AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.985

Nyare BMW-modeller med icke-överladdad motor

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Satt och browsade igenom nyare modeller (typ 2013-2014 och framåt) och märkte att alla jag tittade på hade en motor med turbo.

Började snoka lite i motor-lineupen och jag kan faktiskt inte hitta någon motor från BMW från typ 2013-2014 och framåt som INTE har turbo.

Självklart är det naturligt att andelen motorer överladdade med turbo ökar då det finns många fördelar - men alla motorer?

Så om man köper en nyare BMW från typ 2013-2014 och framåt så kan man inte få en naturally aspirated motor? Eller vad har jag missat?
530i finns som årsmodell 2013 men efter det är det nog slut med icke-turbomotorer.

Mvh Johan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tråkigt men sant. Snart går det inte heller att köpa manuella bilar heller.

530i F10 med manuell låda är nog den modernaste BMW:n av den gamla skolan.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Dom allra flesta som provar en modern turboladdad motor skulle jag tro blir imponerad av hur "starka" dom är på låga varvtal. Dvs vid de varvtal som man använder mesta tiden vid vanlig körning.

Själv hade jag för runt 15 år sedan en E34 M5 -95 som på många sätt var en mycket rolig bil. Men bara när varvtalet hamnade över 5-6000 rpm. Låg man och harvade i 100 på motorvägen på sexan i 2000 rpm så hände det absolut ingenting när man gasade på. Trean var det nödvändigt att växla ner till för att få litet sprutt på bilen

Efter M5an köpte jag mig en SAAB 9-3Aero -00 som i mångt och mycket är en sämre bil än M5an. Men när det gäller vardaglig körbarhet så gör dom (bara) 205 hästarna ett utomordentligt jobb. Det går tom att köra om på högsta växeln med en ett ton släpvagn efter bilen. Bara turbon börjar ladda så suger det iväg riktigt bra. Och vad skall det då inte göra på en modern BMW med turbo då där turbon ger fullt vrid redan vid 1000-1500 rpm
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har fått förklarat för mig att de sista modellerna som gick att köpa utan turbo var BMW 525i och 125i cab, och att 125 cabben höll någon månad längre än 525:an.

(av BMW Sveriges dåvarande försäljningschef efter att han gjort en kontroll).

Alexander
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
525i? Det fanns väl aldrig på F10 och 125i var ju förra generationen 1-serie? Då är ju Z4 och F11 modernare bilar som tidigare fanns med sugmotorer, men inte längre av det som kan köpas nytt idag.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag tror att min 125i är en av de sista som levererades till Sverige med sugmotor! September 2012.

Gick knappt att få produktionsplats vid beställning pga alla dieselfyror som låg på kö...

/M

Mina bilar: Länk
Ja, det verkar som att förra generationens 1-serie tillverkades fram t.o.m. 2013. Imponerande lång livscykel för en modell: 10 år.

Då är det antingen F10/F11 530i eller E82/E88 om man vill ha den sista BMW:n utan turbo. 1-serien har väl om jag inte är felinformerad dessutom den äldre M52-motorn så då slipper man eventuella problem med direktinsprutningen som N53 lider av.

Mvh Johan
Är turbo farligt eller dåligt?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
N52, inte M52 i E82/E88.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Varken farligt eller dåligt, men tråkigt och utan känsla.

/Jonas, med 490 turbohästar på gården... :/

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hade jag kunnat köpa min bil med 300 hk+, 3,5 liters-sugsexa så hade jag gjort det istället för 3,0 liters turbon jag har idag. Lite sämre prestanda (tänker främst på segdragning) skulle jag kunna acceptera för ljudet och responsen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Grelle: Ja 125i cabriolet är förra generationens 1-serie ja.

Och resten menar du att vad? Nu var ju inte frågan vilken som var den MODERNASTE modellen som gick att få med vanlig motor, utan frågan var ju vilka som var de sista modellerna som gick att köpa med vanlig motor. Två helt skillda frågeställningar. För övrigt kan det vara så att jag minns fel om 525i eller 530.

Jiie, nej inte E82, utan bara E88 faktiskt. När E82 utan turbo gick ur produktion vet jag inte, men det var tidigare i alla fall.

Jag tror 1-serie cab inte tillverkades under alla 1-seriens år, jag har för mig att den kom med någon facelift 2007.

