AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.050

Köpa en 330I (E46) -03

Sida 1 av 2
Pe
10
PeGe_Cobra
Snart 330i Touring -03
Sharan GT 4-Motion -17
Mustang Cobra CAB -04
+ några gamla mopeder :)
Hej alla BMW fantaster!

Jag funderar på att ansluta mig till ert sällskap!

Jag funderar på att köpa en 330i Gillar motorn och det tänkta exemplaret har aven ett M-paket med sportstolar man sitter och åker fantastiskt. Jag har aldrig ägt någon äldre BMW förut. Hur mycket strul kan det vara med en 13 år gammal BMW? Den kommer gå som familjens andra bil och kanske rulla runt 1000 mil per år. Jag lånade hem den tänkta bilen under natten och provade den en liten vända:

Har 3 funderingar/frågor är detta svåra fel att åtgärda?

Airbag lampan tänds ibland - när jag har passagerare.

Bilen har Xenon på halvljus. Lampan tänds alltid vid start men efter ett tag så slocknade ena lampan men när man startar om så lyser den igen.

Jag tycker mig uppleva ett svagt "kluckande" ifrån höger fram hjul vid ojämn väg.
(gissar på att det börjar bli något glapp men det är antagligen för lite för att besiktning skall reagera)

ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
tre svar
1 sensormattan på passagerarsätet (finns beskrivning hur du åtgärdar det problemet här på forumet)
2 lampan eller ballisten är på g att sluta fungera
3 spindel led

hade 1 o 2 problemen på min ny lampa o hjälp från forumet så löste det sig

Länk

there can be only one
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Kul att du giller e46modellen. En sak att vara uppmärksam på är rost i dörrarnas nederkant och i nederkanten på bagagelucka och motorhuv.

Generellt leta rost! Har du tur finns ingen. Uppfattar problemet som lite "random". VIssa bilar har mycket och några inte alls.

E
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Kul att du giller e46modellen. En sak att vara uppmärksam på är rost i dörrarnas nederkant och i nederkanten på bagagelucka och motorhuv.

Generellt leta rost! Har du tur finns ingen. Uppfattar problemet som lite "random". VIssa bilar har mycket och några inte alls.

E
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
En underbar modell med en underbar motor, dock senare e46:or med m54 motor har tendens dra en del olja. Ju mer olja den drar desto mer har bilen missköts tidigare (glesa oljeintervall osv). Mycket rost kan också tyda på att bilen inte togs hand om ordentligt (så som vaxning, täta avspolningar på vinter, extra rostskydd på vissa ställen, stenskottsbehandling osv). Väldigt känslig för vibrationer pga svaghet i fram- och bakvagnen, dock tidigare modeller är mest drabbade.
Ur ekonomisk synpunkt så är 330 är den dyraste i drift, försäkring, skatt och reservdelar (förutom m3 naturligtvis).
Det händer alltid något oväntad med äldre bilar så det gäller att räkna med med oväntade kostnader för oväntade reparationer dock vet man att drivlinan (dyrast) håller i evigheter så länge du servar i tid och inte är med rallyteamet.

Lycka till och välkommen till klubben!

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Håller hyfsat med i det Tomas_e36 säger, med den skillnaden att rostbenägenheten INTE till fullo beror på brist på det han beskriver (spolning, vaxning, etc).
Äldre långmilade E46 rostar. Punkt.

Jag är själv att betrakta som angränsande till nitisk när det kommer till bilar (sunt förnuft med en dragning åt smått analt detaljfixerande och nogrannhet) och ser ändå hur det bruna djävulskapet utvecklas på de absolut mest klassiska ställena på e46. Som E beskriver, nedre lister, hjulhus, framkant huv, nederkant baklucka.

Jag äger en 330iAT Mtech II tillverkad oktober 01' som köptes vid 22 tusen mil och nu har gått 29.930 mil. Så jag vet vad jag pratar om avseende äldre långmilade E46. :-)

Du skriver ingenting om hur långt ditt tänkta exemplar har gått?
Jag får referera till mig själv. För mig var det en del fixande o trixande med klassiska fel som uppkommer på dessa med miltalet, i princip från första början. Ett av de första mysterierna var just sensormattan och airbaglampan som Jim nämner ovan.

