|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej tycker BMW:n har börjat bli lite svår att hantera på vintervägen ! Dels tycker jag man får sitta och små korrigera med ratten emellanåt . Samt även sitta och styra emot emellanåt . Den kan även kännas instabil på vintervägen ! En E39 skall väl inte kännas så ? Den har rullat 19600 mil vid dags dato . Tycker även den börjar kännas mjuk ! Är det dags för renovering av hjulupphängningarna , ?? | |
|
Låter som bussningarna till bakvagnsbryggan - i bland kallade "silentblocken". Fyra coca-cola-burks-stora gummibussningar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja kan det vara från bakvagnen problemen uppkommer fast det är i framvagnen ,ratten som det känns ! Är det vanligt att dessa är slitna efter ca 20.000 mil ? Är de bökiga att byta dessa block såg att de inte var så dyra ca 1300 SEK på e-bay om jag inte såg alldeles fel ! |
|
|
Silentblocken fick jag byta vid 24000 mil. Lätt att kolla om dom är slitna med garagedomkraft och pallbockar. Om du lyfter under diffen och sedan ställer pallbockarna under de främre silentblocken t.ex och sänker domkraften så ser du om silentblocken rör sig mycket. Mina rörde sig runt 9-13 mm när jag sänkte domkraften och belastningen kom på pallbockarna istället. Går även att kika in bakom hjulet när man lyfter men inte lätt om man vill mäta. När dom är riktigt slut så blir dom även lite blöta, då dom är vätskefyllda original som börjar läcka ut. Kan ju även vara något så enkelt som en dålig styrled? Jag upplevde inte bilen så värst ostabil innan jag bytte men lätt att kolla. Mvh Robin |
|
|
En glapp styrled - eller annat i framvagnen för den delen - kan ställa till med mycket vingel. Lyft bilen, rucka på hjul och stag, lyssna, känn. |
|
| Skulle börja med att undersöka skicket på däcken. | |
|
Har kollat detta med att lyfta under bakramen och det rördes ungefär lika mycket på varje sida ! Men är det verkligen så att de är slut om man har en rörelse vertikalt när man lyfter hjälpramen ? |
|
|
Vad som är inom toleranserna vet jag faktiskt inte. Jag hittade någon guide på svenska där någon visade med lite bilder på någon sida. Och mina såg likvärdiga ut som hans bilder, plus att 1 av dom läckte, åh då är det verkligen dags att byta. När dom nya satt där så rörde det sig minimalt. /Robin |
|
|
Har bilen rullat 20.000 mil eller mer och bussningarna aldrig är bytta, är det garanterat dags att byta dem pga. slitage! Sedan kan det vara fler delar som är slitna i bakvagnen också men bussningarna är garanterat slitna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja jag kommer i alla fall att byta kulledsbussningarna ute vid naven då de gnekar när man hissar bilen upp och ned ! Sen om de är slitna för det vet jag inte de är i alla fall osmorda torra . Silentblocken vet jag som sagt inte om de är slitna tror att det skall vara en viss rörelse på hjälpramen kontra dessa i vertikal led. |
|
|
En liten rörelse skall det vara i lodlinjen, men det är inte så mycket om de friska. Såg du några sprickor i gummit? Men som sagt - vid + 20.000 mil är de dags att byta de fyra stora "silentblocken"! Touringens bussningar är ömtåligare/slits snabbare än sedanens dito, då touringens är vätskefyllda. Kulleden är också en slitagedetalj som man byter senast då de börjar knirra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En liten rörelse var det på alla 4 bussningar axiellt men inga sprickor kunde ses och heller inget läckage av olja ! Blir till att börja med byte av dess kulledsbusningar Så de är vätskefyllda , lite märkligt ? OE bussningarna man köper är de också vätskefyllda ? I fall de inte är det tappar man väl någon egenskap då antar jag ! |
|
|
Hej igen ! Lägesrapport Har nu bytt de yttre kulledsbussningarna i bakvagnen och till en början tyckte jag att det vart skillnad .Dock nu tycker jag att bilen blivit värre på vägen , det är som att bakänden plötsligt driver iväg i sida vid hårdare kurvtagning riktigt otäckt !! Kan även kännas att den som lever sitt eget liv emellanåt ! Har dock ej gjort någon hjulinställning efteråt , är det obligatoriskt efter byte av kulledsbussningarna. ? Vad kan vara galet i övrigt ? Just nu känns E39:an inte rolig alls på vägen 😩 |
|
|
Jag tror inte din bils nerovositet beror på silentblocken,när dom är slut brukar man få småvibbar i hela bakvagnen märks speciellt om du åker över brunnslock eller liknande.Sedan är bilar med fjäder mer känsliga. Jag skulle mäta upp den och se om nåt felar,här kan du se när jag böt på en touring Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Nej några vibrationer har jag inte ! Mäta upp du menar fyrhjulsinställning ? Det kanske är obligatoriskt efter byte av kulledsbussningarna ? |
|
|
Hallå igen Tittade igenom din länk angående bytet av dessa silentbussningar och har några funderingar . Du menar att om man har ett axiellt glapp är bussningarna dags att byta ? Är inte om problemet om glappet är radiellt i bussningen ? Verktygen du använder , Klann känner jag till men Laser vet jag inte vad det är ? Original sägs ju vara oljefyllda men köper jag OEM är de utan olja vad jag förstår spelar det någon roll ? , Oljan bör väl ha en effekt |
|
|
Om bryggan flexar onormalt så byt och köp Myele HD utan olja dom håller nog bilens livslängd Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Ok Hur byter jag dessa bussningar på bästa sätt ? |
|
|
Tja om du vill byta själv är det väl att bygga,hyra, köpa verktyg,det var nog 25år sedan jag böt på nån E28 utan specialverktyg och det är inge roligt. Dyrt att lämna in har hört priser på 4tu Vill du ha mer info om mina så pma Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Ja har sett något verktyg på nätet från laser ganska dyrt uppåt 3000 nånting !! Men det är kanske uppåt den prisnivån man måste för att få ett kvalitetsdriftig som funkar antar jag !! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.