klarade mig några månader med att fylla på glykol för vätskenivån och spraya rengöringsspray i insuget som rensade ventilen. Men som sagt, till slut gick det inte längre. BMW var inte intresserade av goodwill då bilen gått för mycket. Gjorde jobbet på en liten verkstad i Stockholm. Bilia hemma på Lidingö hade faktiskt varit billigare.

Lite drygt 10.000 kostade det mig som privatkund att ordna upp det BMWs teknik inte klarat. Bara det kan få mig att gå tillbaka till MB igen.

Ca
53
CaptPete
MB SLK 1999
MB E 240 2002//SÅLD
BMW 520 TDA 2012
@ Mackan, ja mot slutet hade jag också problem med imma på rutorna.

Join the party. Just ten grand.

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
För min förståelse - hur kan en läckande AGR-ventil generera imma på vindrutan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.