AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.519

Mahle vs BMW original filter

Sida 2 av 2
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Första bilden är original filter. Andra bilden har dom ett helt annat filter som går till en annan bil så där har dom gjort något galet. Men vi gör så hör. Original filter:Länk
Mann filter:Länk

BMW logga och BMW artnr även Mann nr på första länken: Andra länken så som det ser ut när du köper det över disk hos tex mekonomen om dom nu har Mann filter. Så då har vi rett ut det alltså exakt samma filter förutom BMW logga och orgnr.

Jag hävdar ingenstans att Mahle och Mann filtret ser likadan ut till denna bil. För det gör dom ej!
36
Näversjön
F11 520d -13
gaspo, jag menar på plastburken som håller filtret, alltså den svarta som man skruvar av när man byter filtret.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Böversjön:👍🏼
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Gaspo: Filter från BMW och Mann ovan är troligen samma men ingen garanti. Referensnummer används ibland vidlyftigt och främst för att visa på att delen är utbytbar mot motsvarande BMW del men inget om kvaliteten på utbytesdelen. Det händer att även specar från kända tillverkare skiljer sig åt mellan OEM-kanalen och OES.

Jag har använt BMW original filter en gång när det följde med en bil jag köpte, annars Mann eller Mahle alternativt Biltema. Men värt att tänka på.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mann använder ju ett specifikt nr. Skulle förvåna mig mycket om det skiljer något från ovanstående filter då bägge har exakt samma specifika nummer. Självklart finns det skillnader i kvalité finns ju typ 20 olika "tillverkare" :-). Här e ju en bra förklaring till alla dessa termer OE,OEM,OES:Länk. Mann=OES då ;-). En djungel detta :-).
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Det finns hela skalan. Inklusive dåliga och proffsiga kopior av OEM- och OES-filter. Helt säker är man inte genom att bara gå på korsreferenser.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Inget tal om någon krossreferens gällande detta fall iaf. Det är EXAKT samma filter. End of discussion.

Ja det är samma filter, Mann filter som man filter, det finns alltid ett tillverkningsnummer , men sen tillkommer ett OEM nummer då det säljs som originaldel.
Detta är inget nytt.
Transocean
Jag köpte en gång filter hos BMW, fick ett Mann-filter HU 6004x. Inte ens BMW förpackning. Tror det kostade 260 kr, beställde nu från Tyskland 9 €.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.