AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.624

E39 525 touring -04. Instabil på vägen

Sida 2 av 3
316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Skit också !
Nu har jag bytt länkarmsbussningar bak samt även lagt på nya sommardäck Michelin sport 4 samt gjort hjulinställning !
Ändå så känns bilen som en tvål i en tvålkopp !!
Dags för Silentblocken antar jag !
Skall man köpa original hos BMW eller på eBay tro !
Är de nå bättre med original i detta fallet ?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Blocken kommer nog inte att lösa detta,men ska du byta så köp Myele HD,jag har bytt på flera E39 och dessa är bra.Har du vibrationer i bakvagnen?

Alltså nåt måste ju vara ordentligt off om bilen är som en tvålkopp,min M-sport går som tåget i alla farter trots lite trötta silentblock.Min har gått 23800

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
min E39 sedan var som en orm på vägen
och det var hjullagren bak som var slut
316
Sörgissjö
Nåt galet måste de ju vara och jag tycker det lutar åt silent blocken !
Hade samma fenomen på två Mercedes-Benz jag hade innan och då var det till att byta dessa gummibussningar som håller bakvagnen .
Funderade närmast på eftersom original bussningarna innehåller olja och övriga ej !
Oljan bör ju ha nån effekt antar jag troligtvis en dämpande komforthöjande effekt .
OEM solida bussningar ger nog en stummare men direktare känsla antar jag !
Skall in på Måndag till bilverkstan och göra en check få se vad det utmynnar i !
Återkommer !
316
Sörgissjö
Hej nu har jag varit på bilverkstan och de har kontrollerat bakvagnen .
De kunde inte hitta något anmärkningsvärt !
Han föreslog en hjulinställning !
Och det har jag ju nyss gjort .
Han kunde ju byta Silentblocken om jag prompt ville men kunde inte garantera nån förbättring .
Så nu står man här som en "åsna mellan två hötappar igen "
Den yngre förmågan på verkstan tyckte att bakvagnen kändes lite mjuk = behov av nya dämpare dock inget som kunde ge upphov till de fenomen jag känner i bilen !!
316
Sörgissjö
Lägesrapport !
Har nu varit på en renommerad däcksfirma och gjort hjulinställning !
Vä bakhjul stog fel angående toe in ställningen orsak justerskruven hade korroderat ihop med excentriska brickan vilket gjorde att skruven inte gick att dra åt på korrekt sätt därför hade inställningen farit åt fanders . Denna skruv + bricka skulle behöva bytas !

Ja hur vart bilen då jo lite bättre men den är fortfarande känslig för de spår i vägbanan som gjorts av plogbilen på vintern !
Skall den vara så spårkänslig ???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Allt är ju relativt och i detta fallet även subjektivt, men generellt ska en E39:a vara stabil på vägen.

Har du rätt dimension på däcken och framförallt rätt inpressning på fälgarna?
Vilken dimension kör du med och vilka däck är det?
Lufttryck?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
316
Sörgissjö
Hej Jag har original M-sport 17 tum fälgar och nyligen satt på nya Michelin pilot sport 4 .
Är nyss hemkommen från jobbet och det måste va nåt vajsing i bakvagnen alltså !
Bilen känns som den lever sitt eget liv på vägen ,det känns i ryggraden när man kör att nåt är galet .Den känns inte planterad på vägen om man säger så .
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Hur har det gått med din e39:a Sörgissjö?
Har du fått rätt med den?
316
Sörgissjö

Har varit en vända till hos hjulinställningsfirman och han har dubbelkollat inställningarna och de håller värdena i alla fall samt att han bröt och bände ytterligare utan att hitta nåt anmärkningsvärt . Fick även fara till bilprovningen och testa chassit på skakanläggningen deras det var Ju bra . Det han kunde se där var att kontrollarmarna fram rörde sig en hel del fram och tillbaka när han körde "skaken " på dem .Tyder på att gummit i dessa har åldrats !!
Silent blocken dömde han dock inte ut !!
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Har du tittat efter, om det är olja på någon av dämparna fram? Olja från stötdämparen. Hur ser genomslagsskydden ut?
Min är lite knepig i styrningen. En dämpare V är slut, samt ett minimalt glapp i en styrled H.
Transocean
Vad har TS för däckstryck? 3kg runt om eller rek eller t o m lägre?
316
Sörgissjö
Skall kolla dämparna fram efter läckage !
Däckstryck är 2,8 bak samt 2,4 fram
Är som att den helt plötsligt kan sticka iväg till höger och då jag rätar upp den med styrningen kanske jag överkompenserar och då kan den sticka till vänster !
Är det någon faktor som får den ur kurs så sticker den liksom iväg åt det hållet !!
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Kollat kulbultarna bak? Inte så lätt att känna glappet i dessa dock.Har haft två m5 e39 som varit vingliga och i båda fall hjälpte byte av dessa, kännbart glapp när man väl demonterade de. Hyggligt lätta att byta med rätt verktyg. Mer info finns här:

