|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| *myggsäsongen. Inte "byggsäsongen". :) | |
| Och jag som tänkte åka till Kirkenes från Västkusten... ascool resa men den tar lite för lång tid i anspråk. Finns det fina fiskeställen längs vägen? | |
|
Jag försöker förgäves söka om visum till Ryssland men det är typ halvt omöjligt. Oerhört fruktansvärt omständigt, alla hotell utmed vägen måste registrera mig i förväg och allt ska förankras i visumansökan och gud vet vad. Blir det fel här nånstans hamnar man i Gulag. Oflexibelt att inte kunna stanna var man vill och hur länge man vill. Ska se om nåt resebolag har nån genväg kring detta ändå...jag MÅSTE köra till Stalingrad. |
|
|
Det heter väl Volgograd om inte din X5 är en tidsmaskin :-) Du verkar ju inte vara rädd för lite edge i livet - så varför inte ta en sydligare rutt utanför Ryssland. Turkiet, Irak, Iran (fantastisk land sägs det), Kazakstan - eller är det något särskilt med ryssland som lockar? |
|
|
@Saab9-5, trodde du körde lastbil. (ingen ironi) Har för mig att jag läste det i någon tråd... Likväl sjukt coolt projekt att köra till Japan! |
|
Transocean |
Kör tillsammans med en Land Cruiser så får vi se vilken av dom är tuffast |
|
Iventus.se hjälper till med visum i hela den delen av världen. Ok om du kör dit, väldigt kul. Men orkar du verkligen köra samma väg hem igen? :) |
|
|
Ryssland lockar såtillvida att det är en för oss relativt outforskad stormakt som bidragit mycket till mänsklighetens utveckling och historia. Om de inte offrat sig till det yttersta med 20 miljoner dödsoffer i andra världskriget är det väldigt oklart hur fritt Europa hade varit idag. 40-talets östfront är inte alltför beskriven i media eller västliga historieböcker men det var här mänsklighetens största projekt någonsin utspelades. Aldrig tidigare har så mycket resurser organiserats och aldrig mer kommer det ske. Dessutom har de fritt strövande nomadfolk i många delar av landet, från Nenetfolket i norr till andra jägarfolk i Altai och närliggande länder/regioner, så man kan blanda toppmodern rymdteknik med genuint nomadliv. Av samma anledning vill jag bila runt i Japan, för att se det riktiga landet och deras säregna, framgångsrika kultur. En sydligare rutt Turkiet/Irak är ointressant såtillvida att jag inte ser samma historiska värde där. Vill jag ha en kulturell upplevelse kan jag hitta den i valfri svensk förort utan att bila ner dit, Europa har hunnit bli lite mer sammanflätat med Mellanöstern än Samurajer och Mongoler. USA är väl kul att utforska det med men det räcker med att slå på TVn så är man där. Jag jagar för fullt Visumalternativ och har kollat med flera resebyråer, de flesta vill göra det "by the book" och boka mina hotellvistelser för hela resan, för att kunna ordna ett giltigt visum. Nu har jag hittat ett bolag som påstår sig kunna kringgå detta men på annat håll varnar man å andra sidan för dessa falska voucherintyg så jag blir inte klok på det hela. Jag har även läst om andra som inte hade papprena helt i ordning och fastnat i Ingenmansland mellan Kazakstan och Ryssland, som hamnat i fängelse i Uzbekistan och så vidare. Nog för att jag inte vill byta riktiga äventyr, värda att minnas, mot en trettioelfte charter till Grekland bara för att det är lättare, men även jag har gränser... |
|
|
Låter som att du sitter på mycket förutfattade meningar och en lite naiv syn :-) Historiskt tycker iofs jag att Turkiet, Irak, Iran mfl avsevärt mer intressant ur både historia och kultur än Ryssland. Säger inte emot att 20m människor gick under men till stor del säger det ju mer om hur synen och värdet på människor egentligen är i det landet... Har varit i Ryssland ett antal gånger med jobbet och har flera ryska kontakter och vänner - men har alltid fått hjälp av arbetsgivaren att ordna visum. Oavsett hoppas jag resan ger dig en fortsatt positiv syn på landet. |
|
|