HenkeLexus: Nej, jag tycker inte turbo är vare sig farligt eller dåligt. Däremot håller jag med andra som tycker att det här traditionella sexcylindriga ljudet är mysigt, men utvecklingen går ju framåt som tur är. Sen finns det ju alltid de som tycker det var bättre förr.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Tänk vad vi har olika upplevelser om samma sak!
Turbo: ....tråkigt och utan känsla
Sugmotor: ...litet sämre segdragning

I 10-15 år har jag kör min SAAB 9-3Aero från 2000 med (jämfört med idag) väldigt gammal turboteknik.

För ett tag sedan tog jag ut min E24 (med 3,5-liters Motronic motor) för första gången på flera år för en trevlig åktur. Jag blev helt övertygad om att det var något fel på motorn. Otroligt seg och "inget" hände det när jag gasade på. Jämfört med SAABen då. Till och med frugan kom hem och klagade på att "det händer ju ingenting"

Men det var inget fel. Det var bara den normala skillnaden mellan en sugmatad och en turbomatad motor. Jag hade ju blivit van vid att det räcker med att varva 2-3000 rpm för att det skall bli ordentligt sprutt på bilen

Och visst var det kul att låta 3,8-literssexan (M5) sjunga ut till 7250 rpm då och då. Men ärligt talat blir det tröttsamt i längden (tycker jag) på allmän väg och inte heller uppskattas det av speciellt många om man gör det i sta'n

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Din M5 är starkare än Saab-motorn på alla varvtal om det inte är något fel på den. Däremot kan jag tänka mig att den är högre växlad, samt att Saaben inte är lika bra på att maskera farten.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
För övrigt körde jag en Saab 9-3 årsmodell 99 med 200 hk turbomotor år 1999. Jag ägde då en 328i E36 med 2,8 l sugsexa på 193 hk. BMW-motorn var överlägsen på alla sätt. Bättre acceleration över hela registret, bättre svar på gasen, mjukare gång, snyggar ljud, osv.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns naturligtvis många fördelar med turbo och BMW ska ligga i framkant när det gäller motorutveckling och körglädje - det är något jag och andra förväntar sig av märket.

Men oavsett körupplevelser och andra faktorer så vet vi alla att en av de största (skulle vilja påstå att den är överlägset största) drivkrafterna för denna breda introducering av turbo är att få ned bränsleförbrukningen och få små effektiva motorer (men samtidigt få ut tillräckligt mycket effekt när det behövs).

Problemet är att bilarna sväller i både volym och vikt, detta kräver större motorer men de måste förbruka mindre och därför måste man vidta dessa åtgärder. Jag hade gärna sett att man attackerar roten till problemet istället för att lappa till det i efterhand. Men å andra sidan kommer mindre modellserier underifrån.

Jag jämförde för skojs skull min E30 3-Serie med min E87 1-Serie och de är lika när det gäller volym och vikt. Så förenklat så har serier tagit ett kliv uppåt 5-blivit-som-7, 3-blivit-som-5, 1-har-tagit-över-3 och så vidare.

Men det jag inte får ihop är varför det inte erbjuds sugmotorer som ett alternativ? Varför inte ha en motor som sitter i några olika modeller för oss som vill ha det?

Titta på utbudet idag! Du har 1-Serien, X1, 2-Serien, 2-Active-Tourer, 2-Grand-Tourer, 3-Serien, X3, 4-Serien, X4, 5-Serien, X5, 6-Serien, X6, 7-Serien och inom många av dessa har 2-dörrars, 3-dörrars, 5-dörrars, cabriolet och Touring. Det har formligen exploderat.

Ovanpå detta så finns alla drivlinealternativ!!! 318, 320i, 320i xDrive, 330i, 340i, 340i xDrive, 318d, 320d, 320d xDrov, 320d EDE, 330d... Asch orkar inte mer, ni förstår.

Och ovanpå detta finns numera otroligt mycket paket, tillval och alternativ man kan bestycka sin bil - till gränsen att du troligtvis kan få din bil att vara i princip identisk som ditt vardagsrum!

Så varför kan de inte lägga in en sugmotor i detta ofantliga universum av alternativ som konsumenter älskar!?! En liten sugmotor bara?

Angående att uppskatta motorljud, Grand Tour gjorde nyligen en liten studie om hur lämpligt det var att använda launch control i olika situationer! Underhållande, rekommenderas :-)
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
En turbomotor som varvar 8000 är galet roligt men det hittar man ju inte i så många bilar förstås.
Turbovin: Uppdaterade 991 Carrera är inte långt ifrån. Gissar på att kommande GTS klarar det trots turbo.
Verdi
Kanske bilar som M3 och M5 borde komma med och utan turbo? Samma motorblock och allt men vill man så kan få den utan turbo och kanske 75% av effekten?
Verdi
ps. Grattis till 991:an Kristoffer! Var det länge sen du köpte den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.