AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.267

Lockande byte 118d 325 coupe- hjälp!

Sida 1 av 2
An
21
Antito
118d f20
Hej,

behöver lite råd i en delikat fråga.
Jag har en 118d 2013 som jag har svårt att riktigt gilla, den är supersmidig istan, ganska kul att köra på småvägar men är ingen riktig bil tycker jag.
Nu har jag möjlighet att göra ett jämnbyte med en 325 coupe 2007 som gått 5700 mil, absolut toppskick med m-sportfjädring, sportstolar, stora stereon, svensksåld 1 ägare, performance avgassystem mm.

Min bil har taklucka,navi, sportstolar.skinn,import .

Värdemässigt kanske jag förlorar en del...
Bytet är hos en seriös bilhandlare,

Är oerhört sugen på byte, frågan är bara hur jag ska lägga fram det för hustrun...

Råd/tips mottages tacksamt

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Om jag skulle vara i ditt sits skulle jag klart göra detta byte.
Men det är jag det.
Mest med tanke att ditt 118 är en import. Ingen ont om import bilar men svensk sålda 118 från 2013 i runda slantar kostar 130-140. Din måste rejält under när den ska säljas. Och en 325 som är svensk såld som gått lite mer än den du hittat runt 100.-
Den som du tittar på är i bra skick gått lite men lite väl dyrt.
Så en förlust ekonomiskt blir det men då har du en roligare och aning store bil.
Är din 118 manuell växlad?
An
21
Antito
118d f20
min bil är manuell och har gått 3300 mil ska tilläggas

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Lycka till!

Jag hade aldrig lyckats övertala min fru till att vi ska byta till en 6 år äldre bil som drar mer soppa och där försäkringen är dyrare.

Om bilhandlaren vill byta jämnt så finns det nog en anledning till det =)

Men som du ser på min profil (med för tillfället 3 st x18d bilar) så köper jag inte bil genom att följa hjärtat. Det spar jag till jag fyller 40!

//Stenback
An
21
Antito
118d f20
Kan tillägga att jag är 55 och lite trött på att vara förnuftig

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Då ska du såklart göra bytet!

Men för att bidra med lite argument:
- Säkerheten, en strörre bil är alltid bättre!
- Diesel i dessa tider? Är det inte många städer som inom kort kommer förbjuda dieslar?

//Stenback
An
21
Antito
118d f20
Tack för synpunkter, kom gärna med fler!
Sen opponerar jag mig lite mot värderingen av en fullutrustad 2013 - 170-190 ligger priset på hos handlare.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Antito, kraftiga rabatter på de nya bilarna påverkar priset nedåt för de 4-5 år gamla.

Sedan är du ingen handlare och tar du hänsyn till att de bilarna du ser hos handlar mest troligt är svensksålda?

Fullurustad skriver du, men du nämner inte M-sport. Saknar den det klassas den nog som snålt utrustad i mångas ögon, navi och skinn till trots...
An
21
Antito
118d f20
ja det kanske är så,
i vilket fall tycker jag att erbjudandet är lockande, dessutom är dieseln inte riktigt så snål istan som jag hoppats.

Pi
96
PinnenX
325i-05
Nu är jag kanske lite negativ men räkna med att 325:an är löjligt törstig i stadstrafik samt att den är en ganska sävlig varelse att puttra runt i stan med

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Åk och kläm på bilen, kör en sväng och om det känns rätt gör bytet är mitt förslag.
I och med att båda bilarna är manuelväxlade kan tjejen inte klaga om hon kör.
Håller med som någon skrev du får sex år äldre bil med lite äldre teknik men om det känns rätt så ...
Och ja den bilen är dyrare i sopan skatt försäkring...
Ro
68
Robbowitch
316d E91 -12 SÅLD
328i Xdrive F31
Är det denna bil Länk

Riktigt fin isåfall, du verkar inte köra speciellt mkt om din 118d bara gått 3300 mil så soppan blir väll inte så märkbar som på en pendlar bil.
Jag hade kört på bytet

An
21
Antito
118d f20
ja det är den :)
Den är ruskigt fin men det är iofs min 118 också.
Försäkring samma, skatt 1300 mer på 325:an.

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
"Den är ruskigt fin men det är iofs min 118 också."
Då är det inte frågan om hur du ska lägga fram till hustrun, du är kanske du själv
osäker vill du byta bort din pärla ;-)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Du lägger inte fram något alls, du tar eventuell smäll om och när den kommer. Kvinnor gillar att män tar egna kraftfulla initiativ utan att blanda in dom det minsta. Bilen är ditt område, så bara gört.

Seriöst, vem f*n blandar in kärringen i bilköpen???
An
21
Antito
118d f20
vi har ju köpt bilen tillsammans så jag blir nog tvungen att blanda in "kärringen"

da
129
davkar
MB W205 250D -16
Är du inriktad på en 325 coupe eller handlar det i första hand om ett smidigt sätt att bli av med din 118d? Låter i mina öron som en rätt dålig deal ekonomiskt, bättre att sälja bilen privat och sen hårdpruta på 325an hos handlaren. Tror inte den springer iväg direkt.

Men förstår om det är smidigheten i att slippa sälja privat, och stöket det eventuellt innebär, som lockar. Personligen har jag extremt svårt för att byta "ner" mig generationsmässigt.

16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En 07 325 för 170 tusen är väldigt, väldigt dyrt. Visst att det är något lägre miltal än normalt men kolla runt vad övriga kostar.

Det finns inte en chans att en bilhandlare gör ett "jämnt byte" om han inte i verkligheten tjänar på det...

-------
//Lövet
An
21
Antito
118d f20
naturligtvis gör jag en förlustaffär men 325 är verkligen i toppskick, nyservad och utan en fläck eller repa, har provkört och den kännns faktiskt som ny.
Svårt att vara förnuftig ibland...
Kanske nån som är intresserad av min 118?

An
21
Antito
118d f20
Försöker väcka lite liv i diskussionen igen,
tittade på diverse värderingssajter och där diffar det 10-15k till 118:s fördel, m a o inte en jätteförlust plus att 325:an är nyservad o jag tar med mina vinterhjul från 118.
Ni hör ju själva hur jag hela tiden försöker rättfärdiga bytet:)
Kanske t o m kan få lite mellan verkar det som

An
21
Antito
118d f20
Det enda som egentligen oroar mig att är att 325:an om några år är väldigt "gammal" och kanske svårsåld, skiljer ju trots allt 6 år.
Vad säger ni?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.