|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu ligger den stabilt på 08,7l med lite tur så 8,6l. Ingen skillnad om jag gasar lite eller mycket fis kör man så kan den gå ner till 8,4 kör man ordentligt så 8,7. Tycker allt över 7 är högt för en så pass liten motor. Kör mest 80 sträckor och lite 50 sträckor. |
|
|
Jo, det låter högt på en så liten bil med så liten motor! En 116i borde ligga runt halvlitern i förbrukning tycker jag personligen om det skall vara någon större mening med en sådan bil... På E39:an har jag t ex. en snittförbrukning mellan 0,8 och 0,9 liter milen blandad körning (en hel del långkörning runt 100 km/h). Mycket "stads-" och kortkörning gör dock att den gärna sticker iväg över litern. Då får man ju även tänka på att det är en gammal, relativt stor och tung bil med relativt breda lågprofilsdäck (225 på vintern och 235 på sommarn) med en ganska omodern automatlåda och en relativt stor sexa.... Det som är lite konstigt med denna bil är att det är väldigt liten skillnad i momentanförbrukningen i jämn fart inom intervallet 80-100 km/h (enligt mätaren som diffar ca 5 km/h i 100 km/h mot gps och fartkameravarnare). På E46:an med lite mindre motor (2-literssexan) och manuell låda låg jag ungefär på en förbrukning som var ca 1 dl lägre - dvs. mellan 0,7 och 0,8 liter/milen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Växla ner och dra ur motorn i lägre växel, när den är varm. Efter det. Kör som vanligt. Märkligt nog, får jag mindre bränsleförbrukning efter det. Ska byta mina reglersonder och kattar (lös monolit(r)). Får se, om det blir skillnad eller fenomenet kvarstår. MrA: 0,75L/mil blandad körning, vad man kan läsa ut på autopowers modellguide. Från 2008 årsmodell sjönk förbrukningen till 0,58L/mil, blandad körning. |
|
|
Din bil har en deklarerad förbrukning på 0.75 så om du ligger på 0.85-0.9 så är det helt normalt. Min egen 116i -05 ligger också på ungefär den förbrukningen. Jag har även en 116i -09 och visst - den kanske går något lite snålare men den ligger betydligt längre från den "officiella" förbrukningen på 0.58 trots start/stopp och 6-växlad låda än vad 05:an gör. Däremot så har förbrukningen varit hyfsat korrekt på de bilar jag har haft med större och starkare motorer. Kontentan är att en relativt liten/klen motor drar förvånansvärt mycket soppa jämfört med en större/stark motor. |
|
|
Att "blåsa ur motorn" någon gång ibland är inte helt fel, det suger rent vevhusventilationen och blåser bort en del avlagringar mm. Det kan säkert rensa lambdasonderna också då avgastemperaturen och flödet ökar. Jag har märkt att efter vinterns "fis-körning" brukar bilarna dra mer soppa på våren innan man lagt på sommardäcken och "blåst ur" motorn några gånger. Nu senast med E39:an, tyckte jag att den drog lite väl mycket soppa (frugan kör den mest och hon kör rätt lugnt även om det blir en del långkörningar). Jag blåste ur bilen rejält några gånger efter att ha bytt till sommardäcken och första gångerna rök den rätt friskt - dels vitt kondensvatten men också "svartrök" vid fullgasacceleration. Efter det går motorn mjukare och snålare och ryker inte längre vid fullgasaccelerationer... :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oktantal anger inte energiinnehållet, utan kompressionsförmågan. Högre oktantal minskar risken för spikningar men energiinnehållet är detsamma i 95 och 98 oktan. Detta är en vanlig missuppfattning. I en 116i är det således bortkastade pengar att använda 98 oktan (om nu inte motorn är optimerad för 98 oktan vilket är osannolikt) i en 116i. Troligtvis säljs all 98 oktanig bensin idag med inblandad etanol. Inte heller givet att 15" är snålare än 16" IRL (finns något uförligt test i tyska AMS). Bränsletesterna av tillverkarna utförs inte sällan med 4.5 bar i däcktryck (det är inte optimalt för komfort eller däckens livslängd). |
|
|
Min 118i drog 0.85-0.90 l/mil tills jag lät rengöra gasspjället och bytte MAF-sensorn. Nu drar den 0.70-0.75 l/mil. Hade inga felkoder på MAF-sensorn, bara gasspjället men bytte ändå MAF-sensorn då jag inte fick något värde via ODB2-porten från sensorn, bara noll. Samt att jag hade huggande koppling där andra på forumet pekar på MAF-sensorn. Jag upplever att soppaförbrukningen gått ned och att kopplingen är bra. Efter några dagars körning. Får iofs inget MAF-värde nu heller men motorn går bra och det är ju huvudsaken. |
|
| Ja varmkör och gasa på sen så minskar det. Men sen börjar det igen till nästa gång man kör... | |
|
MrA: Svaret på din fråga är nog helt enkelt att du inte är så bra på att köra bil som du tror, åtminstone om vi definierar "kunna köra bil" som att "kunna köra med låg bränsleförbrukning". För det första så får man inte jämställa landsvägskörning med motorvägskörning. Körcykelns landsvägskörning har jag för mig är 87 km/h (minns inte riktigt) och motorvägskörning är ju avsevärt högre med avsevärt högre förbrukning. En liten 116i måste dessutom jobba rätt hårt i den farten och då flyger ju allt vad bränsleekonomi heter ut genom avgasröret. Testa att försöka förbättra din körning, gasa mjukare, motorbromsa mer, släpp gasen i nedförsbackar eller frirulla. När du steg för steg ser att förbrukningen sjunker så kommer du nog successivt ser var du kan göra din körning mer ekonomisk. "I den och den kurvan ska jag släppa gasen tidigare och där skall jag motorbromsa för 500 m senare är det en rondell osv". Jag hade samma problem med en Toyota Auris 95hk en gång och när jag lärde mig hur den är byggd för att köras så fick jag ner den till något som LIKNADE tillverkarens egna siffror. |
|
| I stadstrafik, genomsnittsfart enl färddatorn: 34.5 km/h förbrukning 0,88-0,90 lit/mil. Kört allt korta stäckor 4-5 km. 118i automat, 3 cyl 136 hk bensin, 18 tum fälgar. Mvh | |
|
Vår 118i med M-paket står enl. färddatorn just nu på 0.76. Bara gått 24000 mil. Rullar på 205x50/17. Mycket stadskörning!! Motor N43 och bytt kamkedja. Men oljeservice varje 2000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.