Sen tror jag att man skulle kunna skriva en 10-punkterslista på saker man nästan får räkna med att ta tag i. Det är enligt min bedömning inte några premiumbilar vi pratar om, det kommer dyka upp fel med ålder och miltal som på precis vilken annan äldre bil som helst. Skillnaden mot andra bilar är väl bara att BMW 330 är en så jäkla härlig bil så det är ju kärt besvär. :-) Just min bil drar ingen olja, men visst, det kan förekomma. Motorn (M54) har jag nog inte ord nog att beskriva hur mycket jag älskar, och drivlina och chassie är generellt bra och slitstarkt. Absolut - bussningar och länkarmar är värt att ha koll på dock. Automatlådan (i mitt fall, helt fantastisk). Dessa bilar är inga raketer, men jag tycker de har "mos" nog för omkörningar och ett ganska högt tempo på landsväg och motorväg.

Nu är ju dessa modeller lite till åldern komna, så det är svårt att sia om vad just ditt exemplar för med sig, kanske är vissa saker nytt/bytt och redan åtgärdade, eller så blir det saker som kommer med tiden. Jag anser att man bör kunna skruva lite själv för att äga äldre bil med fler mil på. Det är inte svårt, det är bara trångt. Det mesta är uppbyggt med vettiga dimensioner och sunt tänk tycker jag (men återigen - trångt). Millimeterhylsor och några Torqx kommer man mycket långt med.

Jag tror inte jag hade fått någon ekonomi alls i mitt 330-ägande om jag inte skruvat det mesta själv faktiskt. Det kan vara värt att nämna. Äldre bil med hyfsat högt miltal, då är det till att vara beväpnad med en servicebuffert på bankkontot eller så får man göra det själv (jag har båda, men är för envis för att lämna bort). Och detta faktum undkommer inte BMW (E46).

Men som sagt, du har Autopower, en guldgruva med guldfolk som kan hjälpa dig. All in all, 330i E46 är enligt mig en underbar bil - som kräver omvårdnad i smått och stort, men inga konstigheter.

/Anders
Pe
10
PeGe_Cobra
Snart 330i Touring -03
Sharan GT 4-Motion -17
Mustang Cobra CAB -04
Tack för era Svar!
Det tilltänkta exemplaret har gått ca 17500 mil och har manuell låda.

Airbag och Xenon lampan säger säljaren att dom fixar + att bilen skall besiktigas idag.

Att den skall var dyrare att äga förstår jag men jag fick helförsäkring i Stockholm för ca 5.500 per år vilket jag inte tycker är så dyrt om jag jämför med andra bilar vi har haft. Om man bortser från motorn så är det väl samma delar som sitter på övriga 3 serier? eller skiljer sig hjulupphängning och bromsar osv från övriga modeller?

Tänker också att det är en gammal bil så man behöver inte besöka märkesverkstaden så ofta :) Göra en hel del själv eller besöka den lokala lilla verkstaden som servar det mesta.

Tror däckkontot är det som sticker iväg.. med vridet i motorn och lätt bakvagn så är det lätt att däcken får jobba lite:) Sommar hjulen är 19" med 235..

För att få en uppfattning om vad den kommer kosta mig så gjorde jag en enkel kalkyl och den stannar på 1900 i månaden.

För att ha något att utgå ifrån jag har bilen i 36 mån.
Årlig körsträcka max 1000 mil då den skall gå som en andra bil.
på denna tid sjunker bilen 20.000 i värde eller nästan 40%
Jag behöver köpa däck för 10.000

Årliga kostnader:
Förs: 5.300
Skatt 2.900
Service 5.000 eller 15.000 på 3 år.
Detta skulle ge en kostnad på ca 1900 kr i månaden.

Tror service kostnaden är väl tilltagen om det är så att man gör en del själv. men bättre räkna lite högt än för lågt.

Har jag missat något?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
5.500kr låter oerhört billigt för försäkring i Sthlm. Inga konstiga villkor på den försäkringen? Det brukar vara det dubbla.

