|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Köpte en 740d xdrive m-sport 2014 igår,körde upp den till stockholm från malmö. Första natten går larmet hela tiden samt att jag får fel kod "ökad batteriurladdning vid stillastående" Bilen har stått ett år på en bilfirma inomhus,den är svensksåld,garantin gick ut i nov. Så pass ny bil och redan slut på batteri har jag svårt att tro. Bilfirman som sålde den har ingen aning som vanligt. Någon smart som vet något ???? mvh Jerry | |
|
Tja, det går att knäcka ett nytt batteri på några månader om man misshandlar det ordentligt genom upprepade djupurladdningar etc... Har bilen stått hos en försäljare som inte har underhållsladdat batteriet regelbundet, är det stor risk för att det är kass nu. Bäst är att plocka ur batteriet ur bilen och låta mäta upp kapaciteten hos någon som har en kvalificerad batterimätare. De visar ungefär hur mycket kapacitet batteriet har tappat utifrån när det var nytt och om det behöver bytas eller bara laddas upp ordentligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok,tack Johan för snabbt svar. Då blir det till att jaga ett nytt omgående,vilket är det bästa för denna bil och att slippa handla på bmw för dubbla pengen? mvh Jerry |
|
|
Jag har haft samma felmeddelande på min bil. Då var det ett av handtagen till comfort access systemet som spökade och höll bilen vaken. Meddelandet säger ju att något drar ström vid stillastående och egentligen inget om låg batterispänning. Men ett batteri som inte orkar hålla spänningen kanske ger samma resultat? /Ronny |
|
| Går larmet hela tiden drar ju det åxå ström... | |
|
Fick råd av en bilmeck att inte handla batteri än,först kostar det skjortan sen måste det registreras i datan,vilket du ej kan göra själv,alltså ännu mer kostnader.Mecken trodde ca 4000 kr,så nu lånade jag hans proffs laddare och kör den tills imorgon. Än så länge inga larm eller fel koder......ta i trä. Jerry |
|
|
Låt någon mäta upp batteriet med en speciell mätare där man knappar in batteriets kapacitet - då kör mätaren ett testprogram mot batteriet och sedan får du fram en diagnos som säger hur batteriet mår och om det är OK eller kass! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Går detta att göra efter att jag laddat batteriet ? Jerry |
|
| klart de går | |
|
Felaktigt handhavande, t ex djupurladdning, frysning etc kan förstöra även ett nytt batteri och det är inte så ovanligt. Batteri kan man byta själv. Ett batteri av känt märke och hög kvalitet (Tudor eller liknande) kan man nog få för 1500 - 2000:- Åtminstone på E60/61 behöver man inte registrera i fordonsdatorn, om man inte vill. Men åk till en batteri-firma och gör en diagnos som Johan B säger. |
|
|
OK Tack och bock för era inlägg mvh Jerry |
|
thekinglives |
Ingen skillnad mellan E6x och F01 i batteriregestreringssynpunkt. Båda modellerna har IBS och ett rätt avancerat system för detta, så helt klart bör man regestrera ett nytt batteri. Byter du till ett annat AH tal på batteriet bör du även utföra det BMW kallar programering. |
| bilen måste kopplas upp å registreras att den får ett nytt batteri annars får du ej den optimala laddningen på batteriet | |
|
Jag körde 4 år med min E61 utan att registrera nytt batteri och utan att programmera ökat Ah. Allt fungerade alldeles utmärkt. Jag undersökte detta ganska noga. Jag kunde inte få fram att laddningen överhuvudtaget skulle påverkas av utebliven registrering/programmering. Mitt batteri med ökat antal AH laddades fullt, så som det ska vara. Det enda jag kunde få fram som skulle motivera registrering/programmering var att när motorn är avstängd (generatorn inte laddar) så mäter systemet "batterireserven" och stänger av strömförbrukare så att det alltid ska finnas startström. Alltså om man står stilla med avstängd motor med t ex stereo och andra förbrukare i gång, så stängs stereon av för att spara på strömmen. Om jag hade registrerat/programmerat så hade jag alltså kunnat spela stereo lite längre med avslagen motor, innan stereon stängs av. Detta var inte så prioriterat för min del... Så jag körde i 4 år och allt fungerade alldeles utmärkt. Jag hade tydligt förbättrad startförmåga med mitt nya batteri som hade betydligt bättre kapacitet vad gäller köldstartförmåga än det BMW-märkta s k "original-batteriet". Självfallet tillverkar inte BMW några egna batterier. Man tjänar bra med pengar på att köpa in relativt billiga batterier från en vanlig batteri-tillverkare och i ordern ingår att batterierna ska vara märkta/målade med BMW:s logga. Enligt min uppfattning så är det helt överskuggande huvudsakliga syftet med registrering/programmering att "tvinga" in bilägaren till auktoriserad verkstad för att tjäna pengar på honom. T ex genom att försöka "tvinga" bilägaren att byta batteri till en kostnad av omkring 5 000:- i stället för att bilägaren byter själv för 1500:- Gällande mitt eget resonemang reserverar jag mig mot att nyare modeller skulle kunna ha mer sofistikerade system(?). Men jag refererar till mina egna erfarenheter med min tidigare E61. När det blir dags för batteribyte i min F11 kommer jag att byta själv... |
