AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
10.896

Ökad batteriurladdning

Sida 2 av 2
thekinglives
Ulf:Jag skrev bör, inte skall.
Din E60 och din F11 med kommer att fungera ungefär som förut även om du inte
regestrerar batteribytet.

Ett batteri som är i sin slutfas av sin livslängd behöver längre laddningstider och blir snabbare urladdat,
Detta innebär att bilen laddar batteriet som är i slutet av sin livslängd intensivare än när det var nytt, när du sedan byter batteri fortsätter bilen att ladda det nya batteriet lika intensivt vilket säkert inte dödar det nya batteriet, kanske tvärt om,
men det går ju åt mer energi.

Sedan verkar du ju förstått att bilen håller lite koll på energi ut och in från batteriet?
och då kanske du också kan tänka dig att bilen blir lite snurrig om du pluggar in ett 110 Ah batteri när bilen tror det sitter ett 90Ah batteri i som tur är är det ju åt rätt håll. Hade du satt i ett 55Ah batteri istället så hade du förmodligen fått tråkigare störningar än de inskränkningar som eventuellt kommer med ett större batteri.

Även AGM eller icke AGM ska ju kodas in, vet inte, men kan tänka mig att ett AGM tillåts att laddas ur lite mer, kanske laddas det på ett lite annurlunda sätt med.

Med anledning av ovanstående tycker jag att man BÖR regestrera sitt nya batteri.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Och man behöver inte göra det på BMW. Jag gjorde det på lokala fd Saab-verkstaden för en kostnad av en vetelängd.:)

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
thekinglives
Jag vill förtydliga, Ulf har naturligtvis helt rätt i att detta mest är ett sätt att samla in pengar till BMW AG, samma sak när det gäller allt annat som måste kodas in hit och dit, liksom BMW performance programvaror,mm.

Anledningen att jag tycker man bör regestrera sitt batteri, eller koda in ett med annat Ah antal är att jag ogillar "dollarplinget" och felmedelande som
battery discharge mm.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
AGM-batterier har lite högre spänning.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Batteriet laddas till dess det har uppnått rätt spänning, oavsett hur många Ah batteriet har, oavsett om man har nytt eller gammalt, stort eller litet batteri.
Tidsfaktorn för hur länge batteriet laddas är inte styrd på något sätt, utan det är alltså spänningen som bestämmer hur länge batteriet laddas.
Ett batteri med högre Ah laddas helt automatiskt lite längre, och tvärtom.

Var finns uppgifterna om att laddningen skulle vara mer eller mindre "intensiv" om man har nytt eller gammalt batteri? Jag har verkligen sökt men inte hittat några fakta om detta.

När jag har gammalt batteri så tar det helt enkelt lite längre tid att uppnå rätt spänning, så bilen fortsätter ladda för fullt lite längre, till dess angiven spänning har uppnåtts.
När jag byter till ett nytt batteri så tar det kortare tid att uppnå rätt spänning, och helt automatiskt slutar den då att ladda när rätt spänning har uppnåtts.
Konstigare än så är det nog inte.

Men helt rätt att ett AGM batteri tål lite högre spänning. Man bör alltså programmera in ett AGM batteri så att laddningen fortsätter lite längre, till dess man uppnått rätt spänning för AGM-batteriet,
om man vill utnyttja sitt AGM-batteri fullt ut.

På min E61 fick jag ofta pling/varning när batteriet var dåligt.
Efter att jag bytt batteriet fick jag aldrig mera under 4 år någon enda pling/varning. Utan att initiera/programmera...

Men som sagt, om man gillar att ha bilen avstängd och spela stereo länge så kan det finnas anledning att programmera in t ex 110Ah.
Men om man inte programmerar så är det enda som händer att stereon fortsätter stängas efter lika lång tid som om man hade t ex ett 90Ah batteri.
För mig kvittar detta...
(Ingen byter till ett mindre 55Ah, så det avstår jag att kommentera.)
Notera att ovan endast gäller när motorn är avstängd.
När motorn går och bilen laddar så spelar det ingen roll om man har 90 eller 110Ah (då spelar det inte ens någon roll om någon skulle ha bytt till 55Ah!).
Je
11
Jesior
740d xdrive m-sport-14
Hej

