AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
15.976

X3 F25 Köpguide, heads up mm

Sida 1 av 2
Fo
74
Fogfighter
BMW X1 -13
Hej

Vi kikar lite på att byta ut vår nuvarande bil, Ford S-Max -10 som vi iofs är mycket nöjda med men milen börjar ticka på m m. Har fått frun in på BMW-spåret och hon känner lite åt X3 hållet, jag hade kunnat tänka mig en 5-serie touring eller 2-serie GT

Har kollat rundar och hittat mycket matnyttigt men inte 100%

Det gäller som rubriken säger en X3 runt -12/13 automat. 2 vuxna 2 barn 1 hund

Vad bör man tänka på vid köp? Några svaga punkter?
Något man speciellt ska kolla upp?

Hur ligger service i pris och tids/mil intervall

Vad är mest värt pengarna enligt er som kör X3

Tack på förhand
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Helt rätt bil! :)

Har en -12 själv m det mesta i utr. väg.
Mycket trevlig bil som jag upplever är billig i drift/ekonomi..
Service som vanligt vartannat år eller var 3000mil. Gjorde lilla servicen nyss m oljebyte på Bilia BMW till en kostnad av 2800:- och tycker det är riktigt billigt... inga överraskningar servicemässigt såsom byte olja vxllåda, kamrem, partikelfilter som inträffar på ex en V70.

Motorn, som finns i flertalet olika serier passar absolut bäst med automatlåda, dessutom går den billigare med detta alternativ.

Har två barn o två hundar själv så det är barnstolar o hundbur som gäller, utan problem. Bagaget har nästan samma litervolym som 5-serie touring och V70, men kör hellre X3 7 dagar i veckan (har haft både haft en F11 o V70). Innerutrymmen likaså, känns som en större bil än vad den är... mycket större än ex xc60.

Rekommenderar satsa på en m M-paket och automat. Navi, headup, panorama, ljuspaket osv är ju bonus och kul/mysigt att ha...

Lycka till :)
Fo
74
Fogfighter
BMW X1 -13
Tack så hemskt mycket för ett bra svar

Fick mycket matnyttigt där!

M-paket känns nästan som ett krav och automat

Är det kamrem i den motorn eller kedja? Och är det självrengörande partikelfilter? Läste någon guide om att partikelfiltret var en saftig historia att betala för ett nytt

Du skrev om lilla servicen på 2800. Vad ligger en stor service på? Hur ofta är en sådan?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kamkedja och självrengörande partikelfilter. Slarva absolut inte med servicen dock för då är inte kamkedjan underhållsfri längre...

Se till att få med sportstolar, automatlåda och xenonljus.

-------
//Lövet
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Se till att få ett ex med automatisk bakluckeöppning. Det är inte standard på X3 men väldigt skönt att ha. Samt rattvärme förstås.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Vad en större service kostar vet jag inte, men uppskattningsvis det dubbla!? Du kan ringa Bmw och uppge regnr och få ungefärlig omfattning och kostnad vid kommande intervall, så man inte får några överraskningar servicemässigt sätt..
En viktig aspekt som jag värderar är att tillskillnad från tex Volvo så servas Bmw inte 1ggn om året utan vartannat (för min del iaf). Då min körning uppgår till ca 1500mil/år. Bilen har service vart annat år lr var 3000:e mil vilket som uppkommer först.. sen kan det ju falla in en bromsvätskebyte, byte bromsar osv. givetvis..
Fo
74
Fogfighter
BMW X1 -13
andreas_lofgren: Sportstolar, automat och xenon är med!

Andreas.ss: Vi kör ungefär 1300mil/år så det är som du säger, en stor fördel mot service 1gång/år

Jag kollade igenom idriven och fick upp
Motorolja 06/2017 om 6000km
Samma med fordonskontroll
Bromsvätska 10/2017
Bromsbelägg fram om 34000km
Arombelägg bak om 12000km

Om jag förstår det rätt så ska fordonskontroll och oljan bytas 06/2017 eller 6000km?