|
|
WAN; har du några faktiska belägg för din info att laddningen skulle bli sämre av att man inte registerar? Jag undrar bara hur det kan gå till att systemet i bilen ser till att laddningen skulle försämras om man inte registrerar batteribytet? När bilen är ny så fungerar laddningen som den ska. Så vitt jag kan förstå så fortsätter laddningen att fungera så även fortsättningsvis (om inget direkt fel uppstår på laddningen). Laddningen fungerar men batteriet slits, åldras och försämras. Till slut blir originalbatteriet så dåligt att jag beslutar att sätta in ett nytt batteri. Då menar du att helt plötsligt skulle systemet i bilen se till att laddningen försämras på något vis..? Ursäkta mig, men jag förstår inte logiken i detta... Min uppfattning är att systemet känner av spänningen i batteriet och fortsätter ladda tills det uppnått rätt spänning, alltså att batteriet är "fulladdat". Självfallet gäller detta oavsett hur många Ah batteriet har. Om man har ett batteri med högre Ah så fortsätter laddningen lite längre till dess det större batteriet har uppnått rätt spänning. Det finns ingen funktion som skulle "stänga av" laddningen tidigare. Däremot förstår jag logiken i att bilen, vid stillastående motor, stänger av stereon lite onödigt tidigt, eftersom systemet inte känner till att jag har bytt till ett större batteri som egentligen skulle klara att stereon spelade en stund till. Om detta är en viktig funktion för dig så bör du absolut registrera/programmera. Men om det är startförmågan du prioriterar så behöver du inte göra något alls, för den förbättrade startförmågan följer med i ditt nya batteri. |
|
| Jag har sagt det förr och gör det igen. Koda in batteriet!! Jag körde min 530i E60 i elva år och 30.000 mil. Första åtta åren med originalbatteri. Därefter bytte jag till ett likadant UTAN att jag kodade in det. Det nya höll i tre år under samma körbetingelser. Sedan behövde det bytas. Så jag tror den korta livslängden på batteri två berodde på att jag inte kodade in batteriet. Med tanke på batteripriset är det väl värt att lägga några kronor på att få det inkodat. | |
|
Mats; du och jag tror olika. Jag har försökt förklara på vad jag grundar min uppfattning. På vad grundar du din uppfattning? Enbart på att ditt nya batteri behövde bytas efter bara 3 år? Det kan ju finna väldigt många orsaker till detta... Mitt batteri fungerade fortfarande perfekt när jag sålde bilen efter 4 år. Med allra största sannolikhet fungerar det fortfarande efter mer än 5 år eftersom jag inte hört något från nya ägaren. Jag har försökt komma med en logisk förklaring till min uppfattning. Jag påstår inte att du har fel, men ber dig presentera en logisk förklaring till din motsatta uppfattning? |
|
| Kan den levande kungen, WAN eller någon komma med en rimlig förklaring till varför bilens laddning av batteriet plötsligt skulle börja fungera sämre efter att man bytt till ett nytt batteri? | |
|
Ulf, Googlar du på IBS så hittar du långa förklaringar om funktionen och varför man ska nolla. Jag klipper ut ett statment, och det räcker för mig för att jag lägger ett par hundringar på det. Sedan är det upp till var och en och ta eget beslut. "To replace a battery on your modern BMW, you will require registering the replacement with the microcontroller monitoring the Intelligent Battery Sensor (IBS). Performing this replacement registration is necessary because the IBS learns the battery state of charge, driving habits, and builds a history of the state of charge. The IBS uses that history to determine the operating speed of the variable speed alternator. This operation is used to properly balance the charge and discharge current of the battery. Without registering a replacement, several problems be arise as a result such as over charging the battery, reduced fuel mileage due to unnecessary charging." **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Ulf, hade du IBS i E61? (Hade inte det i 325an.) | |
|
Ja, jag hade IBS. Jag finner inget i ovan statement som belägger att laddningen skulle bli sämre när man byter till nytt batteri. Om bilen lagrar körmönster, laddningsmönster osv så ändras inte detta av byte till nytt batteri. Om så vore fallet så måste ju alltså bilen initeras/programmeras om man byter förare/ägare eller gör något annat som ändrar mönstret. Utan att registrera ny ägare/nytt körmönster så skulle batteriets livslängd förkortas... F-n trot..! Men det står självfallet var och en fritt. Jag gjorde det inte på E61 och det fungerade perfekt i minst 4 år. Kommer inte heller att göra det på F11 eller F20 när det blir dags för batteribyte. Om det skulle kosta ett par hundralappar så skulle jag kanske göra det. Men när jag bytte på E61 så fick jag prisförslag på 4800:- med ett BMW-märkt batteri av standard typ. Själv bytte jag på 20 minuter och betalade 1500:- för ett värre Tudor batteri. Så för min del skilde det betydligt mer än bara några hundralappar och dessutom fick jag ett batteri med mycket bättre kallstart-egenskaper. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.