Fast de 20 miljoner ryssarna som dog i kriget blev ju mördade av tyskarna. Ryssarna var jämförelsevis mycket humana när de fick övertaget, det dog närmare 10 civila sovjeter per död civil tysk. Så din slutsats om ryssarnas människosyn är ju lite förutfattad och naiv :) Jag skulle väl inte ha nåt emot att bila i Mellanöstern i sig men det är ändå krig där. I Iran sitter väl fortfarande ett gäng amerikanska bergskättrare fängslade som kanske var eller inte var spioner. |
|
|
Vad jag försöker få fram är att Ryssland är ett mycket speciellt land - det är betydligt mer komplext, splittrat och svårbegripligt land än vad både den ryska propagandamaskinen eller västmedia försöker måla upp. Det är i alla fall mina intryck baserat på ett antal års arbetserfarenhet jag haft med ryssar och resor jag gjort dit. Kan man som du gör döma ett helt land eller kultur utifrån en TV tablå eller en förort så är risken stor att förväntningarna på Ryssland inte heller riktigt infrias... |
|
| Jag är nästan ryss själv, läser kyrilliska och född i ett land som hade Röda Stjärnan på flaggan så din syn på min syn är också lite förutfattad :) | |
| Min syn på dig är bara baserat på vad du själv skriver. Oavsett var du är född eller vilken symbol det är i flaggan så är min filosofi att man bör ha en viss ödmjukhet inför främmande kulturer - och att det sällan är frågan om att döma vitt eller svart utan i många fall är en komplex gråskala. Vilket jag har svårt att hitta i dina inlägg. Men utryck i skrift är en konst och inbjuder lätt till missförstånd... | |
|
Alltså förlåt, det är inte meningen alls att avvika från bilrelaterade samtal men du kritiserade rakt ut människosynen i Ryssland för att tyskarna dödade 20 miljoner ryssar. Det är bisarrt. Du kan liksom inte skola mig i "ödmjukhet inför främmande kulturer" då, det blir jättefel. Stackarna kan inte ens bli invaderade i lugn och ro utan att själva få skulden för det. Men skitsamma, allt jag menade var att vi redan är så kulturellt sammanflätade med Mellanöstern att det inte blir någon ny upplevelse. Jag har massvis med vänner från Mellanöstern, jag äter med deras familjer, jag går på deras bröllop. Hade jag åkt på semester till Irak skulle jag bara ätit samma mat som finns i större utbud på hemmaplan än svensk husmanskost. Åker jag däremot till Japan via Ryssland så möter jag mängder av kulturer på vägen som inte har en närvaro i Sverige eller i media, och som kommer göra helt nya intryck på mig. Och av den anledningen är det viktigare att ta Rysslandsrutten än en sydligare sådan. |
|
Verdi |
Väldigt mycket off topic: Ryssarna ser inte ut att värdera människoliv som vi gör i väst. Därför hade de såna enorma förluster under kriget. Du kan börja med att läsa "Stalingrad" av Antony Beevor. Länk Jag tycker man får en hyfsad bild av hur Stalin och hans befälhavare tänkte. Bland annat beordrade man hela kompanier att rusa mot fiendens ställningar _helt_ utan ammunition. Fegisar som vände hem från en säker död sköt man med de få kulor man hade kvar. (vilket iofs nog är praxis i krig) Efter det fortsätter du med "GULAG-arkipelagen" av Aleksandr Solzjenitsyn. Länk De utrensningar som främst Stalin gjorde i det ryska samhället var faktiskt i nivå med det Hitler gjorde även om exakta dödstal är svåra att få fram. Minst 1,5 miljoner döda, antagligen är det i underkant. När du läst den kan du fortsätta med "Bön för Tjernobyl" av Svetlana Aleksijevitj. Där man skickar hundratals, om inte tusentals, soldater, brandmän och "frivilliga" i döden helt utan skrupler. Man ljuger och mörkar vad som hänt och vad som ska göras. Det är oerhört starka berättelser i den boken. Fruktansvärda historier om akut strålskadade och om hur de dog. Ett starkt drag i den ryska folksjälen är tydligen även att det anses som verkligt fint och beundransvärt att offra sig själv och bli en hjälte. Kanske spelar detta in också på nåt sätt. Att det är relativt lätt att hitta frivilliga till rena