AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.784

Värdering E30 i framtiden?

Sida 1 av 2
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Ford F250 7.3psd crew cab
Honda Legend 3.2 Gen2
Toyota corolla 4st -86-87
Bedford/isuzu kb
Kanske finns fler trådar om detta? i så fall ber jag om ursäkt.

Hur tror ni priser på E30 kommer se ut i framtiden? sisådär 10-20 år framåt? öka eller sjunka tillslut?
Tänker inte på M3 utan exempelvis 325 E30 eller 318is.

Vissa kanske kommer svara det klassiska "hur långt är ett snöre?" skippa det tack =) Jag förstår givetvis att skick och historik även spelar roll.

Edit: Spelar det någon större roll i värdering om en E30 är 100% original från att den kom från bilsalongen eller om ägaren monterat extra utrustning i efterhand med bmw genuina delar?
Pe
10
PeGe_Cobra
Snart 330i Touring -03
Sharan GT 4-Motion -17
Mustang Cobra CAB -04
+ några gamla mopeder :)
Jag Tror!
Tyvärr att det inte kommer vara någon stor efterfrågan på en "standard" bil utan du måste nog upp på M3 om det skall vara intressant. Klart den kan "stiga" lite i värde men det finns nog mycket bättre objekt att investera i om man vill ha avkastning.. men det är klart att en fin veteranbil alltid fångar ett visst intresse.

Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Helt klart tror jag fina 325iM (äkta sådana) och 318is kan stiga i värde. Sedan beror det även på vid vilket pris man köper sin E30 :o)

Däremot är det ju en annan sak med standardbilarna. E30 kommer nog att stå sig bättre i värde än E34 om man ser till standardbilarna.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Såg inte ditt sista stycke...

Jag är tämligen säker på att en standard 325 E30 som är M-utrustad i efterhand inte är lika högt värderad som en "äkta" 325iM E30 om sisådär 10-20 år.
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Honda Legend 3.2 Gen2
Bedford/isuzu kb
Okey! Tror även jag att E30 kommer stå sig bättre än E34..

Varför jag just filosoferar om värdet på standard 325 är att man i princip ALDRIG ser någon orginal sådan på gatorna längre. varenda en verkar ha blivit banbil,trimmad eller utbytt motor eller bus körda sedan skroten. Även om m50 motorn tex är en finfin snurra så tycker jag att det är trist att m20 sällan får sitta kvar i bilen..

Äger själv en Svensksåld 2dr 325i -88 jag köpte bilen 2008, inget speciellt med den. inredning i skinn (silber), taklucka,M-sport suspension, is läpp fram osv. rullat 20k mil. få brukare. Så en helt vanlig 325a med andra ord.

Stod under förvaring flera år har jag hört under slutet på 90-början på millenieskiftet. Varit avställd och stått i garaget mitt sedan 2011.. bara motionerar den lite då och då.. Den väntar på en overhaul när jag har nog mycke delar och pengar såklart. Ett perfekt objekt då den är i skapligt skick redan nu.

Jag har som plan att renovera grundligt. men för ovanlighetens skull hålla den i sådant skick/utrustning som den kom ifrån hallen. på sin höjd extraktor och eget avgassystem och möjligen andra bromsar. Jag tycker det är alltför vanligt att byta motor och/eller turbokonvertera. Kan vara roligt att bara äga och bruka en orginal E30 i fint skick när dom börjar va sällsynta. Denna bil är något jag ändå aldrig kommer sälja pga väldigt sentimentalt värde. Men alltid roligt om den skulle börja vara värt något om 20+ år.

Min förstabil var dock en äkta E30 325 mtech 1 -87. Som jag idiotiskt nog sålde för en riktig struntsumma (5000kr).. ung och dum.. visste ingenting om BMW då. var less bilen för att den strulade lite. Hatar mig själv för detta haha. För nu har någon idiot skrotat den.. Jag skulle ha fixat till bilen och sparat den istället.. eller åtminstone tagit inredningen och mtech paketet osv. nåja!

haha blev lite långt dedär kanske men...

Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Behåll 325:an så länge som möjligt, så original som möjligt. Extraktor och ett sportavgassystem kan man ju byta till men där tar det nog stopp för min del.

Vad gäller din 325 M-Tech 1 -87 så är ju 5 000 kr idag rena rånet, det var nog det även när du sålde den.

Jag hade en Tii Touring -73 en gång i tiden. Jag fick den aldrig att gå bra vad f-n jag än gjorde. Satte ut den på annons och en BMW-meck kom å gjorde en lite check. En krökt ventil var boven och han fick den att gå skitbra, efter att jag sålt den för en spottstyver... F-n, f-n, f-n. Lite lätt ångest än idag, 20 år senare :o)
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Honda Legend 3.2 Gen2
Bedford/isuzu kb
ja jag tror det blir trevligast att behålla den så original som möjligt faktiskt =) dom är så vackra som dom är ändå. Sen att den har M-sport fjädringen och lågt växlad låda gör ju den lite roligare på vägen också.