Länk
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Haft liknande problem att bilen bara sticker iväg. När du kör blir det mer toe-out vilket innebär att bilen upplevs orolig. Toe-in stabilare och mindre spårkänslig.
Du nämner att kontrollarmarna rör på sig en hel del. Felet kan eventuellt vara kombinationen slitna bussningarna och en hjulinställningen som blir toe-out när du kör bilen. Hjulen strävar ut när du kör och slitna bussningar leder till toe-out.
Även om bakvagnen är OK men felet sitter i framvagnen så blir det inte rätt balans i bilen.

Firman som jag alltid använder för hjulinställning kompenserar med lite extra toe-in men alltid inom toleranserna. Som Daniel123 upplyser dig om så kolla kulbultarna bak och som Trucker skriver så tror jag inte heller på silentblocken.

Har för drygt 1 månad byt alla länkarmar bak och bakvagnen blev kännbart stabilare men du har ju byt så där ligger inte felet.

Kör själv med Michelin PS4 och det jag kan säga är att 2.4 i däcktryck fram funkar dåligt för mig. Bilen blir lite som du beskriver sticker iväg åt något håll. Har hittat ett däcktryck där bilen känns stabil vilket landade på 2.7 runtom.
Jag skulle först ha testa med att pumpa alla fyra hjul till 2.7

Tror mest på en kombination mellan länkarmar och felaktig hjulinställning på grund av slitna bussningar och ett däcktryck som PS4 inte gillar för just din bil.

316
Sörgissjö
Bra tips men har alldeles nyss bytt dessa två kullänkar !
För att förhoppningsvis få bort slitaget på insida bakdäck jag hade ifjol !
En tanke angående däcken dessa pilot sport 4 kan de ev p.g.a de är styvare i sidled ge större effekt , förstärka detta beteende om man har nån bussning som inte är hundra !!
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
hmm.. För mig så hjälpte det inte att byta kullänkarna för att få bort slitaget på insidan. Slitage på insidan är förenat med toe-out. Inte alls säkert att det beror på ökad camber på grund av slitna kullänkar. Felaktig toe sliter mer än felaktig camber och du har ju haft problem med just toe inställningen bak.
316
Sörgissjö
Däcktrycket kommer från instruktionsboken. Men då låg det väl på typ 2,3 fram och 2,7 bak för kombin då. Har funkat bra förut på de däck jag haft !
Hjulinställning har jag nyss gjort skall kolla vilka värden han ställde in på toe in !
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Att den far så på vägen påminner mig, om min e28:a, med krökt fjäderben, längst ner på fjäderbenet (sammanfogning rör,gjutgods). Är inte så på e39, men fjäderben har den.

Nää de upptäckte inte det, vid hjulinställning??????.

Kolla avstånden mellan fälg och. fjäderben, på båda sidor, med bilens tyngd på plan mark.

Nr 1. Vet inte hur styrkolonnen ser ut på e39:an, men på e34 kan det uppstå glapp. Otrevlig styrning. Justeringen sitter ovanför pedalerna på e34.

Skulle kollat allt, vad gäller styrningen, styrväxel samt hjullager fram om jag haft som du.
Det Du skriver om ovan, hur bilen uppför sig, är rejäla avvikelser.

Ulf
316
Sörgissjö
Nu har jag varit på lyft brygga och gungat rejält i bakvagnsupphängningarna !
Har greppat i Alu bakramen och dragit upp och ner !
Det glappar ganska mycket i gummibussningarna samt att det blir ett klonk - ljud
Tror ni det tyder på nånting speciellt ?
Inget läckage från dämpare kan spåras . Gummibussningarna ser i övrigt friska ut vid analys !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.