självmordsuppdrag. Det finns även mer sentida exempel på hur ryssarna inte direkt väger varje liv på guldvåg. Gisslandramat i Beslan 2004 t ex: Länk Efter 3 dagar så stormade man skolan och 338 människor dog, varav 155 barn. Jag har svårt att se att t ex en svensk insatsstyrka skulle göra motsvarande värdering av läget. Det är samtidigt svårt att säga att de gjort fel. Kanske är ryssarna helt enkelt suveräna på att offra sig för större syften? Hade Tjernobyl hänt i Sverige kanske följderna blivit långt värre eftersom vi inte hade kunna offra så många liv på samma sätt? Hade Stalin och Zjukov varit mesiga konsensus-typer så hade kanske Hitler vunnit andra världskriget. Vem vet? Jag fascineras av det ryska kynnet. Det är nåt helt annat än vårt. Och det är nåt helt annat än det amerikanska. Jag tycker även rysk historia och kultur är intressanta. Men samtidigt så är det inte ett samhälle jag skulle vilja leva i eller ens besöka. ps. För övrigt kan man diskutera exakt hur fritt östra Europa blev. Men visst räddade Sovjet oss från Hitler. Läser man på lite så inser man att allt som hände i Västeuropa med Dagen D och allt det där bara är småsaker som är mer eller mindre oväsentliga. Stalin knäckte ryggen på das wehrmacht. Men han fick mycket hjälp med materiel av väst så helt själva hade de nog inte klarat det. |
|
Vi blir nog bannade härifrån ganska snart men jag kan inte låta dessa anklagelser stå obemötta. Tyskarna sköt också egna retirerande och deserterande soldater, och det dog både ryssar och britter när tyskarna roade sig med flygbombningar av Stalingrad, Leningrad, London och så vidare och så vidare. Britterna och amerikanerna var i sin tur inte så mycket bättre utan hämnades med att bomba civila när kriget redan i princip var över, i Dresden, Hamburg, Berlin, Hiroshima, Nagasaki mfl, och civila dödsoffer kunde räknas i hundratusentals. Människosynen var sämre på den tiden ÖVERALLT, inte bara i Sovjet. Skillnaden är däremot att Ryssland idag inte bedriver imperialistisk politik (även Krimkonflikten handlar ändå om deras eget folk) medan västvärlden välter hela länder i anarki för att enskilda amerikanska politiker hamnar i privat smågnabb med Gaddafi, Saddam eller Assad. Alla stormakter har en besudlad militär historik och det finns ingen vits att bryta ner det i detaljnivå. Faktum är dock att det som utspelade sig på östfronten hade en avgörande roll i mänsklighetens historia, och skedde i sådana proportioner som vi egentligen inte ens kan föreställa oss. Du nämner exempelvis Dagen D och den har fått enorm uppmärksamhet - jag har bild på min X5a där den står på Omaha Beach - men faktum är att de amerikanska trupperna i princip mötte decimerade reservtrupper som fick slut på ammunition inom några timmar, under ett krig som nästan var över. Hade utgången i Stalingrad varit annorlunda sisådär 17 månader tidigare så är det inte säkert att de västallierade ens hade försökt sig på en dylik operation. För övrigt har jag även besökt de brittiska monumenten på deras sida av kanalen, efter Slaget om Storbritannien, med X5an. Bilsemester är fantastiskt, nu dags åt andra hållet bara. |
|
|
Det onekligen en intressant rutt. Lycka till med visumet! Håll oss uppdaterade. |
|
|
Exakt, Verdi lyckades understryka det jag menade med 20M liv som gick till spillo. Och håller delvis med i hans resonemang. Min poäng var bara att en stor resa som du planerar bör planeras rejält - det ÄR annorlunda och inte alltid förutsägbart. Har själv upplevt alltifrån stor gästfrihet i Kazan och samtidigt blivit bespottad som främling i St petersburg. Svårt att förstå och acceptera. Men jag hoppas du verkligen gör resan och skriver om dina upplevelser, det vore kul att läsa. |
|
|
Att bli bespottad går aldrig att acceptera. Hade jag som turist i utlandet blivit bespottad så hade jag över min döda kropp aldrig någonsin återbesökt det landet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.