AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.152

BMW X5 -16 till Japan. Vem ska med?

Sida 1 av 2
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jag älskar att åka bil. Min X5 2016 har under fjolåret varit i Ivalo (Norra Finland), västra Norge, Skottland, London, Paris, Omaha Beach, Venedig, Balkan och alla länder däremellan. Förutom det har jag tidigare kört även i konstiga länder som typ Albanien och Ukraina.

Jag har sedan länge funderat att köra till Japan via Vladivostok, alternativt bara vända i Vladivostok/Magadan, men det hade varit fantastiskt att åka över också. Däremot hade jag inte för avsikt att göra det med X5an men efter att ha träffat flera som kört i Kazakhstan/Sibirien så menar de på att det i princip är riskfritt och farligare att resa inom EU.

Ryssland har dessutom underlättat läget för oss genom att numera vara med i Gröna Kortet-samarbetet.

Däremot ser jag ändå bara fördelar med att åtminstone åka två, tre stycken fordon. Finns det likasinnade här som kan tänka sig följa med? Jag vet att det är vansinnigt men vi lever bara en gång och det här med Outlook och Excel börjar vi nog kunna ganska väl vid det här laget.

Alternativt, finns det något jag missat i planeringen som starkt talar emot en dylik resa? Jag har till och med uppdaterat mig om kvaliteten på bränslet i Sibirien vägen och även den ska vara tillfredsställande.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Va fan jobbar du med :-))

Låter ju helt sjukt! Men hade jag haft finanser o inte haft en fru som skulle sagt blankt nej till detta så hade jag nog fan inte backat en sekund.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Stenhårt!!! Kör hårt vips sitter man på hemmet utan en krona på kontot! Påminner om dom som körde en volvo 740 till thailand.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Grejen är att det inte behöver bli dyrt alls. Bränsle är typ gratis där borta liksom mat. Bilen har vi ju redan och de som inte har tid att köra hela vägen till Japan kan vända tidigare, typ vid Uralbergen. Då kan man efter bara en ringa insats ändå stoltsera med att ha kört till Sibirien.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Han arbetar som livsnjutare:))
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ha ha vilken härlig männsika, hade jag haft tid och fått okey av frugan hade jag lätt hakat på. Älskar själv bila då jag har åkt flera gånger till Turkiet och andra länder med bil och det är rena Terapin. Bästa var faktiskt när jag gjorde det helt sjäv en gång.

I år blir det Venedig och Kroatien

Lycka till och njut
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Mkt bra! Jag ser främst två problem: det tar extremt lång tid och landskapet är monotont. Typ känslan av att inte komma framåt. Har du funderat på returen, samma väg eller en annan väg?

I övrigt anser jag att minst två långresor i Europa per år hör till normal standard...

/M

Mina bilar: Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Intressant tanke, jag fashineras av att läsa om de som gör liknande strapatser på cykel. Kräver lite mer pannben än att köra bil men det är nog en väldigt intressant resa!

Med löfte om dagliga och detaljerade uppdateringar borde sådant här nästan gå att crowdfunda ;-)

//Stenback
Christer Gerlach, fd redaktör på Teknikens Värld gjorde den resan för 20 år sedan, och skrev en bok om det. Säkerheten är nog inte den stora faran, riskerna är väl snarare brist på reservdelar och serviceverkstäder om det nu är X5 som skall användas. Visst finns det gott om BMW i Europainriktning men hur är det i Mongoliet och Sibirien? Avstånden är ju dessutom enorma i jämförelse.

En del av vägarna i Sibirien blir väldigt fort lervälling så man bör nog välja rätt tid på året för resan...
Edit: Europainriktning = Eurasien
Moskva skulle vara gränsen för mig om jag skulle ge mig en sådan strapats. Ryssland är som land väldigt grått och trist och vägarna är inte av hög standard så det skulle bli en skumpig resa. Dessutom behöver man plugga på för att lära sig det kyrilliska alfabetet om man inte vill åka vilse.
Hmm låter inte så dumt!
Jag skulle kunna hänga på med 745an :)
Vad räknar du på att det kommer kosta?
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Tror x5an är perfekt för jobbet, med en uppsättning rejäla däck bara.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Kör med en Lada Niva istället :-)
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jag börjar tvivla på om X5an klarar det. Igår blev det dags för andra episoden av "Drivlinefel, begränsad effekt" i bilens 13 månader långa liv.

Inte så många mongoliska folkstammar som har elektroniska diagnosverktyg att koppla in om det skulle behövas...