Finns det även någon sida man kan få ut en komplett utrustningslista? Vet att man kan göra det med vår nuvarande bil

M-
21
M-Diesel
F25 X3 20D -13
När jag spanade på x3:or hade jag en måste lista på, sportstolar,sportratt,automat, och dragkula.

Det jag saknar sen jag köpte X3:an är bluetooth professional, har bluetooth business och trodde det gick att streama musik med det men icke.

Rattvärme saknar också.

Självklart vill man ha så mycket utrustning som möjligt, men nästa bil ska det va med rattvärme + bluetooth professional också.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Fogfighter - Då ligger det nog en större service runt hörnet gissningsvis, iom fordonskontroll...

För komplett utr.lista kolla bmwvin.com och lägg in din bils Vin nummer (7 sista bokstäverna/siffrorna i ditt chassinr)

M-Diesel - min spec säger inget om Bluetooth pro. Har något som heter S676 HiFi speaker system, S6NF Music interface for smartphone, S6NK Link for Bluetooth and USB device. Vad detta betyder vet jag inte men har inga problem att streama ex. Spotify.

Fo
74
Fogfighter
BMW X1 -13
Kollade spec:en... Väldigt trevlig. Det man behöver känns det som

Men lite frågetecken jag skulle vilja ha hjälp med

S216 HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S544 Cruise control with brake function
S698 Area-Code 2 for DVD
S6AE Teleservices
S6NS Convenience phone, expanded Smartphone
S6VC Control for Combox

Ska även ta kontakt med lokala BMW handlaren för att kolla upp framtida fordonskontroll
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Vild gissning :)

S216 - servostyrning
S544 - farthållare som även håller inställd hastighet i nedförsbacke
S698 - "systemet" är för Europa
S6ae - koppling till BMW ang service men tror att man även måste ha ConnectedDrive services för att det ska funka fullt ut
S6ns - bluetooth professional med USB anslutning
S6vc - combox som hanterar bluetooth och USB anslutningen mm

Reserverar för felgissning ;)
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Variabel sportstyrning är riktigt trevligt på x3'an
Fo
74
Fogfighter
BMW X1 -13
Tack för hjälpen!

Misstänkte att det var någon form av variabel styrning, kändes som det

En annan fråga, bilen har nyckelfri start och stopp. Men ska man inte bara kunna gå fram till bilen och öppna dörrarna? På dosan var det knapp för dörrar och till elbakluckan om jag inte minns fel

Alla X3:or har nyckelfri start och stopp, men nyckellös upplåsning av dörrarna är tillval.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Nu är inte servotronic variabel sportstyrning
Servotronic anpassar servoassistem efter fart, sakta=lätt styrning fort=trögare
Fo
74
Fogfighter
BMW X1 -13
Har du koll på vad det har för utrustningskod?
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Mest troligt den som heter S216
vet inte om det var standard eller inte. BMW har ju en fantastisk förmåga att ta extrabetalt för ett flertal självklara standardutrustningar. Servotronic var standard redan på min gamla saab 9000.
vet i alla fall att X1 1,8d inte hade servotronic som standard, men tror att det var standard på 2,0 versjonen
Fo
74
Fogfighter
BMW X1 -13
Det jag menade med variabel styrning var, som du sa i andra ord med servoassisten

Verkar inte som att det finns någon nyckellös upplåsning av dörrar. Inte heller att man sveper med foten under kofångaren bak för att öppna bagaget, tyvärr. Fast det kanske ingår i nyckellös upplåsning av dörrarna?

Har även haft kontakt med BMW och det är som Andreas.ss sa, en storservice på gång. 8186kr...
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Fotsvepande för att öppna bagage fanns inte på en X3 2012
Var väl inte ens uppfunnet då, finns det på årets modell ?
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Hmm, över 8kkr för en service m utökade kontrollpunkter låter som överpris... jämför olika auktoriserade, även Bmw åfs så ska du se att prisbilden skiljer.. för min lilla service skulle Bmw i Mölndal ha 4700 och Bmw i Kba kröp ner till 2800 slutligen.

Har S216 på min men upplever ingen skillnad vid olika hastigheter såsom ni beskriver... måste vara annat tillbehör?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
GoC
Fotsvep för öppning av bagageluckan kom med facelift tror jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.