AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
14.653

Köp av X3 F25 modellen, vad är värt att tänka på?

Sida 1 av 2
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Hej! Ska byta ut 325an mot en X3 2.0D automat 2010 års modell. Miltal 16000. Vad är värt att tänka på? Vad brukar kunna gå sönder på dessa?
Detta blir min fjärde Bmw så jag är ganska van allt strul på 3 och 5 serien. (E91 och E61), men kan egentligen ingenting om X3.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
F25:an kom först som årsmodell 2011, någon gång under hösten 2010, men det har du säkert koll på.

Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Japp. Det finns faktiskt F25or som är reggade som 2010 års modell, även fast de togs ut under 2011, för i Sverige är det tillverkningsmånad som styr vilken årsmodell bilen blir.
Jag hade en sen 2011 som jag köpte ny och den hade jag rätt mycket strul med. Vibrerande bromsar, motorlampa som plötsligt tändes under färd. Knarrande styrning mm. Snedslitna framdäck. Automatlåda som slirade. Jag tror man skall undvika eller åtminstone vara medveten om att kvaliteten i början var rätt ojämn på X3.
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Jag köpte bilen igår!, hitills är jag helt såld på den, grymt skön automat, inga konstigheter med slirningar, inga vibrationer ens när jag stämplade bromsen från 160 till 50. Inga knirrande ljud från inredningen. Känns bra! Kommer sakna e91an såklart, det är få kombi bilar med den körglädjen. Men satan va pigg x3an är! Betydligt rappare än vår 325a var.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Kul, hoppas det fortsätter så :)
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Hej, rätt bra grej att känna till med elektriskt utfällbar dragkrok...

Sitter det på en sån på bilen och du vill använda den. =KÖP INTE BILEN!

Det är världens sämsta skit dragkrok och den går sönder på varenda en! Detta visste inte jag när jag köpte bilen, annars är jag kanonnöjd med den. Men nu har jag fått monterat ett fast drag av verkstan där jag köpte bilen, på garanti. Men bilen tror fortfarande att den gamla elektriskt utfällbara kroken sitter där, den är integrerad med en styrbox som styr fler saker i bilen. Verkstan gjorde en tankevurpa helt enkelt.. Hoppas Bmw har en lösning på detta..
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Har det på min X3 och hade det även på min förra F11.. aldrig haft några konstigheter... gäller bara att motionera den emellanåt har jag fått höra..

Otur?
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Nej. Inte otur. Googla på det så ser man hur extremt vanligt det är. Jag kör med släp regerlbundet. Och den pallade med att fällas ut 2ggr efter jag köpte bilen. Extremt vanligt problem på f25.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Ja, googlar man så finner man....

Varför ett stort problem på just F25? Kroken sitter väl på i stort sätt alla Bmw modeller så det kan ju inte bara gälla denna modell..
Har min alltid i utfälllt läge som lite påkörningsskydd.

Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Då kan jag tala om för dig att detta fel är bland de vanligaste felen på samtliga BMW med just denna elektriskt utfällbara dragkrok.
Varför tror du BMW avråder kunderna att bara byta den, utan rekommenderar byte till avtagbar krok? Sen ska man alltid fälla in kroken när den inte används. Risken för whiplash skador minskar ganska mycket om man fäller in kroken, Om man blir påkörd bakifrån.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Ok, alltså inte extremt vanligt på F25, utan generellt.. någon speciell årgång som är värst som sedan uppdaterats?

Är inte BMW tekniker så har inte svaret på din fråga om byte av krok, men så som du skriver så låter det som BMW anläggningen har okunskap i detta!?

Tror knappast att kroken spelar större roll ut/infälld vid påkörning gällande whiplash, kroken finns ju där ändå oavsett... tycker den e bra som utfälld för att slippa få fula dragkroksbucklor eller nummerplåtsavtryck i kofångaren..
Som du märker är jag mer för fakta än påståenden och rykten...(ta inte illa upp)

Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Alla E61or och alla F25or oavsett årtal.

Det sitter ett litet litet plasthjul i mekaniken. Och dom går sönder vid minsta lilla motstånd. Låt säga att grus, sand, jord, salt och vatten får fara emot dragkrokens infästning i något år. Vad tror du effekten av detta blir? Att dragkroken förblir välsmord och rör sig lika friktionsfritt? Sen får du köra med din krok hur du vill, jag har 3e gradens whiplash själv. Kan jag MINSKA risken för whiplash skador så gör jag gärna det, enligt biltillverkarens rekommendationer ur ett säkerhetsperspektiv.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Efter lite faktasök konstaterar jag att kroken är densamma på E6x, F3x, F1x, F25 mfl. Och där dom senare modellerna fått uppdateringar av olika slag..
Hoppas helt enkelt (som med allt annat) att kroken fortsätter fungera så som den gör..

Lycka till med din ;)
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har en F25 -12. Har fått byta EGR-kylaren och transfercase/fördelarlådan för X-drive, båda ganska "vanliga" fel på X3:orna har jag förstått.
Har o andra sidan en elektrisk dragkrok som fungerar felfritt....

Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Jag är nog otursförföljd. Nu märkte jag när jag satte på sommardäcken och det blev bar asfalt, att när jag krypkör på parkering tex, så hugger det lite smått ifrån bakaxeln. Man känner kuggarna i drivningen och bilen hackar sig framåt. Inte så man sitter å hoppar i sätet, men det känns tydligt att det kommer från bakaxeln eller diffen. Oavsett om jag kör rakt fram eller svänger. Blir nog ett besök där jag köpte bilen imorgon.. :(
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Upplevde nästan samma sak vid låg hastighet på min.. Fick byta momentfördelaren(tror jag det hette) som fördelar kraften för 4-hjulsdriften.
Kostade 45' inkl arbete. Lyckligtvis för min del levererades bilen med 12-mån garanti så för mig var det kostnadsfritt. "Hackandet" försvann..
Hoppas såklart du inte har detta fel (väldigt ovanligt enligt BMW i Kungsbacka att denna behöver bytas. Aldrig varit med om detta förut)
To
31
Tojje
528ia -99
M5 -01
X3 F25 -12
Har haft min F25 20d 2012 i ett år nu och när jag köpte den så märkte jag också att den hackade när man svängde i låg fart från bakaxeln. Blev byte av fördelningslåda och som tur var gick det på min tre månaders garanti. Fick dock en begagnad monterad.. Bilen hade vid bytet gått 7050 mil. Jag tor inte att detta är helt ovanligt?! Brusten fjäder bak fick jag också byta nyligen. Annars fin bil.
Mvh/Andreas
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Kan meddela att min fördelningslåda är jättetrasig och bilen är ej körbar längre. Finns inte en enda fördelningslåda i lager i hela Europa.

Vad tyder det på kan man undra? Inte så vanligt förekommande fel? Tillåt mig tvivla. BMWs centrallager kan inte ens meddela när nya fördelningslådor till F25 kommer in i lager igen...
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
PÅ min förra X3 -15 så fick jag byta EGR kylare, Då hade den gått ca 5000 mil. Klarade det på garantin med ca en veckas marginal. Vet inte vad det kan kosta att byta den annars. Verkar ju vara ett vanligt fel.

BMWCS #8925
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hade en 550i GT X-Drive, den fick ny fördelningslåda innan 10k mil vid inbyte innan detta köp. Tydligen extremt känslig för olika mönsterdjup i däcken fram och bak.
Byte av oljor i samtliga delar av drivlinan kring 10k mil var tydligen bra.
Ogway: Länk borde fixa det åt dig, bara upp med lådan på pall.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.