|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En skitsak men kan ni förstå att någon springer runt och stjäl locken till strålkastarspolningen på en E90/E91, två gånger på två månader, hur tänker denna person egentligen (eller inte...)? Alltså, dessa lock kan man få tag på för under 200:-/st. Den som gjort det vet inte ens hur man lossnar dem utan rycker med hela spolarmunstycket (snacka om amatör) och för oss stackars skattebetalare kostar det förstås en liten slant eftersom det såklart blir en polisanmälan varje gång något sådant händer för att kunna anmäla det till försäkringsbolaget eftersom själva reparationen inkl. spolarmunstycke blir dyrare än självrisken, och det minskar ju inte BMW premien hos försäkringsbolagen precis. De måste vara guld värda för förövaren trots att de är gjorda av plast. Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är att ingen stjäl dessa utan att ha ett syfte, det innebär att någon E90/E91 ägare antingen utför det själv eller ber någon annan göra det åt dem. Jag kan ju alltid ta silvertejp istf luckor och rycka säkringen till pumpen men då blir jag säkert bestulen på silvertejpen nästa gång. Det kan jag iofs ta, jag har en hel rulle... | |
| Dem har flugit av när du använder spolningen! Mycket vanligt på alla bilar med sådana lock. Gäller många märken. | |
|
Bullshit, de var där kvällen innan och på morgonen dagen efter var de borta, samma sak förra gången. Det blåste inte så mycket dessa nätter som skulle få dem att blåsa bort. |
|
| Blåst bort två gånger under loppet av två månader? :-))). Sedan dom sitter duktigt fast så blåst bort känns långsökt. Men men det kan ju hänt. Har då aldrig läst om att detta skulle vara nått vanligt problem. | |
| Extremt vanligt att det åker av. Det är när du använder spolningen det händer. Om du föredrar att vara negativ och tror folk är ute efter dig. Tro det. Parkera då i enskilt garage! | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Kuriosa: Jag var spekulant på en E46 och ville komma o provköra dagen efter jag hade initialt kollat på den. Denna andra dag var den unga säljaren bedrövad. Salu-bilen hade ett spolarlock mindre denna dag och hon hävdade att det stulits under gårdagens parkering utanför jobbet i Märsta. Nu blev det inte den bilen för mig av helt andra orsaker men den E46 jag sedermera köpte hann jag äga i 1 år innan jag också blev "bestulen" på vänster lock. Nu var det så att jag hade låst garage för min bil, så någon exponering för publik parkering hade aldrig skett. Däremot ett par motorvägsresor i halvdåligt väder. Jag köpte nytt lock på BMW och lackade det själv. I samband med montering kände jag även höger lock - markant slapp montering. Minns inte hur jag gjorde men jag förstärkte det där på nåt sätt så den satt lite bättre. Det jag ville säga här var mest att, ja, det är möjligt att de stjäls men man ska ha klart för sig att originalmonteringen är rejält klen enligt mig och de är lätta att flyga av i farten. Anders |
|
Jag har ägt min E90 i 7 år och de har aldrig blåst av under dessa år, jag har även monterat bort dem vid något tillfälle när jag skulle montera bort fronten och de satt ordentligt fast. Att de skulle blåst bort 2ggr på 2 månader nattetid när bilen stått stilla ser jag som helt osannolikt men självklart negativt. |
|
|
Skulle inte vara förvånad om någon stal dem, känns som ganska mycket stjäls nu för tiden. Själv landade 2016 på 3 stölder som polisanmäldes. Cykel, MC och bildelar. |
|
| Och de gånger locken blåser bort så förstör de väl inte underliggande munstycken? | |
|
Precis, de har såklart inte blåst bort de är ryckta rakt upp av någon som fått med sig den delen av munstycket som åker upp vid tryck från pumpen, det gapar 2st runda hål när man tittar ner i utrymmet. Sura 1.500:- i självrisk igen för något som egentligen kostar betydligt mindre om klåparen inte ryckt med sig munstycken. |
|
|
Ena sidan på min ramlade av och slutsatsen för det var att det satt en bit kvar av en liten plastbit som är avgörande för låsningen som jag fattat det. Om det var plast runt en pinne eller liknande. Så om det går sönder, när typ spolningen dras in igen, så borde det sitta en liten bit kvar. Skall det ramla bort när spolningen öppnar - det korta ögonblicken? Fartvind som skulle ta dem som en vinge? Antar att felmonterad spolning, skulle slå i locken hårdare. Har spolningen i sig bytts? Pillade lite med dessa när jag bytte frontglas. Att det skulle vara sådan hårdvaluta så man sätter i system och stjäla, kanske det, man slutar aldrig förvånas över vad folk har för sig. Finns det annonser på tradera? |
|
| Kan man låsa dom i öppet läge? Lite downforce kan ju vara bra :-)) | |
|
Har blivit av med ett lock och då satt pumpen/munstycket kvar. oklart hur det försvann köpte nytt och lackade |
|
|
Om det nu händer för vissa att locken flyger bort av fartvinden så finns det ju de som har behov av dessa lock. Återigen, mina lock har INTE flugit bort av fartvind, de har blivit stulna 2ggr. Och så jäkla lätt flyger de inte av, den som ryckt av mina har ju fått med sig den övre delen av munstycket bägge gångerna så de satt nog ordentligt. |
|
| Hur får man av locken? Blev nyfiken för o kolla hur hårt dom sitter. | |
| Har blivit av med både lock och dimljus då dem bara ryckt ut dem och klippt kablarna.... | |
|
Jag blev av med mina plasthattar till skruven för regskylt :-))). Vissa tar då allt ha ha ha. M-Auto:Måste vara otroligt frustrerande när dom rycker sönder hela spolningsmunstycket. Kostsamt framförallt. Förstår din frustration!! Bara det att ta täckbrickorna e ju irriterande. |
|
| Det enda som kan glädja är att tjuven blir nersprutad med spolarvätska iaf :) | |
|
Varför skulle tjuven bli sprutad? Det är bara att ta en mejsel i kanten, bända lite och dra ut och lyfta av. Det sprutar inget. På min E46 i alla fall. Jag hade ute det för att få bort en panel vid byte frontglas. Jag körde ett bra tag utan lock, och hade inga problem egentligen. Men på sikt tänker man att det fylls med sprut från framförvarande bilar och skapar igenkloggad spolning. |
|
| om man tar av hela "mojängen" på E46 drar ut vrider 45 grader och får med hela röret så kommer det spruta ut spolarvätska om inte tanken är tom | |
|
Om det händer denna säsongen - har det något med frost och kyla att göra. Man kör spolning och får vatten till rutan men lyktspolarn är kanske fastfrusen, tinar sedan upp och då den är frikopplad (är den?) och fjongar ut lite snett och går sönder? Eller om luckan är fastfrusen så samlas spolarvätska vid spolning innanför som sedan den också fryser, utvidgar sig och trycker bort locket? Eller så är det vandlare och nog finns det knäppa sådana - hörde om en sportbutik som hade problem med att någon gick in och skar hål i dunjackor som hänger i butiken. Inte för att stjäla utan ren skadegörelse. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.