Jag som startade tråden är tillbaka med en rapport,verkar som jag drog igång en tuppfäktning vilket är kul,all info gör en klokare.
Batteriet va kass,fick tid idag på mekonomen de sätter in ett nytt tudor batteri och kodar om för 3500 kr.
Samtidigt har jag googlat som faan nu på detta problem och hitta något som heter Carly for BMW . Länk
Verkar ju lovande,då kan man koda om själv och köpa sitt batteri var man vill.
Det verkar även finnas massa andra roliga finesser på denna wifi puck/app.
Nu har jag bråttom så det blir ekonomen,men jag beställer en för framtiden.
Någon som vet något om detta ??
De va det,ha de bra
mvh Jerry
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack Jerry för feedback, det uppskattas!
Då var det som flera av oss misstänkte, problemen berodde på att batteriet var kass.
Du sparade nog omkring 1500:- (?) på att välja Mekonomen i stället för märkesverkstad. Med lite tur så får du kanske dessutom ett bättre batteri.
thekinglives
Ulf 530: Du söker ju inte svar eller hur? Du tror dig ha ett svar och rapar samma sanning om och om igen, det här om uppnådd spänning.

I BMW,s eget program ISTA D, finns ju information om precis allt, vill du sluta tro
kan du ju läsa där.

Hur bilen laddar batteriet styrs av bilens mjukvara, I biltillverkarens iver att få ned utsläppsvärden och presentera en bra bränsledeklaration har programvaran ändrats många gånger.
Alltså kan två BMW E60 tillverkade 2007-03-12 ha rätt olika parametrar för att sköta batteriladdning, det beror helt enkelt vilken mjukvaruversion bilen har.

Du pratar mycket om att spela sterio med bilen avslagen och jag förstår att du vill påvisa att du inte tillhör denna "raggarkultur" utan mer till den sofistikerade medvetna och kunniga BMW ägargruppen?
Dock Kanske du använder Dieselvärmaren? Den råkar ju också övervakas av IBS.

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Visst, visst, den levande kungen. Du har rätt och jag har fel.
Hoppas du kan känna dig nöjd så?
Då kan vi lägga ner det här.
Je
11
Jesior
740d xdrive m-sport-14
Hej

Det är jag puckot som startade tråden,om jag lyssnat på Johan B hade jag tjänat tusenlappar.
Som sagt så lämnade jag in bilen till mekonomen för batteribyte,de konstaterade att det fanns kräm i batteriet och hittade inga fel i den,men att det fanns feikoder i datan som de ej kom in djupare på,utan endast bmw kan göra detta,ringde bilfirman i malmö som jag köpt bilen av och de sa lämna in den till bmw.Jag gör som de säger och lämnar in den till bmw uppsala.Idag hämtas bilen,ett nytt batteri är insatt(gel batteri)felkoder nollade,det gamla hade 10 st djupurladdningar därför helt slut.
Tot kostnad inkl, felsökning 7900 kr+550 kr lånebil.Har skickat kopior till bilfirman men de är ej villiga att svara.
faan va glad man blir.

mvh Jerry
Je
11
Jesior
740d xdrive m-sport-14
Hej

Det är jag puckot som startade tråden,om jag lyssnat på Johan B hade jag tjänat tusenlappar.
Som sagt så lämnade jag in bilen till mekonomen för batteribyte,de konstaterade att det fanns kräm i batteriet och hittade inga fel i den,men att det fanns feikoder i datan som de ej kom in djupare på,utan endast bmw kan göra detta,ringde bilfirman i malmö som jag köpt bilen av och de sa lämna in den till bmw.Jag gör som de säger och lämnar in den till bmw uppsala.Idag hämtas bilen,ett nytt batteri är insatt(gel batteri)felkoder nollade,det gamla hade 10 st djupurladdningar därför helt slut.
Tot kostnad inkl, felsökning 7900 kr+550 kr lånebil.Har skickat kopior till bilfirman men de är ej villiga att svara.
faan va glad man blir.

mvh Jerry
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Lycka till ge dig inte för än de bet
thekinglives
Hur i helvete kan de ta 7900kr för att koppla upp bilen och sedan byta batteriet och registrera detta?

Batteri borde väl inte kosta mer än 3000kr?
En verkstadstimme 2000kr???

Var kommer de andra 3000kr ifrån?????
Je
11
Jesior
740d xdrive m-sport-14
Jaa du,här ska du få se enligt faktura:

avläs felminne 422 kr
utför testmodul 857 kr
manuell mätning 640 kr
batteribyte registrering 701 kr

Tot arbetskostnad 2620 kr
Agm batteri 3724 kr

Totalt 6344 kr + moms = 7930 kr

Bavaria my ass

mvh Jerry

Transocean
Bavaria...aha :-) norrmän vet hur man tar betald :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.