AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.551

Råd angående köp bmw 320D xdrive 2011

Sida 1 av 2
Hej. Som sagt ska jag förhoppningsvis köpa en sådan inom 2veckor. Har forskat någorlunda. Sett ett tidigare inlägg här där någons elektronik spökade i just den modellen. Var något om batteriet.

Någon som har erfarenhet av denna?

Har haft sexa innan och verkar som de är bättre hållbarhet på dem motorerna. Men de verkar inte som det är motorerna som brukar ge upp.

Utan de är all elektronik som spökar. Är det så i dessa sena modeller också? Hade problem med min e46a med sensorer, elspeglar, elhissar.

Något man ska kontrollera utöver det vanliga vid köp?

Är det underhållsfritt partikelfilter på denna årsmodell? Är ju en väldigt dyr sak att byta?

Bilen i fråga har gått strax över 18k men eftersom det är diesel borde den klara sig ett bra tag till :)

Väldigt fin bil i övrigt. Har dock stenskott enl säljare (vet ej var) är det risk för rost? Rostskydd övrigt, samt andra platser där det finns risk för rost? Hur håller sig fyrhjulsdriften? Något som kan paja?

Tacksam för svar.
Väl mött
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nja så mycket elektronik fel tycker jag mig inte läst om o inte upplevt själv heller. Däremot rost,och KAMKEDJOR!!. Här har du några rost tips finns massvis:Länk. Sedan finns det tusentals av trådar om kamkedjorna på dessa N47 motorer. Även massvis med youtube klipp m.m. Mycket matnyttigt om vad du ska lyssna efter angående missljud. Der var en aktion under 2015 angående kedjorna. Kolla om den var med på denna.

Sedan partikelfiltret är ej underhållsfritt. Visst det regenerar sig självt men det håller inte i all evighet. Livslängden har mycket med körstil att göra. Men dom håller ett bra tag :-). Nytt är inte så fasligt dyrt finns eftermarknads.

Manuell eller Automatlåda?
Tack gasbo!

Jag misstänkte att de var den motorn... man tycker det är konstigt att problemet inte blir åtgärdat efter dom tillverkat den så länge. Men klart går ju inte att tjäna pengar på reparation om bilen aldrig går sönder?:D

Intressant.. ja bilarna från 2008-2011 börjar ju få några år på nacken. Hatar rost :(

Automat är det.
La
20
Lassegas
320dA Touring -11.
Risken är större att Donald Trump blir helgonförklarad, än att kamkedjan på en 320d 2011 ryker av, så länge som bilen är servad enligt plan. Kedjeproblem har berört 177hk-motorn framför allt.

Jag skrev en tråd angående lampor som började lysa, men precis som du antyder så var det en signal på att batteriet behövde laddas/bytas ut. Vilken är normalt på en 6 år gammal bil.

Jag köpte min 320dT -11 år 2013 när den gått 4200 mil. I skrivande stund har den rullat 12700 felfria mil. Bilen är i toppskick. Inte ett missljud, inget krångel, ingen antydan till rost (bilen går året om och jag parkerar under bar himmel).

Min körning har varit varierad. Från 2 år med enbart motorväg/landsväg, till det senaste året med stadskörning varje dag. Har gjort oljebyten efter 1500-2000 mil oavsett vad servicedatorn har sagt. Har även fått byta bromsbelägg och skivor där fram. Bakskivorna är nästan som nya.

Utan tvekan den bästa bil jag som har haft. Har funderat många gånger på att byta upp mig till både nyare och kraftigare. Men i slutändan så inser jag att jag inte behöver det. och att kostnaden absolut inte är nödvändig. Detta är ju givetvis upp till var och en, och en prioriteringsfråga. Men ändå.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vet att vissa klagat på huggande koppling på den manuella lådan. Kan ju vara nått o kolla också när du synar bilen.

Jag har automat o den lirar fin fint med denna motor. Men det e ju en smaksak :-)

Lycka till med köpet!
Kolla framför allt kopplingen om bilen är manuell. Nästan "alla" bilar verkar drabbas förr eller senare - ny koppling och svänghjul går loss på ca 20kkr inkl arbete.

