AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.638

Mäta fryspunkt kylarvätska?

Sida 2 av 2
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Johan: Nja :-) lite störande bara. Men om man tar en pipett och suger upp o låter den bli rumstempererad och att då refraktometern är rumstempereradså borde det bli exakt :-))
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Gjorde lite tester igår med glykol för skojskull. Då jag blev nyfiken på fryspunkter. Testerna jag gjorde var med BMW original glykol. På flaskan står det 1:1 =-40. Testade först med ren glykol på refraktometern. Fick ingen markering alls mätarens hela läsfält blev lite blått bara. Testade sedan 1:1 fick då dryga -38 med tydlig fin markering. Tänkte sedan testa med mer glykol än vatten. Då jag läst att har man i mer glykol än vatten så vänder fryspunkten uppåt ett exempel:Länk. Många andra som skriver om detta också. Men ju mer glykol jag blanda med vatten ju högre fryspunkt fick jag. Tillslut var jag uppe i 2del glykol 1del vatten o då var fryspunkten en BRA bit över -50.

????
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Du menar väl att du fick lägre fryspunkt... en bra bit under -50.
-50°C är ju en lägre temperatur (/mindre) är -38°C.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sverige: Självklart! Tack för rättelse :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ren 1,2-etandiol (dvs basen i etylenbaserad glykol) har en smältpunkt på -13 grader C enligt min gamla formelsamling från gymnasiet :-)

Så ren glykol borde således visa runt -13 grader.

Och för att gå från -40 grader C (vid 50/50 blandning) ned till -13 grader C så måste kurvan vända nedåt nån gång då man lugnt kan anta att kurvan inte har någon hoppdiskontinuitet (diskontinuiteter är allmänt jobbiga men samtidigt mycket viktiga).

Sen kan det ju finnas begränsningar även med denna optiska mätmetod att den inte klarar extremfall, eller blandningar med mer än 50% och så vidare. Men det låter ganska osannolikt om man tänker på hur den mäter samt att det borde stått i instruktionerna (och dessutom hade ju syftet med hela mätapparaten till viss del försvunnit om det hade varit så).
Hej,

Lite att titta på. :)

Länk

Sen skall man ju också tänka på, att kylarglykol är en konfektionerad produkt med åtskilliga tillsatser, i första hand för korrosionsskyddets skull. Men de påverkar med säkerhet också fryspunktskurvan.

/Lennart
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Testade som sagt med mer o mer glykol o lägre o lägre fryspunkt. Testade nu tvärtom mer o mer vatten o fick då högre o högre fryspunkt. Så det borde inte vara nått knas med mätaren. Undrar vad för mätmetoder som gjorts när dom skriver att om man tillsätter för mycket glykol så vänder det mot lägre fryspunkt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tack! Äh jag får göra om experimentet mer nogrannare imorgon :-).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.