AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.809

Stöld av stråkastarspolningsluckor...

Sida 2 av 2
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag är inte riktigt överens med PontusTI om att det skulle spruta om man rycker.
Jag har skruvat strålkastarspolare på både 330i och 316Ti (E46) och om man tittar i RealOEM så är det samma översiktsbild för båda bilmodellerna, men i verkligheten så är fästningen av locken lite annorlunda. På t.ex. Compacten så sitter de på en fjädrad "spray nozzle" om jag inte minns fel, med två plastringar runt denna. Spray nozzlarna som sådana är dyra på BMW.
Plastringarna bakpå locket på min bil var mycket sköra, en hade brustit i bakkant och locket satt i princip bara med ena ringen. Den hade jag iaf kvar. Den andra var som sagt bortflugen, ej stulen.

Om man rycker i det man kommer åt utifrån (på båda modellerna) så är det främst "spray nozzle" och lock man får med sig. Själva "telescopic nozzle" sitter ju kilad under strålkastaren. Krävs mejslar för att få loss den, och urmontering av strålkastarenhet, dessutom ska teleskopet föras bakåt, så den blir ju svår att stjäla iaf.
Men även telskopen (som är en pump) är ganska dyra. Spray nozzle sitter inkilad i telescopic nozzle med en klassisk liten "flärp" en förhöjning i plasten. Jag behövde verktyg att få loss spraydelen från teleskopet. Men kanske går att rycka/slita - men då förstör man rimligen flärpen och det blir svårt att montera det på sin egen eventuella BMW då.

Iaf, om man nu rycker detta, så är det inte mycket tryck i spolarvattnet, der rinner nedåt i så fall. Det är trycket som byggs upp av spolarpumpen som får telescopic nozzle att pumpa/röra sig. Och utan spolarpump igång så blir det ju inget tryck.

Pratar om delarna 9, 7 och 6 här: Länk

/Anders
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
Nu är detta ganska så oviktigt egentligen.. Men iaf på min E46 när jag plockade av spolarmunstycket så sprutade det vätska från röret som är kvar på bilen.. men vad vet jag:) ganska irrelevant disskussion
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nån får som sagt gärna förklara hur man får loss locken på E90/91.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

På e90 'snäpper' man fast locken. jag fick bända ut ena 'vingen' och pressa på den. inga skruvar eller sprintar vad jag kommer ihåg. jag kan tänka mig att plasten kan bli skör och spricka och då kan locket flyga av om omständigheterna är dåliga

Matthias
Ni
958
Nip
320i-04
@PontusTI: Ja, om man tar hela spolarmunstycket . men det är ju inte det vi pratar om.

Det är bara täcklocket mot stötfångaren ytterst.
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
@Nip

Det är väl från tjuv till tjuv;)

Ville bara muntra upp lite och se något positivt, men det verkar inte fungera här inte
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Matthias:Tack! Då sitter dom duktigt fast. Därav att man inte hört detta fenomen med bortflygande lock n
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Eller om luckan är fastfrusen så samlas spolarvätska vid spolning innanför som sedan den också fryser, utvidgar sig och trycker bort locket?"

Det är illa om spolarvätskan fryser.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sverige:Jo det e illa om spolarvätska fryser. Men beroende på var man i vårat avlånga land bor så får man anpassa koncentrering på vätskan. Köpte på färdigblandad på Shell senast o såg dom hade -18 och en -36. Körde -36 man vet aldrig här i Gbg ;-))). OKQ8 e fasen sämst med spolarvätska,fortfarande dessa jädra dunkar.

Sorry för offtopic!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
PontusTI, jodå man får muntra upp. ;-)
Ber om ursäkt att jag nördade ner mig så förbaskat i just konstruktionen, det var ganska onödigt i sammanhanget, medhålles. Fick tumnelseende på nåt sätt, ha ha!

Anders
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
@anders

Det är lugnt! Läste inte allt ändå ;) hehe
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej, lånar denna tråd.

Vaknade upp imorse o såg att locket till spolarmunstycket var borta.

Tittar om det finns märken på stötfångaren om det är ngn som har använd några verktyg, men icke.

Det blir o åka o köpa en sådan rackare hos Bmw.

Bilen ser ut som den tappat en tand 😄
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag tappade ett lock på min fd. E91.

Är ni oroliga går det väl att via iCarly koda om till en lägre maxhastighet för när de får gå upp. Har för mig default är 120 eller 130 km/h.

Sänker man till 100 borde man klara sig...

Lyckligtvis(?) har inte Gran Tourern strålkastarspolning så där är det lugnt ;-(

//Stenback
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Det behövs inget direkt verktyg för att rycka bort locken, jag tröttnade på att ersätta mina efter återkommande stölder så jag tejpade över hålen med kolfiberliknande folie och en morgon var det hål genom bägge, någon hade helt enkelt tryckt igenom folien...
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
@M-Auto: Öhm... om du tejpar för hålen kommer ju strålkastarpumparna trycka sig ut genom den när de vill ut när du drar i spaken för att spola rutorna...

M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Nja... jag kopplade såklart bort strålkastarpumpen (separat pump för ruta och strålkastare) efter stölden eftersom spolarvätskan sprutade överallt utom på strålkastarna, som jag skrev fick de inte bara med sig locken utan även halva spolarmunstycken.

Har blivit av med locket för bogseröglan. Kostar 600 kr på ebay, plus 5v leverans..
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Iggeman: Vad kostar BMW Original?
Kollade aldrig då jag ville ha den lackad direkt, hörde innan att orginal är olackad..
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hittade locket till strålkastartvätten på laga.se, kostar endast
85kr....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.