Jag hade därför valt en automatare och valt bort de manuella.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lassegas: Donald Trump är nu helgonförklarad:Länk

Tack lassegas. Kul att du tycker om den. Har pratat med förra ägaren och han var näjd med den också hade inte haft några problem utan bara bytt slitagedelar bromsbelägg bussning och sådär.

Bilen är automat gaspo & kristoffer 👍🏻
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
En med kamkedjerassel:Länk

Statistiskt e det värst problem med 2007-2009 men det finns flera fall efter dessa årtal.

Jag ville bara ge tips vad trådskapare kan kolla efter.
La
20
Lassegas
320dA Touring -11.
Gaspo: Haha =)

Naturligtvis finns problemet. Det jag vill poängtera är att det inte är något att oroa sig över. Med det sagt så riktar jag även en viss kritik mot denna typ av forum. Folk tenderar att förstora upp problemen, och ju mer man läser desto mer påverkas man.
Ska man vara helt fri från problem så får man ju i så fall skita i att köpa en bil överhuvudtaget! Köp ett pendlarkort och åk kollektivt, då är du hemma!

Naturligtvis är det enormt bra att problemen diskuteras och att man kan utbilda sig själv genom att ta del av andras kunskaper, men det får inte gå för långt.

Och precis som du säger: Det är ett vanligt problem för årsmodellerna 2007-2009. Det är INTE ett vanligt problem för årsmodell 2011. Självklart kan det uppstå, men himlen kan också trilla ner, motorn kan rasa, högtryckspumpen kan skära sig, stötdämparen kan gå sönder etc etc.

Lassegas: +1
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lassegas: ;-) Problemet finns o många bilar har påverkats. Finns ju ingen statistik Iofs men att råka ut för motorras pga av kedja/or är kostsamt. Finns som sagt otaliga trådar svenska,utländska som människor delar med sig av sin erfarenhet. Wikepedia,BBC watchdog delar ju med sig och lilla jag. Har inte ännu rasad motor ta i trä däremot missljud från kedja.

Uppförstorat tycker jag ej det är!

Men som skrivet mest 07-09 som drabbats.
Jag var inne på en 07-09a 320D innan men där var det ju mer underhåll som krävdes på partikelfiltret samt som du nämner gaspo, mycket problem med kamkedjan.

+1 lasse ingen bil är helt problemfri, ingen människa är perfekt. En bil kostar och smakar det så kostar det :) men fan den här bilen har ju 184hk med en förbrukning på 0,6 med xdrive inräknat. Blir inga höga bränslekostnader iaf.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Självklart är ingen bil helt problemfri. Jag ville bara uppmärksamma detta problem av all välmening.
La
20
Lassegas
320dA Touring -11.
Gaspo =) =)

Nu vill inte jag vara någon besserwisser på något sätt, men vi måste göra skillnad på äpple och päron här.

Du skriver att problemet finns - vilket du också har helt rätt i.

MEN, det är allmänt känt att den stora och utbreda problematiken har funnits på bilar framför allt mellan 2007-2009, INTE på 184hk-motorn och modeller från 2011.

Du kanske inte menar det, men det du skriver i text är att problemet är lika stort på samtliga bilar med N47, men att det är bilar mellan 2007-2009 som drabbats mest, och så är ju faktiskt inte fallet. Det finns inget som tyder på att bilar tillverkare senare än 2009 har samma utbreda problem med ras.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lassegas:Läs mitt sista inlägg igen!! Vart skriver jag att det är lika stort problem på alla N47?

Herregud! Allvarligt talat jag gav några råd. O detta blåser upp till jordens undergång?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Såg nu i mitt första inlägg att jag skrev:Sedan finns det tusentals av trådar om kamkedjorna på dessa N47 motorer. Även massvis med youtube klipp m.m.

Klumpigt tar på mig det. Men läs mina andra inlägg.

Ber så ödmjukast om ursäkt att jag gav råd i denna tråd.

Ha det fint!

Ingen fara diskussions forum är till för att diskuteras i. Jag känner mig iallafall väldigt säker i det köpet jag kommer göra. Tack för alla råd.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sista input,Ursäkten var skriven med ironi som du säkert förstår!
Den kändes lite överdriven men nej det visste jag inte haha
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
;-) Lycka till med köpet iaf. Råden jag gav är ju bra att kolla. Alla bilar är tyvärr inte som Lassegas guld o gröna skogar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.