-------
//Lövet
Pe
10
PeGe_Cobra
Snart 330i Touring -03
Sharan GT 4-Motion -17
Mustang Cobra CAB -04
Ingen under 25 får köra bilen... 5.000 självrisk vid vagnskada. max 1000 mil per år 5.260:- för att vara exakt... Har även valt till en extra Allrisk bil om man skulle tanka fel. fick 20% extra för att vi har villan i samma bolag. Jag blev mycket förvånad själv.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Du räknar med 5000:- om året i service?
Nu vet jag inte vad du inkluderat i den siffran, men jag tänker lite såhär: Klassiska saker som brukar dyka upp med milen (du anger själv ca 17 tusen här) är ju att nån givare går. Jag tycker snittpris på givare från BMW verkar ligga på en tusing. Säg att ABS-givaren (klaaaaaassiskt) och nån insugs/avgasgivare lägger ner (också poppis beteende) så är du ju raskt uppe i ett antal tusen redan där.
Sen har vi olja o filter och stift lär det väl bli tal om också, ja... lite sådär. Bromsar kanske.
Jag vet inte, men jag tycker det låter lågt. Men det är möjligt att om man slår ut på tre år så kanske det snittar 5000. Men då måste du göra allt själv.
Om inte vevhusventilationen är bytt sen den lämnade fabriksgolvet så har du en nota på 5-7 tusen där, om du inte gör själv. (delar för nån tusenlapp beroende på var du köper)

Men ändå, jag anser att om du ska lämna in så ta absolut nån lokal liten firma. Finns ingen anledning att springa till BMW med den här bilen. Blir bara dyrt.

/a
Pe
10
PeGe_Cobra
Snart 330i Touring -03
Sharan GT 4-Motion -17
Mustang Cobra CAB -04
Jag tänkte att 15000 på 3 år och 3000 mil borde funka.. men som sagt det är ju en gammal bil... Men med mycket tur så är det bara olja och några filter samt nya bromsbelägg... för 3000 på 3 år.. eller så ramlar det på med massa små fel. Men vad tror ni är realistiskt i servicekostnader på 3 år om man nu lyckas fixa det mesta själv?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Väldigt svårt att säga, allt beror på hur mycket som är slitet idag, historik på vad som har gjorts och byts samt hur mycket vågar man göra/byta själv.
Jag själv brukar byta saker helst innan dom ens går sönder (pratar mest om bromsar, bussnungar, packningar, filter etc) för att man inte blir ståendes någonstans. Sedan går inte det att förutse allt tyvärr. Men man kan alltid förebbyga så mycket som möjligt om man har någorlunda kunskap om hur delar/saker fungerar.
Det är dumt att chansa att köpa en bil utan att göra en ordentlug koll på den för sedan kan du inte skilja på oturen att du får massa problem så fort du har köpt den. Ju mer du kollar upp (inte bara bilen i sig utan all historik som går att få tag på) vet du ungefär på vad som förväntar dig i framtiden som t.ex tidigare nämd om vevhusvent.
Och hittar du något som är väldigt slitet som inte säljaren berättat om så prutar du det på priset så får du fixa det själv sedan.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Nja, jag fick det möjligen att låta som om det är ett vrak du köper in dig på, ha ha! Riktigt så är det ju inte. Min egna 30.000-milare har ju gått felfritt och jättebra i... ja, jag minns inte, ett år nu kanske. Har bara bytt bromsar o belägg fram (förra uppsättningen skivor slog sig och gav bromsvibrationer) och utöver det vad har jag kostat på den? Olja + diverse filter, och nån styrservoslang + styrservoolja tror jag. Men det är klart, då har jag rätt många "ålderskrämpor" fixade redan, bakom mig, under de snart 8000 mil jag haft den. Den var jättefin när jag köpte den vid 22 tusen och hade för mig helt rätt spec, så ingen av grejerna jag har ägnat mig åt har på något sätt varit fel orsakade av misskötsel, utan det är bara E46-klassiska-fel-boken rakt av helt enkelt. Jag har kört två E46 parallellt de senaste åren så jag är inte rätt man att fråga om budget riktigt, har visserligen alla kvitton för båda bilarna men inte satt mig att räkna ihop och snitta ut det, eller ens skilja pengarna mellan min förra 316 och min 330, så jag vågar faktiskt inte svara. Jag fick bara en känsla av att 5000 var lite lite tilltaget. Men visst, det kan med lite flax bli ett minium av jobb, det är ju bra bilar i botten - men på intet sätt överdrivet bra bilar, som BMW själva och många BMW-ägare gärna låter påskina.

Du har ju inte tänkt lägga jättemånga mil på den, så.. själv ligger jag väl på 1500 mil om året, lite drygt tror jag.
Jag vet inte hur det är med batteri, det kanske är bytt på den? Annars är det ju en sån sak som renderar sisådär 1000-1200 kronor. Vattenpump och expansionskärl brukar ju komma vid de där miltalen också, men det är klart, det är inga dyra grejer. Min pump kom från reservdelar24, funkar kanon. Kylare är ju klassiskt också - gavlarna brukar ge med sig. Effektsteget till kupéfläkten/kliman är ju en klassiker, men jag gav väl 5-6 hundra kanske o bytte själv.

