|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har alltid använt mahle filter till oljebyten men fick för mig att köpa BMW original filter för att jämnföra och om ni ser på bilderna är det vissa skillnader. Nu till frågan. Ger dessa skillnader någon skillnad i effektivitet? 1 Länk som syner är mahle något kortare och något mindre i omkrets. Inga jätteskillnader men de finns där. 2 Mahle har någon slags gummiring både uppe och nere. Gör detta någon skillnad i passform? 3 Länk Förpackning | |
| BMW har ju både Mann,Mahle som filter leverantörer. Till din motor/bil är det ett Mann original:Länk. Kollade på TecDoc en online katalog där man kan köra bla oe nr o få fram tillverkare etc. O såg att vissa hade liknande konstruktion som Mahle o många andra som Mann. Orka inte kolla alla märken :-) Fanns väldigt många "tillverkare" fanns ett 50 tal :-). Men alla dessa tillverkar ju inte sina egna filter utan köper av dom större. Tror inte att det har någon som helst betydelse med gummi konstruktionen. Så här ser ditt oljefilterhus ut förresten:Länk. | |
|
Mann och Mahle gör båda bra filter och prestandaskillnaden dem emellan är nog minimal. Däremot finns det vissa eftermarknadstillverkare som i alla fall jag skyr som elden, t ex Fram-filter, filtermaterialet i deras filter är att likna med melittafilter - kollapsar och brister när de börjar bli lite igensatta av smuts... Mann och Mahle-filtren har någon form av glasfiberförstärkning inblandat i filterpappret som gör att de håller formen och inte brister oavsett om de är nya eller i slutet av sin "livslängd"/serviceintervallet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mahle. Knecht eller Mann har ingen som helst betydelse. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ok. Tack för svaren. Då fortsätter jag med samma filter fastän de har annan storlek. | |
|
Mahle heter egentligen Knecht-Mahle, så "Knecht" och "Mahle" är exakt samma produkter även om vissa reservdelshandlare verkar sälja dem som olika fabrikat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Själv kör jag bara Mahle/Knecht eller Mann. Då dessa håller högsta kvalité. O precis som Johan skriver så är Mahle och Knecht exakt samma filter. | |
| Ta en bild uppepå filtret det brukar stå manns artikelnummer där ibland med en extra siffra. | |
| Mann eller Mahle gör kvalitetsfilter, men är inte nödvändigtvis samma som BMWs. BMW tillverkar inte egna filter men kan ha en unik / bättre specifikation på filter som levereras och brandas BMW från OES leverantör. | |
|
Nu e det ju så att på detta filter står det ju uppenbart på original filtret MANN och beteckningen Mann har för filtret. Köper du då ett Mann som har samma beteckning fast inte har BMW loggan så tvivlar jag starkt på att det skulle skilja något!! Köpte TRW länkarmar för ett tag sedan. Där hade dom slipat bort BMW stansningen men inte originalnunret :-) |
|
| På min oljefilterhållare står det Mahle, så man får väl anta att på just den var Mahle original :-) | |
| Oljefilter menar du eller? Jo som skrivet längre upp både Mahle o Mann är OE leverantörer av filter. | |
| Vad skulle det vara för skillnad på ett mann eller mahle filter från mekonomen och ett man mahle från bmw, mer än att bmw har eget artikelnummer? | |
| Mina ser i alla fall annorlunda ut, se ovan. Mahles är både mindre i omkrets och något kortare i jämnförelses med den jag köpte från BMW | |
| Nu verkar det ju vara så enligt bilder att det är Mann som gör just detta filter se min länk längre upp. Första gången jag bytte på min satt det Mahle med deras beteckning för filtret och en BMW stämpel. Här har du länk till mitt filter BMW original med Mahle/Knecht nr:Länk | |
| Jag köpte mahle på mekonomen förr, till min 523i - 99. Dock sätter det sig inte på plats i filterbehållaren på samma sätt som BMWs orginal. Vill minnas att det inte går att skjuta ner lika långt och att det ser då ut som att oljan kan komma att gå fel väg. Så, samma tillverkare eller ej, likadana är de inte. Så jag köper filter på BMW numera för att vara på säkra sidan. | |
| Då gjorde du nog fel med filtret. | |
| Micro:Länk Länk Mann gör filtret original till din BMW. Enkelt att bara göra ett litet sök på nätet. Mann HU 925/4!!! Det som skiljer är att dom stämplat ett BMW märke på "original" filtret. | |
|
Delorian, fel å fel. Jag har hållt i orginalfiltret och Mahlefiltret samtidigt och de är inte likadana. Mitt i filterbehållaren kommer det upp ett rör med två hål i. Dessa hål hamnar "på insidan" av filtret från bmw, men igentäppt av plastkonstruktionen på Mahle. Det kanske inte är Mahles fel utan mekonomen som märker upp fel filter till den motorn? Det kanske passar perfekt i en merca, vad vet jag :). Mann har jag inte provat att köpa hos eftermarknaden så där har jag ingen åsikt. Själv anser jag att det inte är någon prisskillnad att tala om och eftersom jag ser med egna ögon att mekonomenfiltren inte är likadana och känner att de ej passar 100% oavsett vad ni skriver, så väljer jag att köpa filtret hos bmw. |
|
|
Hade båda filter samma art.nr. på toppen? De skall ha samma nummer, möjligen kan BMW-originalfiltret ha ett extra prefix (t ex. "-2" efter själva art.nr.) plus BMW-logga/text. Om inte, var det säkert felmärkt från Mekonomen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Gaspo men nu blir jag förvirrad. För på sista länken som går till schmiedmann så listas både original samt ett mannfilter. Samma OEM nummer olika priser däremot annan HU nummer. HU 921. Mann filtret är dessutom annorlunda. Kan dock vara så att det är fel på bilden. MEN, det är fortfarande så att MAHLE filtret och BMW är inte likadana fastän det är samma OEM nummer. Mahle filtret är fortfarande mindre och med en plastdetalj uppe på. Eller så har jag missuppfattad allt? Kan det vara så att en bil antingen har MANN oljehus eller Mahle filterhus? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.