Mitt andra alternativ är att köra den med en gammal Hyundai Santa Fe. Driftsäkert, och jag kan skrota den i Japan och flyga hem. Mer diskret dessutom, men inte alls lika roligt och episkt.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Det verkar som att din X5 är ett riktigt måndagsex. Trist. Kan du inte försöka få den utbytt?

/M

Mina bilar: Länk
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Är inte så säker på att det är ett måndagsex, känns som alla på de amerikanska forumen klagar på Drivetrain Malfunction de med.

Det finns ett litet hopp att alla mina drivetrain malfunction, temperaturproblem etc är kopplade till EGR-systemet. Bilen har blivit återkallad för detta så vi får se om det löser sig.

Angående kostnader för resan: jag beräknar att självaste resan knappt kostar nånting. Ska man tro de jag pratat med så blir man till och med matad och får tak över huvudet av entusiastisk lokalbefolkning utmed hela vägen.

Värre är det med utebliven inkomst då man blir borta ett tag. Det behöver dock inte vara länge alls om man bara vill vända nånstans tidigare.

Jag tror jag inom närmsta veckorna ska ta en liten roadtrip till Stalingrad/Uralsk/Magnitogorsk och sen hem, för att få en uppfattning om byråkrati, säkerhetsläge etc.

Kyrilliska är ganska lätt att läsa om man lär sig några nyckelbokstäver bara (P, R, T, V, A). Sen ser man ganska direkt vilken stad som är skyltad. Såg dock igår att Navin i bilen täcker hela Ryssland.

Värre blir det däremot när man går i land i Japan och ska försöka förstå skyltar samtidigt som man håller sig till vänster på vägbanan. Men ska det vara lätt så kan vi ju lika gärna bila till Ullared tillsammans :)
no
48
notko
F30 320d - 16
De fråga en ryss - är det sant att det går björnar längs vägarna i sibirien?

Njet, savar ryssen, inte alls sant.Det finns inte några vägar i sibirien
Om du kan tänka dig att köra våren 2018, så är jag högst intresserad. :)

Bor i Kiev, Ukraina och talar ryska, och har länge drömt om en långresa genom Sibirien. Körde 2010 hela Balkan och större delen av Ukraina, inklusive Krim med min dåvarande M3 E46. Inga konstigheter alls. Vägarna är många gånger helt åt h-lvete, men t o m 19-tummarna klarade det galant.

Men helt ärligt bet jag inte om det är en superidé att ta din nya fina X5:a på en sådan resa. Den kommer få ta en hel del stryk, och drar eventuellt till sig onödigt mycket uppmärksamhet. Inte för att det är ovanligt med sådan bilar i Ryssland, snarare tvärtom, men med svenska skyltar är det lite en annan femma.

Tror den ultimata bilen för detta vore en äldre Toyota Landcrusier. Driftsäkra, och väldig vanliga i den delen av världen, så hyfsat lätt att få fixad längs med vägen.

Nu kör jag en gammal V70N. Funkar fint, men vet ej katten om jag skulle våga mig på några Sibiriska äventyr i den. Funderar dock på en vända till Moskva och St Petersburg i sommar, om tillfälle ges.

Hoppas dock du genomför detta, X5 genom Ryssland låter, som sagt, onekligen episkt!
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Vad jag förstått är våren en ganska dålig årstid att köra på eftersom vårflod och snösmältning förvandlar halva Sibirien till en lerhög, och ofta även spolar bort vägar.

Sen håller jag med om att en X5a drar lite väl mycket uppmärksamhet till sig, men är man liknande 3-5 bilar i rad bör det inte vara några problem.

Enda gången jag förresten stött på korruption och fått lösa ut både manskap och ägodelar från myndigheternas händer, var just i Ukraina. Efter att ha spenderat betydligt mer tid än önskat Starovoitove svor jag på att aldrig åka österut igen, men så är jag här igen...
Ja, tidig vår är nog inte optimalt, tänker snarare maj-juni. Viktigaste är att hinna med innan byggsäsongen sätter igång för fullt. Fast i ärlighetens namn, så har jag ingen direkt koll på när som är bäst.

Angående Ukraina, så har en hel del blivit mycket bättre iom de nyligen genomförda polisreformerna i landet. Förr i tiden kunde man knappt köra ett par mil utan att bli stoppad av polis. Bara gå ut på stan innebar att bli stoppad av patrullerande polis för ID-kontroll och annat trams.

Fast, visst, Ukraina är fortfarande hopplöst korrumperat, men polisen har iaf mer eller mindre slutat terrorisera folk på stan och vägarna. Alltid något. :)

Vet inte när du var här, men tycker inte du behöver dra dig för ett återbesök.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.