AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.056

Ersätta X3 F25 LCI 30D

Sida 1 av 2
Börjar bli dags att ersätta min X3 F25 LCI 30D men något motsvarande.
Vill inte köra på X3 igen så man har börjat titta runt lite.

Mercedes GLC tycker jag är snygg. Skulle helst vilja ha en miljöbil för att få ner förmånsvärdet. Men GLC:s hybrid känns bara som en nödlösning med taskigt bagageutrymme som följd.

Nya Audi Q5 ser ganska trevlig ut. Men finns inte som miljöbil. Någon som hört om det är någon hybrid på gång?

Det ryktas ju om att Volvo släpper ny XC60 i mars. Volvo brukar ju ha lite mer prisvärda tillbehörspaket. Frågan är om de släpper en miljövariant (T8?) direkt?

Annars funderar jag på att köra med bensinare denna gång. Det verkar ju som att det påbörjas lite hetsjakt på diesel av miljöskäl.

Vad har ni andra för tankar? :) Har jag missat nån intressant modell?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har du övervägt Jaguar F-Pace? Jag nämner den som en intressant modell som fått goda recensioner, men det finns ingen hybrid eller ett miljöalternativ i nuläget. Den kanske är värd en titt i alla fall?
F-pace ser ju riktigt bra ut.. Kan nog tänka mig att den är trevlig att köra också.
Definitivt ett alternativ. Synd att det inte finns en miljövariant bara
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Varför inte avvakta nya X3 som kommer i höst?
Just av anledningen till att den kommer först i höst :)
Sen är det kul att prova lite annat. Även om jag gillar X3an väldigt mycket
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Macan med 4cyl. Trevligt komponerad bil, de har ett bra leasingerbjudande nu.

Asken
Macan är ju def ett alternativ. Nu blev det ju jobbigt.
Får se hur det blir med tankarna på miljöbil :)
Prova Macanen med 4-cyl ordentligt - jag tycker den är i tunnaste laget och du är ju van vid en rejäl spis i X3:an ser jag. Kan du få in en Macan S med sexa är den inte dum alls.
Planerar själv att ha nästa generations XC60 som bruksbil, då som el eller hybrid. Svårt att hitta intressanta bilar om man vill köra på el till och från jobbet. Antingen är bilen liten eller så är räckvidden väldigt kort. Jag har till våren 2018 på mig att hitta en ny bil, men jag kan ju inte påstå att det känns som om det kommer finnas massvis med alternativ då det går väldigt långsamt på den fronten.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Levante! :-)
Kristoffer_L - Ja, det är något jag funderat på nu när det genrealt börjar bli mer populärt med små bensinmotorer. Jag har nästan bara kört sexor, oavsett om det är diesel eller bensin.

dd88 - Håller med att det går lite trögt på el-fronten. Jag skulle klara ganska många resor på el om den skulle klara 10 mil.

gasp - Riktigt nice :)
Ett annat alternativ är ju Alfa Romeos nya SUV Stelvio som borde komma inom kort.
Har själv provat F-pace, men tyckte stolarna i den var under all kritik. Samt att mitt provkörningsexemplar skallrade på grov asfalt. Provade nya Q5:an nyligen och den var mycket tyst. Tyckte dock att köregenskaperna var sisådär.
Alfan såg ju trevlig ut. Verkar ju ganska vettigt prissatt också om man får tro en tysk site. BMW minus 10%.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Nya X3 kommer som en ren EL suv som "konkurrent" till Tesla X. Kanske värt vänta ....

Crille
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag tänkte inte på det när jag nämnde F-Pace, men Lexus har sina stadsjeepar som tickar i bägge rutorna bensindrift och miljöprofil. En NX300h är nog närmsta konkurrent till X3, men snäppet större RX450h med en sexa finns också.
När det gäller Lexus hybridjeepar ska man dock vara klar över att de inte har någon vidare fyrhjulsdrift:

Sen tycker jag inte NX är speciellt prisvärd. Är i stort sett en uppsnofsad RAV4 och ligger långt ifrån X3:an när det gäller köregenskaperna.
Att Lexus är hybrid är ju ett plus. Men jag har faktiskt ganska mycket användning av en kompetent fyrhjulsdrift, så det är viktigt att den är bra. Där har X3:an varit grym som både dragbil och att ta sig fram i snö.

X3 som ren el med bra räckvidd, ja tack. Men 2020 är lite för långt borta :)

Har själv provkört det mesta i klassen och tycker X3:an står sig mycket väl i konkurrensen. X3:an brister m
Om jag absolut inte fick välja X3 skulle jag nog ta nya Audi Q5. Tycker den känns solidare i fjädringen/upphängningen än Mercedes GLC.
Postade för snabbt. Vill säga att X3:an brister när det gäller ljudisolering jämför med t.ex. GLC och Q5. T.ex. hörs trafikljud mycket tydligare i X3:an än i Audin och Mercan. Blev också imponerad när jag körde vindrutespolningen i Q5:an. Den hördes knappt alls i kupén. Däremot tycker jag att vägljudet är bra dämpat i X3:an.
Jag måste ut och provköra lite. Har bara provkört GLC, och den var trevlig. Är sugen på att se hur Q5 är. Jag har nog tänkt mig luftfjädring denna gång, brukar ju hyllas av journalister.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Saxat från Mest Motor om nya X3:

Tjänstebilisterna som är ute efter lågt förmånsvärde kan istället välja X3 som laddhybrid. Den får en elmotor på 90 hästkrafter kombinerat med en fyrcylindrig bensinturbomotor som tillsammans som ger 330 hästkrafter. Räckvidden på eldrift blir fem mil.

Crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.