AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.771

G30 M550ixDrive " En adrenalinkick utan dess like"?

Sida 2 av 2
332 - Med den inställningen är det kanske dax att köpa en Toyota prius istället för en BMW?
BMW har ju redan lierat sig med Toyota så risken är att reklamen blir lika oseriös. Prius har en del ouppklarat avseende elektromagnetiska fält tex. Men visst, så länge okunskap är meriterande så är väl allt möjligt!
332:
Sura sade räven om rönnbären...
Anders007:
Alltid spännande med tunga sakargument, synd bara att de uteblir!
thekinglives
332: "Adrenalin för vägen"
Hur sammankopplar du det med att bryta mot lagar mm?

Kanske är det din fantasi som spelar dig ett spratt.

Jag tycket ioförsig denna slogan var intetsägande, tacka vet jag reklamfilmen
eller sloganen om M5 E39;)
Synpunkterna som här framkommit speglar dock mer än väl den kritik jag riktade mot BMWs reklam. Jag har med avsikt uttryckt mig polemiskt för att få igång en mer mångsidig debatt än vad som tyvärr blivit fallet

Självfallet kan inte den obetydliga försäljning som kan komma ifråga när det gället M550i xDrive komma att hota folkhälsan. Min poäng var istället att lyfta fram den olyckliga metakognitiva effekten av reklamens vilseledande hantering av centrala neurokemiska begrepp.
Anders007: Värt att understryka den lexikaliska definition som Svenska Akademien gör där ”stimulerande” ska ses som retande (exciterande) i avgränsad neurotransmittorisk betydelse och inte alls nödvändigtvis i positiv bemärkelse. Jämför med centralstimulantia från missbrukarvärlden varifrån även begreppet ”kick” är hämtat! Man bör även komma ihåg att adrenalin i sig inte ger någon ”kick” vilket många tyvärr tror, för detta står en annan katekolamin, dopamin. Noradrenalin är nästa steg i reaktionskedjan efter enzymatisk omvandling av enzymet dopamin-beta-hydroxylas. Noradrenalin är ett förstadium till adrenalin som kan aktiveras genom enzymet fenyletanolamin N-metyl-transferas.

Den negativa effekten av adrenalin styrks bland annat av den tilltagande massförskrivningen av GABA-agonister (ofta bensodiazepiner) i hela västvärlden.

Nedan en typisk texboksdefinition av kraftiga adrenalinpåslag:
”Excessive Adrenalin Production
Under normal circumstances, your body will limit your fight-or-flight response to times of genuine emergency and return to normal function when appropriate. However, if your fight-or-flight response is triggered repeatedly or stays active long-term, the resulting increase in your blood levels of adrenaline and cortisol can significantly disrupt normal functional processes throughout your body. In addition to heart disease, potential consequences of this disruption include obesity, depression, sleep disturbances, worsening of existing skin conditions, digestion problems and memory impairment.”

Nyligen presenteras en koppling mellan adrenalin och ADHD ett antal avgränsade områden i hjärnan ringas in.

Thekinglives: Adrenalin kopplas ofta ihop med ett ökat risktagande, men visst i teorin kan man köpa en extrem prestandabil och sedan köra helt lagligt, men hur sannolikt är detta? Krävs en hel del fantasi för att tro på det!

Ser fram mot ytterligare inlägg.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
> Ser fram mot ytterligare inlägg.

Det är du nog ensam om. Trollet är färdigmatat för min del.
Säg inte det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.