|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej undrar över en bmw touring m-sport med rak sexa och automatlåda. inpoterad från tyskland för ca 4 år sedan. när jag försöker växla manuellt så händer det ingenting. och ingen markörlampa lyser som visar om r eller d är i. lyfte på damasken vid spaken, och alla kablar verkar hela. tipps på vad som kan vara fel. säkring,elfel,programering,uppdatering. för spaken går att dra mot mej o fram och tillbaka, men det händer ingenting. | |
|
växlingen mellan automat och manuell. och även manuellväxlingen borde väll vara elektrisk. men väljaren ,spaken d, r ,n ,och p , borde väll va nån stång eller vajer . o vajern är väll bara till lägesväljaren. så den kan väll inte ha nått me val av manuellväxling när man drar spaken åt vänster, och manuellväxlingen att göra |
|
|
Hej, Snart vaknar de som verkligen vet :), men jag är ganska säker på att hela styrningen av automatlådan är elektrisk/digital. Det kan vara, att det finns någon vajer inblandad, men alla dina växelval är i grunden elektriska signaler till den modul, EGS, som samlar information om övriga förhållanden vid körningen och sedan skickar sitt "beslut" till en elektromekanisk växelväljare på/i lådan. Eftersom det tycks fungera att köra bilen i automatläge, handlar ditt problem i första hand om området från spaken fram till EGS. Sen blir jag lite osäkrare. Jag vet dock, att tidigare modellers växelspakskontakter är ganska sköra och lätt brister vid t ex en oförsiktig demontering av mittkonsollen. Hur som helst är mitt grundtips att någon kontakt vid växelspaken felar. /Lennart |
|
| Trist för det måste även innebära att du inte kan aktivera sportläget heller? | |
|
okej. går sportläget i samtidigt när man drar spaken åt vänster för att växla manuellt |
|
| Precis! | |
| växlar den även i manuelt läge vid vissa varv då ,elle hur funkar de | |
|
Det är ju några år mellan våra resp. bilar, men det låter som om växelväljaren i båda arbetar (ungefär) likadant. Spaken förd åt höger: väljaren arbetar "normalt", dvs P-R-N-D. Spaken förd från normallägets D rakt åt vänster ger sportläge. Om sedan spaken, fortfarande i S-läget, förs framåt eller bakåt, övergår du till manuellt läge och varje tryck bakåt eller framåt växlar därefter ner resp. upp. I instrumentet indikeras vilket läge, D, S eller M, ev med tilläggsinfo om vald växel. //Lennart EDIT: I manuellt läge blir den valda växeln kvar hela tiden, ända tills du ändrar. |
|
| okej ,men då e ju manuell o sport samma läge då | |
|
Ja, om du menar höger-vänster, finns det bara två lägen. Men så länge du inte rör spaken framåt eller bakåt i vänsterläget, växlar bilen automatiskt fast i sportläge, dvs den drar lite längre på varje växel. När jag nu tänker efter, verkar ju sportläge på en diesel inte särskilt vettigt. Turbodieslars styrka ligger ju i de låga registren, med bra bottendrag. Verkar ju inte alls nån mening att dra på växlarna med en sådan. Fast det är bara som jag tror. Verkligheten kanske blir en annan. /Lennart |
|
|
okej. då e de bara o börja leta efter nån kabel,kablar som ev är av. vore ju gutt o få de att fungera |
|
|
Om du har tllgång till (eller känner någon med) diagnosutrustning, kanske en sådan kan sätta dig på spåret. Det där med att du inte har någon indikering i instrumentet av växellägen är lite bekymmersamt, tycker jag. Den signalen borde rimligtvis komma till instrumentet från EGS-modulen. Det är alltid gôtt, när grejer fungerar som de skall. :) /Lennart |
|
|
du menar att de kan va fel på egs.en. eller kan de va en kabel bara |
|
|