Däremot för all gör-det-själv på dessa rekommenderar jag en felkodsläsare.
Däck vet jag inte, ja jo, lite mer bakdäck käkar de ju, men inte så jag störs.
Har inte varit nån stor budgetspräckare för min del, men jag kör inte värsta-värsta prestandasulorna heller.

/a
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Just det - värt att krypa/hissa bilen lite o kolla bromsrör bak, tvärgående. Rätt vanligt. Tanken måste ner när de ska bytas, det lämnade jag bort. Minns inte kostnaden men det var en bra verkstad (inte BMW själva) det var några tusenlappar men alltigenom rimligt. En sån sak som besiktningen kolla bl.a.

/a
Pe
10
PeGe_Cobra
Snart 330i Touring -03
Sharan GT 4-Motion -17
Mustang Cobra CAB -04
Tack Stoabjörnen och ni andra som svarat.. Låter som om det finns stora möjligheter att jag blir en nöjd BMW ägare:) Detta forum kommer nog bli till stor hjälp när problemen kommer. för att dom kommer vet man ju frågan är bara när:)

Xeon som halv ljus funkade bra men när man slår på hellyset så händer det knappt något.. Vad har ni för erfarenheter av helljuset? Skall det konverteras till xenon eller finns det någon bra LED lampa att sätta i som gör att det blir bättre än idag?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Just det! Det var på polarens e46 som han fick anmärknimg från besiktningen om rostiga bromsrör bak. Själva röret kostade typ 100kr och för att byta den skulle de ta 2500kr för det är som sagt tanken måste ned asså typ 5 timmars arbete. Gör man bara en sådan sak själv har man 2500kr mer i plånkan under förutsättningar att man gillar att det kul att hålla på meka själv.
Kan vara värt att rostskydda underede med alla rör så fort man köper en bil
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Sant Tomas, båda mina E46 (dvs även 316 som hade gått 15 tusen tror jag) har varit drabbade av detta med bromsrören. På 316 var det "på G" men inte nödvändigt att fixa riktigt ännu, och sen sålde jag iof den bilen)

Xenon var en av de saker jag INTE ville ha, när jag kikade på 330 Touring E46. :-) Sån är jag.

Så där kan jag tyvärr inte uttala mig.

Jo, att skruva själv är väl egentligen högst halvkul om det gäller en bruksbil, men visst, man skrockar rätt förnöjt över den där efter-mecket-ölen, avseende de tusenlappar man just besparat sig själv. Obetalbar känsla.

/a

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går bra att byta rören utan att ta ner tanken - bara dra dem en annan väg.
Så gjordes på E46:an och det fungerade bra utan anmärkning flera besiktningar, sedan klippte frugan ett vildsvin och bilen skrotades - men det är en annan historia och kan inte belasta "kvaliteten" hos bilmodellen...! ;)

Rost kommer oavsett hur pedantisk man är - det är limfogarna som släpper och bakom dem finns det ingen galvning = rosten kommer krypande.

Rosten brukar dock vara "ärlig" och "kosmetisk", dvs. oftast synas och sällan vara i bärande delar som renderar nedslag på besiktningen - den kommer främst i plåtytorna på dörrar, huv och baklucka.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja det är en mycket bra forum men den var mycket bättre förut. Det var mer liv här förut. Jsg tror att det är facebooks fel, dom flesta ungdomar hänger väl där nu för tiden. Det är bara gamla rävar som inte har facebook som är kvsr här hehe.
Jag är väldigt tacksam till autopower. För typ tio år sedan kunde jag ingenting om bilar men tack vare dels autopower och dels mina kompisar har jag lärt mig en del med åren.
I början fick jag bara fråga andra om hjälp nu gäller det att även ge tillbacka.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Så sant om rost JohanB, därför så har jsg alltid rostskyddsbehandlat alla mina e36, e46 på insidan (insidan av dörrar, bagagelucka, huv och skärmar). Rosten kommer antigen av en stenskott på utsidan som går igenom lacken eller pga fogarna som släpper på insidan där senare kondens bidrar till att det börjar rosta.
Pe
10
PeGe_Cobra
Snart 330i Touring -03
Sharan GT 4-Motion -17
Mustang Cobra CAB -04
Då blev jag intresserad Tomas_e36 Hur har du rostskyddsbehandlat bilarna? Själv? och med vad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.