Egentligen ser jag ingen nackdel att ha original avgassystem.. men ska man köpa tex en ny katalysator med tillhörande rör mot grenröret så kostar ju det typ 20k hos BMW. helt sinnesjukt dyrt. Mångdubbelt billigare att bygga eget system med sport kat om man skulle måsta byta detta pga av rost eller så..

Ja, jag ångrar bittert och ofta att jag var så impulsiv att jag sålde M-tech bilen. Den såldes till en kille i Lycksele, som troligen inte visste eller brydde sig om att det var en äkta m-tech. Han körde en stund sen såldes den till Skellefteå om jag minns rätt.. efter ett par år där visades det att den var skrotad på transportstyrelsen.

Haha förstår att du var bitter över bilen =)

Nu kom denna tråden helt plötsligt att handla om min bil.. hmm jaja alltid trevligt med lite snack =) Om någon har mer input på kommande priser på dessa sköna bilar så skriv ner era teorier!

Jag stör mig något enormt att detta forum inte är lite mer användarvänligt.. skulle va fint med citering osv.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej,
Jag är helt övertygad om att e30 325or kommer att öka i pris. Dom har ju redan rest sig ur bottenslammet och börjat stiga. Fina e30 325or i originalskick är ju mycket ovanligare är M3or. Jag tycker du ska ha heder som vill originalrenovera din bil. När fler och fler inser hur sällsynta dom är så kommer dom att bli öka i pris. Jag tycker att det är jättetråkigt med alla som håller på och byter motorer i bilarna. M20n låter ju så himla gott, speciellt med sportsystem, och varvvillig är den ju med!

Ett riktmärke, ok det är hemmasnickrat, men det brukar stämma rätt skapligt. Det är att en bil nått tillbaka till sitt ursprungspris efter än 35 -40 år, för en del bilar går det fortare. Det kanske inte stämmer på en automatväxlad Ascona 1,6, men på ett ungefär i alla fall. M535orna klättrar ju och då kommer e30 325i också!

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Kolla vad fina E30 325 ligger på i Tyskland.

Min dröm är en facelift 4-dörrars E30 325:a i originalskick. Gärna Diamantsvart, shadowline med beige skinn. Oxfordgrön skulle funka det med.
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Honda Legend 3.2 Gen2
Bedford/isuzu kb
Bapelsin: ska kika lite på tyska sidor.

ja det lät som en fin kombo! Diamantsvart och beige inredning. Shadowline är ett absolut måste på E30 enligt mig.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Jag vill ha en 325 ix Touring E30 med svarta sportstolar i skinn. Bilen ska helst vara svart.

Någon som har en sådan och kan tänka sig att göra affär?
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Den här var ju pinsamt dyr...

Länk
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Ja jag tror definitivt att priserna på E30 325i kommer att fortsätta stiga. Fina originalbilar är ganska ovanliga redan idag och det speglas på priserna. Är också av uppfattningen att många 325:or hackas sönder till banprojekt, om de inte redan är skabbiga vinterbilar. Men det är bara positivt för oss som sitter på fräscha exemplar.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
En annan lite nyare bil som kommer öka i värde är E36 328, helt original med m-sport helst en facelift 97-98.... men när såg nån en sån i bra skick senast?

/Jonas
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vet ni vad jag tror... jag tror att alla av dagens välskötta BMW:ar kommer öka i värde om de fortfarande är välskötta och välvårdare om 20 år...
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag ångrar än idag att jag sålde min egenimporterade helt orörda och rostfria 318iT -94 med sportstolar, daytonaviolett mm. Fattar inte att jag var så trög... tog in den runt 2004 hade den oreggad stillastående i några år reggade in den och sålde pga. för många bilar på gården.

Visst ingen märkvärdig bil men ändå. Var bland de sista E30-na som gick av bandet. Ren tur att jag snubblade över ett riktigt fint ex. i sydvästra Tyskland för en obetydlig summa. Saknar bilen. Det var nåt speciellt med E30! En snubbe på Öckerö köpte den runt 2007 troligtvis är bilen död idag.
Jag sitter själv på en svensksåld äkta 325iM -87, alltså en 325i Sport med M-tech 1 från fabrik och dessa tillverkades ju bara under några få månader så dom kommer nog garanterat öka i värde!

Funderar på att sälja min kärra efter renovering för andra projekt så det ska bli otroligt intressant vad man kan tänkas få för den, vet att dom är eftertraktade i Norge! :)
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Honda Legend 3.2 Gen2
Bedford/isuzu kb
baraniklas: ägde en sån jag med en gång i tiden..

varför i hela h****te kan man inte citera andra i detta forum!! Dags för dom som sköter denna sida att göra den liiiite mer modern kanske?
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

baraniklas: två eller fyra dörrar?
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

FD-Ormen: lägg ut regnumret så får någon kolla upp om bilen lever idag.
Kimmo: 2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.