Jag har ingen uppfattning om vad som är fel. Men eftersom växlingen i normalt automatläge verkar fungera, tror jag inte i första hand på EGS-modlen. Hellre på något i kedjan växelväljare - EGS, där kanske växelväljaren är mest misstänkt. Men en felkodsutläsning skulle kanske kunna hjälpa till att ringa in felet, särskilt som du verkar ha köpt bilen med det aktuella felet och inte har en susning om (antar jag) hur det började. Det räcker ju med att någon föregående ägare gjort ett ingrepp och t e x råkat ställa till det. Klämt en kabel, fått en kontakt att glida isär etc. Eller våldat till något. Förhistorien hade nog hjälpt här. Om felet t ex uppstått spontant vid normal användning, hade jag gissat på växelväljaren i det här fallet. Men bättre än gissningar är något handfast att gå på. Är säljaren utom räckhåll? Har du ingen kompis med diagnosutrustning? Det finns f ö oberoende verkstäder som läser ut felkoder till en snällare taxa än BMW-verkstaden. /Lennart |
|
|
Tittade ut på nätet. Googlade "bmw e90 no sport mode" Mycket vanligt fel att Sportläge och Manuell slutar fungera. Och det verkar vara lätt avhjälpt. Nu har du lite att göra i helgen. :) Bra video om hur man lagar växelväljaren. Verkar vara på kornet, även om jag med min dåliga hörsel inte uppfattar så mycket av vad han säger. Detta är en diskussionstråd, där det en bit ner finns en klargörande bild också. Visar på avbruten ledningstråd under växelspaken. Länk Men det finns mycket mer att sluka. /Lennart |
|
|
Kollade lite i dag. Alla 7 kablarna var av. Tänkte först skarva me hylsor. Men de måste no lödas, och krympslang på. Dom e ju av ca 3 cm innan dom går in vid spaken. Nån som vet vart dom går,eller hur det ser ut där inne där kablarna slutar. Kanske bättre o ta i sär o byta eller löda därifrån. O flytta över kopplingarna i andra änden för att slippa skarv,så de håller bättre |
|
|
angående felkoder ,så går den bra. och den gick igenom besiktningen. med min delphi felkodsläsarprogram på datorn. får ja fram felkoder 452 okänd felkod 480A igensättning av partikelfilter, -intermittent 4222 glödstift cylinder 2,aktivering, - intermittent frekvens 243 återställningsräknare 40 mätarställning 233200 km 4252 glödstift cylinder 5, aktivering, -intemittent frekvens 170 återställningsräknare 40 mätarställning 239780 |
|
|
raderade koderna, körde 2-3 mil o kollade igen. då tre felkoder kommit tillbaka. alla utom partikelfilter |
|
|
Hej, Grattis till besiktningsresultatet! Det är alltid lite lugnare att meka utan press. Om partikelfilter, och om byte eller rengöring av detsamma, har det skrivits en hel del här på AP. Prova att söka. Glödstiftskoderna provade jag själv att söka på av ren nyfikenhet. Också dessa finns behandlade här på AP: Länk Vad gäller din tidigare fråga om skarvning av kablar, är jag också löd-fantast. Det viktigaste är nog sedan att dra om kablarna enligt någon av mina tidigare länkar på ett sådant sätt att de inte utsätts för den där tvära böjningen som BMW lite vårdslöst har byggt som original. /Lennart |
|
|
Nån som vet om de e svårt att byta babelhärvan, i stället för att löda. O om de e lägg gjort,var kan ja få tag på kabeln. Ja vet ju inte hur de ser ut o hir kablarna är fästa där dom går in vid spaken |
|
|
Hej, Hela växelväljaren säljs som en enhet för onödigt mycket pengar: Länk Så någon färdig kabelhärva lär du inte kunna köpa hos BMW åtminstone. Där byter de rubbet. Frågan är, hur svårt det är att ta isär paketet, så att du kan komma åt att byta kablarna i deras helhet. Jag hade nog satsat på att skarva och löda, om det finns arbetsutrymme för det. Eller kanske du kan hitta något billigt begagnat (trasigt) och laga i lugn och ro för att sedan snabbt utbytesmontera? En begagnad, fungerande: Länk /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.